Aviseringar
Rensa alla

Hur kom du ut?

FreeWay89:

Ja ne du kan tolka det hur du vill. Faktum är att analsex är mycket mer riskfyllt när det gäller smittor.Det uppkommer mycket lättare skador och blödningar

klart att det är men det är inte det dina källor säger...

SvaraCitera

Nachac:

Normer är inte biologiska.

Det härstammar dock från biologin. Om det enligt biologin är tänkt att det finns en man och en kvinna för att fortplantning skall kunna ske och detta är i majoritet så har ju normen uppkommet därefter.

Hur man än vrider och vänder på olika sociala spel, normer och annat så speglar det ändå tillbaka till samma grundform.

Som jag sa. Ta en titt på de 6 delarna som tar upp ämnet.

Nachac:

bara att det är naturligt att minoriteter grejar eget.

Sure, precis som det är narturligt att vi också uppfinner normer och sociala regler inom de ramarna.

qazedctgb:

klart att det är men det är inte det dina källor säger...

Det är ju visst vad de säger. I annat fall får du ju utveckla.

SvaraCitera

FreeWay89:

Det är ju visst vad de säger. I annat fall får du ju utveckla.

qazedctgb:

det säger faktiskt inte så mycket om smittsamheten mer om prevalensen i den homosexuela befolkningen eftersom dom säger men som har sex med män inte analsex kontra vaginalsex. och det beror knappast endast på analsex utan på att homosexuella i allmänhet har fler sexpartners. och den andra källan säger det typ också.

SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Det härstammar dock från biologin. Om det enligt biologin är tänkt att det finns en man och en kvinna för att fortplantning skall kunna ske och detta är i majoritet så har ju normen uppkommet därefter.

Finns bland annat en teori som placerar homosexualitet som gynnsam i ett evolutionärt perspektiv. Annars, om du inte tror på någon sorts gudomlig plan, spelar det väl ingen roll. Det existerar och är därför naturligt. Det finns ju accepterad dynamik inom det mesta annat.

SvaraCitera

FreeWay89:

Nej de är argument.

ok, sammanfatta det eller skit i det.

FreeWay89:

Jo det blir en paradox där. Blir lite ''ska du ha gayparad eller vill du bli accepterad som alla andra?''. Lite av ha kakan och äta den komplex.

Nachac:

Men egentligen borde ju båda gå utan problem. Dessutom är det ju något som skulle existera även om de var mer accepterade, eftersom nästan alla dejtingtips, dejtingsidor, filmer et.c. et.c. är heteronormativa.

de blir inte accepterade förrän hetronormen är borta.

det blir inte en paradox, alls, freeway. det är snarare logik, stämplingsteorin förklarar det på ett mycket bra sätt (howard s. becker). avvikare från den sociala normen stigmatiseras och söker sig till varandra för att skapa grupper med en egen norm och kultur, som används för att förklara att "vi är såhär och det är helt okej".

det är applicerbart på alla avvikande grupper, narkomaner, bögar, cannabisbrukare, graffitimålare etc. att homo-rörelsen fått så stor uppmärksamhet tror jag egentligen främst har att göra med det faktum att de inte är förbjudna enligt lag, här.

SvaraCitera
Hampie

FreeWay89:

Det härstammar dock från biologin.

Du, min herre, vet inte skvatt över huvud taget vad du pratar om.

FreeWay89:

Om det enligt biologin är tänkt att det finns en man och en kvinna för att fortplantning skall kunna ske och detta är i majoritet så har ju normen uppkommet därefter.

Såtillvida du inte tror gud skapade världen, så är det inte tänkt någonting någon stans. Människan i sig har inget syfte utan har genom det fenomen vi kallar evolutionen blivit till genom en rad naturlagmässiga skeenden. Det finns inget syfte eller någon mening med det hela: det bara är. Därtill finns det ingen tanke med hur en människa som sådan skall bete sig och du kan inte söka något stöd för det i en process som saknar mening eller medvetande. Evolitionen och biologin som utforskar den och dess skapelser kan inte användas för att förbjuda någon att vara såsom den vill. Man kan inte med biologins hjälp säga att det är menat att man och kvinna skall leva ihop för biologin ger inget sådant stöd, den ger oss inte någon ‹mening›. Naturen i sig saknar sådan och den säger inte att du skall leva på ett visst sätt. Den tvingar dig att leva på land och inte i vattnet, inte för att du inte är menad att leva i vatten, utan bara för att du inte kan. Män och kvinnor som så önskar kan leva tillsammans och är inte påtvingade av någon miljöbaserad faktor att avstå från det. Hade homosexualitet varit något som skulle vara direkt negativt för vår art som sådan skulle det dött ut – vilket det inte gjort.

Därtill, om man skall leva så som naturen lär, om den nu läre något – hur skall man då ställa sig till saker så som modern medicin, glasögon eller rakning? När du rakar dig tar du bort det hår du av naturen är given: går du inte då emot biologin?

FreeWay89:

Hur man än vrider och vänder på olika sociala spel, normer och annat så speglar det ändå tillbaka till samma grundform.

Att människor till stor del är egoistiska och korkade, men ändå kan uppnå stordåd?

internet:

det är applicerbart på alla avvikande grupper, narkomaner, bögar, cannabisbrukare, graffitimålare etc. att homo-rörelsen fått så stor uppmärksamhet tror jag egentligen främst har att göra med det faktum att de inte är förbjudna enligt lag, här.

Jag tycker det är lite förnedrande att du jämställer en medfödd sexuell läggning med en hobby eller narkotikaberoende. Att minoriteter eller människor med lika intressen samlas är rätt självklart över lag och jag förfäras lite av de analogier du gör. Du hade lika gärna kunna pratat om människor som tycker om att måla blomkrukor och drejar eller folk som har intresse i second hand-kläder.

