Aviseringar
Rensa alla

Hur kommer det sig...

McAn
 McAn
Ämnesstartare

...att piercingar och tatueringar är så coolt och ballt. Medans plastikkirurgi mer eller mindre är tabubelagt?

Jag menar, att göra sig fulare (läs: förstöra sin kropp) med piercings och tatueringar är alltså helt ok enligt de flesta. Medans att rätta till "fel" på sin kropp med hjälp av kirurgi är helt otänkbart.

Borde det inte vara tvärtom? lol!

Citera
Ämnesetiketter

Hela våran kära värld är helt sinnesrubbad, tyvärr. Våra normer gör så att allting blir helt vridet.

SvaraCitera

har du normer? berätta mer

SvaraCitera

Är väl förmodligen på grund av prisskillnaden. Betalar man typ 50 000 för att ändra sitt utseende är man extremt utseendefixerad.

SvaraCitera

[party]

SvaraCitera

Jag har börjat se plastikoperationer mer och mer på samma vis som andra kroppsmods. Det handlar ju egentligen bara om mer extrema ingrepp.

Däremot är väl bröstförstoring, fettsugning och typ diverse ansiktsbehandlingar (botox, näsoperationer osv) i klass med navel- och näsvingepiercingar inom "klassisk" mod. Inte många som plastikopererar sig som gör något eget av det, just eftersom att plastikoperationer–till skillnad från piercing och tatuering–i princip alltid utförs för att komma närmare samhällets ideal.

Det kanske är där skillnaden ligger? Det ena är ett uttryckssätt, det andra är en anpassning mot normerna.

SvaraCitera

i många fall tycker jag att tatueringar och piercings är en tydligare och större anpassning till en grupp och ett medel för att komma närmare ett ideal..

SvaraCitera
raally

piercingar är det bara att plocka ut när man har tröttnat på dom, och tatueringar kan man lasra bort nuförtiden, men det är inte lika lätt att operera tillbaka sin gamla näsa + att det kostar ett x antal tusen mer [wink]

SvaraCitera

Jag tror de flesta ser plastikkirurgi som något som enbart människor som är svaga, osäkra och med dålig självkänsla ägnar sig åt. Och överlag så är det ju ganska tabu att vara missnöjd med sig själv och må dåligt. Gör dessutom en sådan människa ett så pass extremt ingrepp så tycker väl de flesta att personen i fråga gått för långt och istället bör söka psykvård. I vissa fall är det kanske så också.
Oavsett om man väljer att pierca, tatuera, fettsuga, botoxa sig etc. så anser jag att det gått snett om man gör det med anledning av att man mår just dåligt och tror att det ska hjälpa en att stärka ens självkänsla på något sätt. Då är det bara självdestruktivt och handlar inte om kroppsmodifiering någonstans. Sedan om man väljer att pierca, tatuera, fettsuga, botoxa sig etc. för att man t.ex. ser det som ett intressantare sätt att utsmycka sig på eller för att det bara är ens sätt att leva, så tycker inte jag att det spelar så stor roll vad man gör bara man blir nöjd. Tycker plastikkirurgi är minst lika mycket kroppsmodifiering som piercing/tatuering i det fallet.

Edit: Anser inte att kroppsmodifiering ska handla om att varken "rätta till" eller "förstöra" någon kroppsdel. Gör man det av någon sådan anledning är man ute och cyklar enligt mig.

SvaraCitera
Hando

Tatuering och piercing har funnits bland människor i en väldigt lång tid, vilket platsikkirugi inte har gjort [smile] Dessutom så är det ju enkelt att göra en liten tatt eller piercing, tvärtom med plastikkirugi.

SvaraCitera

Jag är själv inte helt säker på min åsikt i den här frågan, men en anledning till varför folk ofta är emot plastikkirurgi kan nog var att det är väldigt förknippat med sjuka ideal osv.

SvaraCitera

villevarasomdig:

Jag är själv inte helt säker på min åsikt i den här frågan, men en anledning till varför folk ofta är emot plastikkirurgi kan nog var att det är väldigt förknippat med sjuka ideal osv.

ge några exempel på "friska ideal"

SvaraCitera

super:

ge några exempel på "friska ideal"

Image
Att dom opererar henne så hon ser normal ut?[zzz]

SvaraCitera

för att inget av det är coolt alls snara jävligt bögit

SvaraCitera

Folk är konservativa. That's it.

SvaraCitera