På skolan diskuterar vi hur katolska missionärer i Kongo kunde ha hjälp till att sätta stopp för de belgiska kolonialherrarnas övergrepp mot kongoleserna. Det bör dessutom ses ur missionärernas perspektiv (de kanske var nationalister).
Vad tror ni? Det behöver inte vara om Kongo specifikt om det är för nischat.
Jättetacksam för kommentarer!
kan tillägga att jag inte gör detta inlägg av lathet, men skulle behöva fler vinklar än de jag har på ämnet.
ogillar verkligen "tänk om"-scenarion... och kan ingenting om ämnet.
men nu har du ett svar i tråden. kanske lyckas jag starta någon form av kaskadreaktion.
Rhodesia låter mycket coolare än Zambia och (nästan) Zimbabwe
Enda jag har att säga typ
I källorna kring Kung Leopold II och belgiska Kongo nämner en hel del negativa aspekter, sett bland annat utifrån missionärernas håll. Olika resenärer upprördes bland annat för afrikanernas ovilja att arbeta för den vite mannen(bara det säger en hel del). Det hjälpte inte precis att de resenärer som fanns där nere skildrade afrikanerna på ett väldigt negativt och rasistiskt vis (även är är källorna rörde överns om detta).
I och med att området kring Kongo var Leopolds stora projekt han lade ner rätt mycket krut på det. Inte minst visas det genom bland annat den tortyr, exploatering och massmord på befolkningen. De flesta tillförlitliga beräkningar kommer fram till att det var omkring tio miljoner som dog och mördades under Kung Leopold II:s Kongo (Hoschschild).
Med det sagt så tror jag inte att några katolska missionärer skulle ha makten att stoppa det hela - och verkligen inte när man från annat håll i väst samarbetade med Kung Leopold, den jag bland annat syftar på är Henry M. Stanley.
Tack för era svar!
kanske inte är det bredaste ämnet, men önsketänkande om kaskader av svar finns ändå nära till hands. höhö
Jungman Jansson:
Rhodesia låter mycket coolare än Zambia och (nästan) Zimbabwe
Håller med delvis, men Zambia ligger bättre i munnen. hepp
passaro:
Det hjälpte inte precis att de resenärer som fanns där nere skildrade afrikanerna på ett väldigt negativt och rasistiskt vis
Då blir ju uppgiften högst verklighetsfrämmande om missionärerna själva delade åsikt med kung Leo. Det står i bibeln att en slav ska lyda sin herre eller något i den stilen har jag för mig. Då VILLE de ju inte hjälpa urbefolkningen ur det perspektivet. Jag vet inte heller på vilket sätt den katolska kyrkan var sponsrad av de europeiska stadskassorna..måste söka på det.
passaro:
Med det sagt så tror jag inte att några katolska missionärer skulle ha makten att stoppa det hela - och verkligen inte när man från annat håll i väst samarbetade med Kung Leopold, den jag bland annat syftar på är Henry M. Stanley.
Insåg just att jag tänkte fel. Min idé var att missionärerna skulle kunna sprida information om alla inhumana hemskheter som pågick och vädja om kristen medmänsklighet. Jag tror att kyrkan hade ett större politiskt inflytande på den tiden, främst på marknivå. Men då förutsatte jag ju att befolkningen i Europa (om de nu ville ge upp råvaruresurserna och rikedomen) kunde göra förändring, men tänkte inte på att inte demokratin hade hunnit etablera sig. Då föll idén.
Tusen tack för ditt svar iaf!
jag argumenterar alltså inte emot det du säger, tänker bara högt
MissAnox:
Insåg just att jag tänkte fel. Min idé var att missionärerna skulle kunna sprida information om alla inhumana hemskheter som pågick och vädja om kristen medmänsklighet.
Såklart fanns även detta, bland annat från svenskt håll. En missionär som heter E.V. Sjöholm, som var verksam i ekvadordistriktet i Kongo, där ett svenskt baptistsamfund var verksamt. Sjöholm kritiserade Kongoregimens agerande rätt hårt och blev internationellt uppmärksammad.
okej, jag har läst på lite mer. Verkar ändå som att flera missionärer reagerade på hemskheterna och hade en nyckelroll som vittnen.
passaro:
Sjöholm kritiserade Kongoregimens agerande rätt hårt och blev internationellt uppmärksammad.
haha, vilket sammanträffande att jag läste det just nu.
MissAnox:
haha, vilket sammanträffande att jag läste det just nu.
Mission and state in the Congo: A study of the relations between Protestant missions and the Congo Independent State authorities with special reference to the Equator District, 1885-1903
Mer utförligt finns i denna bok om just detta.