SvaraCitera

Hampie:

Jag tycker det är lite förnedrande att du jämställer en medfödd sexuell läggning med en hobby eller narkotikaberoende.

jag har inte lagt något värde i homosexualitet, och det gör inte stämplingsteorin heller. den lägger snarare värdet i folks reaktioner på hur människor reagerar på beteenden, och pekar ut dem som avvikande (genom reaktionen) och tvingar de som avviker att söka sig till de som inte reagerar på personens beteende som konstigt.

Hampie:

Du hade lika gärna kunna pratat om människor som tycker om att måla blomkrukor och drejar eller folk som har intresse i second hand-kläder.

nej, du missar poängen. det intressanta ligger inte i personen som "avviker" från den accepterade samhällsnormen som råder. homosexualitet är naturligtvis accepterat i högre grad än mina andra exempel, men det är fortfarande något många höjer ögonbrynen över (tyvärr).

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjelsi:

1. Vem kom du ut för först, hur länge hade du tänkt på det och vilka reaktioner fick du?

Hm, jag berättade att jag gillade tjejer för mina bästa kompisar i klassen precis innan jag slutade nian. Vi var väldigt nära varandra och jag minns att jag tänkte att det spelar ingen roll vad de tycker eftersom vi ändå kommer att gå skilda vägar snart. Reaktionerna var blandade, men positiva bland mina närmaste och det var bra.

På gymnasiet gick jag tillbaka lite i utvecklingen eller vad man ska säga, jag försökte dejta lite killar med varierande framgång även om det aldrig kändes rätt, så då blev det att komma ut på nytt, även fast de flesta nog redan fattat.

Tjelsi:

2. Hur länge har du vetat om din läggning?

Ja, sen jag var 15 typ, kanske?

Tjelsi:

3. Känner du att det är nödvändigt att komma ut/ Vad betyder det för dig att komma ut?

Nej, det behöver det verkligen inte vara. Men när hemligheten blir en börda kan det ju vara värt att fundera över det. En bekant till familjen frågade mig hela tiden ett tag "om jag hittat någon prins ännu?" osv. Det blev för jobbigt till slut, så då beslutade jag mig för att komma ut för familjen.

Tjelsi:

4. Vilka i din omgivning känner till din läggning (vänner, familj, arbetsplats osv) känner du att du blivit behandlad annorlunda efter att du kom ut?

De flesta som jag frivilligt umgås med och de människorna finns i alla kategorier. Sedan kan jag knappast påstå att vi har en öppen och rak relation till det alla gånger (särskilt inte inom familjen), utan det är sånt man inte gärna talar om. Detta tror jag emellertid inte beror på att jag gillar tjejer, utan mer på det faktum att vi inte har den typen av privata relation i vår familj.

Tjelsi:

5. Innan du kom ut, sökte du dig till forum och communities för tips osv?

Ja, det gjorde jag väl. En av mina bästa vänner träffade jag faktiskt via QX. Hon var i samma situation som jag (fast betydligt modigare!) och vi pratade mycket om sådana här saker. Det var ett stort stöd.

Tjelsi:

6. Vilket är ditt tips till folk som inte kommit ut än, hur bygger man upp mod, vem är lättast att komma ut till först osv?

Det är viktigt att ta det i sin egen takt. Man behöver inte komma ut för allt och alla så fort man kommit fram till vad man gillar, utan det går att ta i den takt det känns lämpligt och då ämnet kommer upp. Det finns människor som är hur gamla som helst och inte kommit ut ur garderoben än, så vad tusan? Varför ha så bråttom, det hinns med ändå! Och som sagt, är det inget problem - gör det inte heller till ett problem.

SvaraCitera
detour

1. Vem kom du ut för först, hur länge hade du tänkt på det och vilka reaktioner fick du?

Jag har alltid varit öppen, inte hymlat liksom, så mina vänner fick veta tidigt. Jag var väl 13 när jag började se mig som bisexuell, senare kom jag underfund med att jag är homosexuell. Jag har endast fått bra reaktioner. Min morsa blev tårögd av glädje, eller stolthet kanske. Det var hon själv som frågade ut mig. Jag bara svarade ärligt.

2. Hur länge har du vetat om din läggning?

Som sagt, sen 13-årsåldern. Kanske 12 till och med.

3. Känner du att det är nödvändigt att komma ut/ Vad betyder det för dig att komma ut?

För mig har hela komma ut-grejen aldrig varit en grej. Men jag var stolt över mig själv när mina föräldrar fick reda på det. Jag har haft en otrolig tur.

4. Vilka i din omgivning känner till din läggning (vänner, familj, arbetsplats osv) känner du att du blivit behandlad annorlunda efter att du kom ut?

Alla i min närhet vet. Förmodligen mina vänner på Facebook också. Jag är öppen överallt. Om någon i skolan hade hojtat "lebb" efter mig så hade jag svarat "ja, vadå då?".

5. Innan du kom ut, sökte du dig till forum och communities för tips osv?

Nä, inte direkt. Eller jag minns inte, jag kanske läste lite i olika forum och sådant.

6. Vilket är ditt tips till folk som inte kommit ut än, hur bygger man upp mod, vem är lättast att komma ut till först osv?

Fundera kring hur du tror att reaktionerna kommer bli. Om du har några riktigt nära vänner som du tror kommer förstå, berätta för honom/henne först. Sedan kan du så småningom berätta för din familj. Du behöver inte vara öppen mot allmänheten om du inte vill, gör det som känns bäst för dig.

SvaraCitera