Chryseus:
Vad har mina kompisar med mitt sparande att göra lille vän?
du sa att dom skulle sluta umgås med dig om du börja spara för att avbetala ditt studielån.
Chryseus:
Var din fantasi har läst det vet jag inte. Men vi säger väl så!
Chryseus:
Det förändrar ändå inte att man kan få ett lån när man har fast inkomst, som diskussionen inleddes med.
så om man har ett jobb på ett företag som står på konkursens brant ska man minsann låna för en bostad vid lågkonjuktur?
Chryseus:
Man får helt enkelt köpa när man känner att man kan och har en stabil inkomst! Precis som jag sagt.
det är första gången du nämner stabil inkomst
Chryseus:
ränteläget osv
som bestämmer hur mkt folk har att röra sig med.
Karl Bertil Jonsson:
du sa att dom skulle sluta umgås med dig om du börja spara för att avbetala ditt studielån.
Har du inbillat dig något igen? Jag menade mer att jag har kompisar och inte sitter på UM istället för att vara ute och spendera lite och leva livet!
Karl Bertil Jonsson:
så om man har ett jobb på ett företag som står på konkursens brant ska man minsann låna för en bostad vid lågkonjuktur?
Var får du allt ifrån? Vi pratade om vem som kan få lån och vem som inte kan få lån. Utifrån om man haft studielån eller ej.
Karl Bertil Jonsson:
det är första gången du nämner stabil inkomst
Fast och stabil inkomst är samma sak. Ska du komma och lära mig ekonomiska termer lille vän?
Karl Bertil Jonsson:
som bestämmer hur mkt folk har att röra sig med.
Det mesta i ekonomierna hänger samman, som sagt. Lite naivt att enbart peka på tillgång och efterfrågan. Typiskt de som bara gått gymnasiet.
Chryseus:
Fast och stabil inkomst är samma sak. Ska du komma och lära mig ekonomiska termer lille vän?
fast inkomst = regelbunden inkomst?
stabil = den är inte i risk att försvinna?
Chryseus:
Det mesta i ekonomierna hänger samman, som sagt. Lite naivt att enbart peka på tillgång och efterfrågan.
är ju det allt i grund o botten allt kommer ner till.
Chryseus:
Var får du allt ifrån?
av dig, för enligt din modell är det bästa att köpa bostad även om priserna är höga. för en bostad är en investering och du kan i värsta fall sälja o få pengarna tillbaka. bara det konceptet är oerhört naivt.
Chryseus:
Jag menade mer att jag har kompisar och inte sitter på UM istället för att vara ute och spendera lite och leva livet!
men dåså. då är det ju konstigt att du skriver det när jag påpekar att man kan spara lite för att betala av studieskulden
Karl Bertil Jonsson:
fast inkomst = regelbunden inkomst?
stabil = den är inte i risk att försvinna?
Och vad är skillnanden? Du kan ju slå upp regelbunden i en ordbok.
Karl Bertil Jonsson:
då är det ju konstigt att du skriver det när jag påpekar att man kan spara lite för att betala av studieskulden
Att spara när man redan lever knappt är väldigt dumt. Det är sådana som du som orsakar lågkonjunkturer.
Karl Bertil Jonsson:
av dig, för enligt din modell är det bästa att köpa bostad även om priserna är höga
Än en gång har fantasin slått till. Man kommer ingenstans när man hittar på saker i en debatt. Adjöken
Chryseus:
Du kan ju slå upp regelbunden i en ordbok.
regelbunden; som följer ett mönster.
e ju snarare motsatsen till något som kan försvinna.
Chryseus:
Att spara när man redan lever knappt
du har 900 spänn kvar. tror din levnadsstandard ungf blir samma om du sparar en liten bit.
Chryseus:
Än en gång har fantasin slått till. Man kommer ingenstans när man hittar på saker i en debatt. Adjöken
du sa ju sj att man alltid kan sälja sin bostad o betala tillbaka lånet.
