Notifications
Clear all

hur känns det

Topic starter

antrax:

Har ett helsvenskt vikinganamn. Raaawh!

vad heteru?

ReplyQuote
time
 time

Tamburinmannen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tobias

Inte speciellt judiskt nej.

ReplyQuote
Topic starter

Lounge fact:

vad heteru?

Astrid

Vad heter du?

ReplyQuote
Topic starter

timeisrunningout:

Inte speciellt judiskt nej.

Enligt allmän vetskap så har det tydligen ett hebreisk ursprung. Om du kan visa mig dina andra källor så är jag villig att åtgärda dem. Om det nu inte bara var din subjektiva tolkning, dömt efter dina subjektiva erfarenheter/födomar om "speciellt judiska namn" - vilket då är fullkomligt ointressant.

ReplyQuote
Topic starter

antrax:

Vad heter du?

vad fint [love] anna

ReplyQuote
time
 time

Tamburinmannen:

Enligt allmän vetskap så har det tydligen ett hebreisk ursprung.

Ja, men man är väl något trångsynt om man tror att ett namn är judiskt bara för att det också är hebreiskt - det är inte alls samma sak. Jag sa bara att Tobias inte var typiskt judiskt oavsett dess hebreiska ursprung (hebreiska är ju för övrigt arvsspråk till arameiska). Typiska judiska namn är sådana som förekommer i gamla testamentet (Aron, Mirjam, Lea, Rakel, Jakob, Jonas, Daniel, David, Isak t ex). Man kan lite utgå från teorin att alla hebreiska namn är inte judiska, men de flesta judiska namn är hebreiska.

ReplyQuote
Topic starter

timeisrunningout:

Man kan lite utgå från teorin att alla hebreiska namn är inte judiska, men de flesta judiska namn är hebreiska.

Fair enough. Hade nog inte gissat att mitt namn hade hebreiskt ursprung förs jag träffade min vän Google.

timeisrunningout:

Aron

Efternamnet från min moders sida är faktiskt Aronsson. Lite halvjewish touch sådär.

ReplyQuote
time
 time

Tamburinmannen:

Lite halvjewish touch sådär.

Ja, där kan du få lite poäng.

ReplyQuote
Topic starter

timeisrunningout:

Ja, där kan du få lite poäng.

Vilken fet merit

ReplyQuote