Aviseringar
Rensa alla

International Baccalaureate?

Ämnesstartare

xKiTTiEHx:

Så himla fuskigt. Men det låter jättebra. Är det svårt och komma in på IB? Behöver man ha superhöga betyg? Och är pluggandet svårt när man väl går där?

Hm, jag har lite svårt att svara på det. Jag tror man får göra ett prov för att komma in. Jag behövde inte ta det provet eftersom jag hade gått MYP (Middle Years Programme, också en del av IB) och på så sätt redan var kvalificerad.

Pluggandet kan vara svårt, det är mkt och det kan vara stressigt. Men man vet med sig att det är bra och att det man gör faktiskt ger resultat, att det man lär sig faktiskt är till nytta, att man går in mer på djupet i saker och ting. På något sätt klarar man det ändå. =)

SvaraCitera
Ämnesstartare

getupstayup:

ror att det ska gå att välja nån internationell inriktning på individuellt val eller ngt liknande har jag hört. Det funkar ju det med

Okej. [smile]

standby:

a det nte som en förolämpning, för det är det verkligen inte. IB är stället där alla plugghästar samlas, och de som har riktiga curlingföräldrar.

Hehe okej. Mja jag är långt ifrån en plugghäst egentligen. Men vill så gärna studera utomlands, verkar ju som IB är bäst osv..

SvaraCitera
Ämnesstartare

xKiTTiEHx:

verkar ju som IB är bäst osv..

Grejen är att det är Dina prestationer som är viktigast. Sålänge du läst rätt kurser för utbildningen du ska gå, så bör det vara okej (och så måste man göra språkprov och grejer, men det är ett senare problem), och då är nästa steg att se till att få så bra betyg som möjligt. Det är löjligt svårt att få absolut högst slutbetyg på IB. Verkligen. På nationella program finns det många som helt enkelt räknar med att få 20.0 i slutbetyg, och om de inte får det så går det att korrigera. Till skillnad från på IB.

Vad jag menar är att du borde ta ett program där du känner att du kan prestera bra, och få bra slutbetyg. Sedan kan du prata med SYV om hur du ska komma in på olika utbildningar och vad som krävs av dig, för universitet är medvetna om att internationella studenter inte nödvändigtvis har gått ett program de känner igen. Det är ingen fara på taket.

Och vill du verkligen gå IB, så låt inte nån tönt på ett forum stoppa dig... Gå på öppet hus sen, se till att prata med de som går i andra och tredje ring och se vad de har att säga, och bestäm sedan. Man ska göra det man vill göra! [y]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet

SvaraCitera