Jag fick en jättebra idé till ett sällskapsspel. Tänkte göra det i en tossig version och låta familjen spela. Men så sa mamma att jag kan tjäna massor med pengar på den idén och att jag borde "utveckla" den.
Jag gillar pengar så jag ska göra det, men har ingen aning hur jag ska gå tillväga. Jag kan ju inte göra det själv hemma liksom.
Har försökt att googla men hittar inget svar. Hur ska jag ordna detta?
Registrerar den någonstans, var vet jag ej.
Gör en iphone/android app. Har hört att det är ganska enkelt att lära sig
Paseo:
Jag kan ju inte göra det själv hemma liksom.
Klart du kan.
Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den. Skriv ned saker du observerat under spelsessionen och gör de förändringar du tycker vara nödvändiga. Sedan är det bara att repetera.
lära känna en bra advokat som kan hjälpa dig sälja iden till en speltillverkare.
Åtta:
Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den. Skriv ned saker du observerat under spelsessionen och gör de förändringar du tycker vara nödvändiga. Sedan är det bara att repetera.
Oj, det måste jag prova. Tack för svaret
OF 5:
sälja iden
då tar han ju min idé!
Paseo:
då tar han ju min idé!
De var ju därför du skulle hitta en bra jue
OF 5:
De var ju därför du skulle hitta en bra jue
aha hmm jag förstår eller så får jag bli en speltillverkare
Är gärna försökskanin.
Nachac:
Är gärna försökskanin.
Vad bra
Åtta:
Skriv ned alla spelets regler och alla koncept relaterade till det. Skapa sedan en prototyp och låt människor testa den
men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering
isola:
men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering
åh nej
isola:
men då kan ju någon av dessa människor säga att den kom på allt och hinna först med lansering
Så du hade tänkt utveckla ett spel utan att låta någon spela det...?
Spelidéer är värda absolut 0 kronor. Alla har sådana idéer, 99.99% av dem är skitkassa. Av de kvarvarande 0.01% är 99.99% outvecklade, därför att deras skapare är för lata/okunniga eller saknar resurser.
Så är det åtminstone i den digitala spelvärlden, men jag misstänker att samma sak gäller i den analoga världen.
Åtta:
Så du hade tänkt utveckla ett spel utan att låta någon spela det...?
Först hade jag nog först registrerat det någonstans så att idén inte blev stulen. Lite som
isola:
Först hade jag nog först registrerat det någonstans så att idén inte blev stulen.
Du kan inte registrera en idé. Möjligen patentera det om det skulle räknas som en process (det gör det nog inte), eller varumärkesskydda namnet, men bara för att du hittat på ett koncept betyder inte det att andra inte får komma på samma sak. Som sagt, en idé är fullständigt värdelös.
Vanligtvis så tvingar man deltagarna att skriva på ett non-disclosure agreement, men när det gäller ett brädspel som speltestas med vänner och familj tror jag knappast att det behövs.