Karl Bertil Jonsson:
du sa ju sj att man alltid kan sälja sin bostad o betala tillbaka lånet.
Om man säljer den i samma läge som när man köpte den ja. Det tillhör ju normal vett att förstå det. Behövs det ens diskuteras?
När ska du byta användare igen btw?
Chryseus:
Om man säljer den i samma läge som när man köpte den ja. Det tillhör ju normal vett att förstå det. Behövs det ens diskuteras?
klart det gör. du kan ju sälja bostaden efter att betalat av halva osv. finns flera alternativ som du kan landa på. men de är kostsamma...
Chryseus:
När ska du byta användare igen btw?
när jag blir 20
Karl Bertil Jonsson:
alltså. principen är densamma. att leva livet för pengar som man inte ens har är oerhört retarderat om du frågar mig. nöjjen. visst. men man bör ju ha lite mer respekt för pengarna iom att det inte är ens egna
Sluta larva dig. Det är ditt resonemang som är retarderat och vadå "respekt för pengarna"? Sluta trolla.
Karl Bertil Jonsson:
säger jag att du ska spara allt?
Det är ju det du har gjort i tråden hela tiden!
Har man bara 900 kronor över i månaden efter räkningar så är man varken retarderad eller respektlös om man använder det till personliga nöjen.
Karl Bertil Jonsson:
om du snålar minskar det du ska betala tillbaka. frågan berör inte det. det handlar om synen. om du tänker slösa bort allt utan att du ens behöver.
Ingen har sagt något om att slösa bort pengar intentionellt bara för att slösa. Utan att en viss del ska gå till saker man vill göra. Har man bara 900 kronor kvar i månaden efter hyra och mat så slänger man väl för tusan inte in 900 kronor på banken. Är man dock själv en minoritetsstackare som råkar göra det som du är, så ska man inte döma andra för att de använder pengarna.
Som sagt, man behöver inte köpa lika mycket mat som man gör heller om man ska sitta och spara så mycket pengar som möjligt för att betala tillbaka. Så din idioti faller ner till grunden.
tråden har spårat ur.
Karl Bertil Jonsson:
du menar att en kille som pluggat utomlands i 5 år o har en skuld på nästan 1 milj har lika bra chanser som en som har säg 2.5 milj i kapital?
Bra exempel där. Jag har pluggat utomlands i ett halvår, kommer sannolikt att göra det ett halvår till, och kommer totalt att ha skrapat ihop lån på maximalt 500 000 (för sju års studier - go me!) kronor, vilket ger en inledande avbetalningstakt på drygt 2000 spänn i månaden och toppar runt år 2035 vid 3000 spänn i månaden. Jag vet inte vilken sorts idiot som skrapar ihop en miljon i studieskulder, men det är inte ett särskilt realistiskt exempel.
Gentlernen:
(för sju års studier - go me!)
Hmm, vad är det du pluggar? Bara nyfiken, i och med sju års studier.
passaro:
Hmm, vad är det du pluggar? Bara nyfiken, i och med sju års studier.
Jag började med att plugga japanska i tre år, varav det första räknades som basår och därför inte dras från mina CSN-veckor, har läst datavetenskap i 1½ år, och nu läser jag på 150% för att hinna ta fixa både kandidat och master i datavetenskapen innan mina CSN-veckor tar slut (dvs. på fyra år istället för fem.)
Sen kommer jag att få lägga lite tid på att skriva ett kandidatarbete för japanskan också när jag är klar med mastern, eftersom det är tuffare att ha tre examina inom två olika ämnen än två examina på samma.
Förstår inte varför ingen har tagit upp, att man kan jobba vid sidan av sina studier, och slippa betala lån.
Man har 2500:- i studiebidrag och säg att man jobbar och får ut 5000:- Netto. 7500:- i månaden, det räcker väl ganska ok?
Tråden låst på grund av inaktivitet