Aviseringar
Rensa alla

hur mycket får föräldrarna bestämma när man är 18?


absolut ingenting om man ska ta sig en titt i lagboken , jo om du dör så kan dem ge bort dina organ om de vill...så dö inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guzen Von Kuruzen:

om du dör så kan dem ge bort dina organ om de vill...så dö inte

kan inte det vara en bra sak då?[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

men dom kanske är såna att dom låter dej göra saker ändå[smile]

Ja. Eftersom jag har varit en "mammas/pappas pojke" hela livet så är det inte så svårt att få dem att gå med på mina förslag. Fast de har fortfarande töntiga regler som att man ska bädda sängen etc. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillMonstret:

Fast de har fortfarande töntiga regler som att man ska bädda sängen etc. [rolleyes]

såna regler har inte vi här hemma. vi har mest regler för att inte dricka, inte sova hos kompisar, inte vara ute för sent and so on. DET SUGER.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

DET SUGER.

Där har mina föräldrar regler. Men jag har en flickvän som de vet hatar "supare" så de vet att jag håller mig i skinnet om jag ska dricka. Och jag sover alltid hemma efter fester. Den enda saken de alltid vill att jag ska gå med på är att pappa ska skjutsa mig hem - så att jag inte blir påhoppad på vägen hem. (Köping var ju trots allt den 5 mest kriminella staden i Sverige 2004 eller nå sånt xD )

Men försök prata med dem om det.

Du är 17. Du borde veta hur du ska ta hand om dig själv. Försök förklara det för dem.

Att komma hem stupfull är inget positivt. Tro mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillMonstret:

Du är 17. Du borde veta hur du ska ta hand om dig själv. Försök förklara det för dem.

Att komma hem stupfull är inget positivt. Tro mig.

jag hade inte tänkt komma hem stupfull men det skulle ju kännas bättre om jag kunde säga ärligt vad jag ska göra än att behöva ljuga och säga att vi ska kolla på film. och jag är bara 17 i en vecka till så... dom verkar inte förstå dagens ungdom. mamma är lättare att snacka med om sånthär än pappa, men tyvärr så bor jag hos pappa.[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Ja, helt enkelt. Hur mycket och vad ska föräldrarna få bestämma över en om man är 18 (eller äldre) och bor hemma?

De får bestämma vad du ska hjälpa till med hemma, betala etc, hur det ska se ut i ditt rum och sådär, men inte vad du gör på din fritid, hur länge du är ute på kvällen osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

De får bestämma vad du ska hjälpa till med hemma, betala etc, hur det ska se ut i ditt rum och sådär, men inte vad du gör på din fritid, hur länge du är ute på kvällen osv

alla säger så olika men jag väljer att tro på din teori[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

alla säger så olika men jag väljer att tro på din teori

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

skulle ju kännas bättre om jag kunde säga ärligt vad jag ska göra än att behöva ljuga och säga att vi ska kolla på film

Du kan inte göra som mig då:

Fråga om de vill köpa ut, så de har kontroll på vad du dricker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Jo det vet jag, men liksom... Får dom bestämma över mitt liv? Typ vad jag får och inte får göra på helgerna etc, eller kan dom bara ha en åsikt?

Ja det skulle jag säga... efter du blir 18 ska du egentligen ta hand om dig själv. Deras hus, deras regler - om du väljer att bo kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera