S3ON:
Exakt.. Och det vill jag förhindra genom att individanpassa skolan.
Yes, och det jag försöker säga att den också måste erbjuda dem som inte pallar en undervisning som fungerar för dem
J-___-J:
Yes, och det jag försöker säga att den också måste erbjuda dem som inte pallar en undervisning som fungerar för dem
Ja, no shit. Det är vad individanpassningen går ut på. Att anpassa skolan efter varje enskild elev. Vissa fungerar ju dock bra i grupp, har samma intressen etc så det underlättar ju.
S3ON:
Ja, no shit. Det är vad individanpassningen går ut på. Att anpassa skolan efter varje enskild elev. Vissa fungerar ju dock bra i grupp, har samma intressen etc så det underlättar ju.
Vi pratar typ om samma sak, men tyckte du tog det för mycket åt en extrem:)
J-___-J:
Vad är kamrateffekter?
Det är något som exempelvis skolverket brukar lyfta fram när det diskuteras kring likvärdighet mellan skolor, när rika elever med mer läsvana hemifrån osv är i samma klass som elever från mindre läsvana sammanhang så lyfter eleverna som har det mer lätt för sig de mindre privilegierade barnen genom stöttning, utmaning och andra samspel, s.k. kamrateffekter. Något som lätt går förlorat när över och medelklassens barn söker sig till friskolor i innerstaden medan andra tex invandrarbarn fastnar i "dåliga" skolor i utkanten.
dazed:
Det är något som exempelvis skolverket brukar lyfta fram när det diskuteras kring likvärdighet mellan skolor, när rika elever med mer läsvana hemifrån osv är i samma klass som elever från mindre läsvana sammanhang så lyfter eleverna som har det mer lätt för sig de mindre privilegierade barnen genom stöttning, utmaning och andra samspel, s.k. kamrateffekter. Något som lätt går förlorat när över och medelklassens barn söker sig till friskolor i innerstaden medan andra tex invandrarbarn fastnar i "dåliga" skolor i utkanten.
Då förstår jag exakt vad du menar, och håller med