Aviseringar
Rensa alla

ihop med sin småkusin?!!

Image
Syssing = Småkusin

SvaraCitera

JOSEFINDENISE:

nu fatta ja inte.. ja e finlandsvensk.. så alltså vi kallar småkusin för syssling? nej tvärtom?

veet inte. tramsgooglade bara. men så verkar det ju vara!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Herregud. Du sa att han är din mammas-kusins son. Ni är knappt släkt så jag tror ingen bryr sig.

:))

SvaraCitera

Gillar ni varann så kör på. Ni är ju inte närmaste kusiner heller så jag ser inget konstigt i det [smile]

SvaraCitera

Personligen så tycker jag väl inte att det är så konstigt... men vilka svar du än får här så kommer du stöta på människor som tittar snett på dig när de får höra att du är ihop med din syssling.

SvaraCitera

Det finns sååå mycket män där ute men ändå måste du just ha någon som tillhör din släkt? Äckligt.

SvaraCitera

Äsch. Det är bara resonera så att ni vill bevara blodet i släkten.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Det finns sååå mycket män där ute men ändå måste du just ha någon som tillhör din släkt? Äckligt.

alltså vi var bästa vänner o jag har aldrig hållit honom som en släkting då jag lärde känna honom i januari o då intens visste att de var min småkusin.. men joo du har ju helt rätt i den saken men tyvärr är känslor känslor, fast i vissa fall måste man ju "stänga av dem" ..

tackk alla för svar! 🙂 joo somsagt är jag finlandsvensk så kanske rubriken förbryllar er lite grann? .. :/ tänkte inte på att ni använder ordet syssling i Sverige

SvaraCitera

Burrito:

Haha, pysslingar. Vad gosigt.

SvaraCitera

Haha trodde småkusin var en liten kusin, det hade varit konstigt, men kör på bara! Ni har ju aldrig sett varandra som släkt liksom. Kanske inte är så lämpligt att få barn tillsammans bara. 😉

SvaraCitera

Så farligt är det inte. [smile]

SvaraCitera

asså... så inavlade är vi inte ens i värmland fast alla är släkt med alla....

SvaraCitera

det är rätt avlägset släkt, så det borde inte vara något problem. det är inte så jävla ovanligt med folk som varit tillsammans med en tremänning, ändå. jag känner i alla fall en som varit det. jag menar, jag vet inte ens vilka mina tremänningar är, om jag har några, vilket jag antar att jag har. det skulle inte förvåna mig överdrivet om jag redan legat med någon av dem.

jobbigt på släktträffar, men utöver det så är det väl bara att köra på.

SvaraCitera

Blivande_japan:

asså... så inavlade är vi inte ens i värmland fast alla är släkt med alla....

jodå, det är bara det att folk inte har koll på avlägsen släkt.

SvaraCitera

kör bara.

är sysslingar/småkusin samma sak som tremänning btw?
för det kallar vi det för här.
jag vet inte alls vilka mina tremänningar är, men jag har å andra sidan ingen släkt alls i närheten där jag bor

SvaraCitera