Wickerchair:
För övrigt skriver National Geographic så här:
Det jag citerade var enligt tidskriften New Scientist.
Det finns hur många åsikter som helst på båda sidorna. Jag vägrar gå in i den debatten igen. Har skrivit kilometer med inlägg i olika trådar.
irenemaria:
Evolutionsteorin inte alls är någon äkta vetenskaplig teori står det ju!
Nej. Det du citerade ser ut som artikelns ingress. Artikelförfattaren kan sedan mycket väl ha fortsatt med att förstöra alla kreationisternas argument.
irenemaria:
Det finns hur många åsikter som helst på båda sidorna.
Nej. Kritikerna är i extrem minoritet, men är desto mer högljudda.
irenemaria:
Jag vägrar gå in i den debatten igen.
Att vara med i en debatt kräver att man är någorlunda införstådd i ämnet, vilket jag aldrig sett att du varit.
Wickerchair:
Att vara med i en debatt kräver att man är någorlunda införstådd i ämnet, vilket jag aldrig sett att du varit.
Ok - du har rätt. Jag vet ingenting.
irenemaria:
— 25 juni 1981, sid. 828
Forskade lite och hittade att det var Michael Ruse som citerades. Michael Ruse lär ut filosofi på flera toppskolor i USA samt England, alltså är han inte en biologist utan en lärare i filosofi som intresserar sig av evolutionsteorin vs. kreationism-debatterna. Ett 27 år gammalt citat med oroade "..." visar att citatet är taget ur kontext. Jag hittade tyvärr inte hela artikeln just nu, men jag fick fram att det är ett välanvändt citat bland kreationister eller ID-anhängare.
Citatet ingick även i ett "paket" med texter och citat som jag hittade på flertal forum och hemsidor (både engelska och svenska), vilket tyder på att allting är kopierat från en sida med antagligen en hel del citat som är tagna ur de respektives sammanhang. 🙂
Nu hittade jag Michael Ruse's svar på citering som är dagen ur sammanhang;
Ruse, asked about the quote, said, "No reputable biologist has any doubts about evolution -- it is so easy to quote people out of context."
( http://wiki.cotch.net/index.php/Evolution_is_no_strictly_scientific_theory )
Här är en intervju med Michael Ruse som klart och där han anser att det inte finns några svagheter med evolutionsteorin:
Att ta citat ur sammanhanget är inte några bevis emot evolutionsteorin etc. 🙂
(ursäkta om det blev långt)
SWEEET:
han anser att det inte finns några svagheter med evolutionsteorin:
OK
Om du tog dig tid att läsa hela tråden så handlade det från början om vad ordet TEORI betyder.
irenemaria:
Om du tog dig tid att läsa hela tråden så handlade det från början om vad ordet TEORI betyder.
Okej, har inte läst hela tråden tyvärr. Men en vetenskaplig teori är ju så nära man kommer till att förklara ett naturligt eller astrofysisk och fysiska lager? 🙂
Tråden låst på grund av inaktivitet