Aviseringar
Rensa alla

ISIS

Smilen

Mona gillar dem. 

SvaraCitera

Anonym001:

Okej, så man ska kolla på de vapen som faktiskt används i krig? Det är som att det är flera olika affärer där man köper vapen ist och så kommer terroristerna och konsumerar, det viktiga är att Sverige finns där när något land behöver vapen, Sverige hjälper till med att skapa krig i världen. 

Du påstod att Sverige säljer till krigförande länder. De enda svenska vapen som används i krig just nu är ett fåtal som har kommit dit via tredje part. Jag kan hålla med om att vi inte borde sälja till diktaturer som Saudiarabien, men Sverige har faktiskt bättre kontroll över vilka vi säljer till än du påstår.

SvaraCitera

Ruttenfisk:

Du påstod att Sverige säljer till krigförande länder. De enda svenska vapen som används i krig just nu är ett fåtal som har kommit dit via tredje part. Jag kan hålla med om att vi inte borde sälja till diktaturer som Saudiarabien, men Sverige har faktiskt bättre kontroll över vilka vi säljer till än du påstår.

Ja, och det gör de, men sedan som du sa kanske de nödvändigtvis inte köper men säljer gör de ju. Hur vet du att det finns en kontroll över det? De säljer ju till de länder som vill konsumera de här vapnena och iom att exporten ökar måste det betyda att de används till nånting..

SvaraCitera

Anonym001:

Ja, och det gör de, men sedan som du sa kanske de nödvändigtvis inte köper men säljer gör de ju. Hur vet du att det finns en kontroll över det? De säljer ju till de länder som vill konsumera de här vapnena och iom att exporten ökar måste det betyda att de används till nånting..

I regel säljs det dock inte till särskilt aggressiva länder, och därmed är syftet med vapnen att helt enkelt försvara sina egna gränser. Det är större risk att det blir krig om de fredliga länderna har ett dåligt försvar jämfört med ifall de skulle ha ett bra försvar. Si vis pacem, para bellum.

SvaraCitera

Ruttenfisk:

I regel säljs det dock inte till särskilt aggressiva länder, och därmed är syftet med vapnen att helt enkelt försvara sina egna gränser. Det är större risk att det blir krig om de fredliga länderna har ett dåligt försvar jämfört med ifall de skulle ha ett bra försvar. Si vis pacem, para bellum.

http://www.svenskafreds.se/saljer-sverige-vapen-till-krigforande-lander-och-diktaturer

SvaraCitera

Anonym001:

http://www.svenskafreds.se/saljer-sverige-vapen-till-krigforande-lander-och-diktaturer

Så vitt jag vet deltar inte Indien i någon större konflikt? Det verkar bara vara mindre interna oroligheter, vilket jag anser går under rubriken skydda sig själv. 

USA är visserligen i krig, men å andra sidan säljer vi inte någonting till dem som de inte hade kunnat producera själva. Dessutom säger inte listan särskilt mycket av vad det är som faktiskt exporteras, så det är egentligen lite för lite information att gå på enligt mig. 

Pakistan har jag för dålig koll på, så jag väljer att inte uttala mig om dem. 

UAE och SA stöder jag inte exporten till. 

SvaraCitera

Ruttenfisk:

Så vitt jag vet deltar inte Indien i någon större konflikt? Det verkar bara vara mindre interna oroligheter, vilket jag anser går under rubriken skydda sig själv. 

USA är visserligen i krig, men å andra sidan säljer vi inte någonting till dem som de inte hade kunnat producera själva. Dessutom säger inte listan särskilt mycket av vad det är som faktiskt exporteras, så det är egentligen lite för lite information att gå på enligt mig. 

Pakistan har jag för dålig koll på, så jag väljer att inte uttala mig om dem. 

UAE och SA stöder jag inte exporten till. 

Men det står fortfarande att vi säljer till diktaturer likt exemplena som står där och det tycker inte du är krigförande länder eller att det iaf finns oroligheter i de länderna? Jag tycker bara det är otroligt dåligt av Sverige att ha en vapenexport överhuvudtaget, man kan inte förvänta sig att Sverige inte ligger i farozonen för det här när vi ändå på något sätt är inblandade redan. 

SvaraCitera

Anonym001:

Men det står fortfarande att vi säljer till diktaturer likt exemplena som står där och det tycker inte du är krigförande länder eller att det iaf finns oroligheter i de länderna? Jag tycker bara det är otroligt dåligt av Sverige att ha en vapenexport överhuvudtaget, man kan inte förvänta sig att Sverige inte ligger i farozonen för det här när vi ändå på något sätt är inblandade redan. 

sverige kommer inte att ha råd med någon lyxig moral-politik framöver. vi behöver alla inkomster vi kan få för att kunna hantera det i och med migrationskrisen dramatiskt expanderade bidragstagande befolkningsskiktet samt den ökade kriminalitet, segregering och oro som väntar - för att inte tala om sämre företagsklimat både i form av sagda kriminalitet och i form av höjda skatter.

sen är det ju så att vapnen hade tillverkats och sålts ändå. sverige har inte makten att kontrollera den globala efterfrågan på mordverktyg, och de väpnade konflikterna världen över är inte sverige ansvarigt för (även om den extrema asylpolitiken troligen kan komma att sätta sina spår även utrikespolitiskt). abstrakta samvetsbetänkligheter kan man unna sig vid grundtrygghet, annars är de irrelevanta för tillvaron. så fungerar världen oavsett vad man tycker. kan lova dig att jag avskyr den kalla och hårda verkligheten lika mycket som du gör.

SvaraCitera
tkllkl

Alla behöver shahadah.

SvaraCitera

Anonym001:

I regel stöder jag inte vapenexport till diktaturer, vilket jag nämnde i min förra post. Till krigförande länder tycker jag att det beror väldigt mycket på just hur konflikten ser ut. Om land A invaderar land B oprovocerat, tycker jag till exempel att det är mycket mer moraliskt försvarbart att sälja till B än A.

Och på vilket sätt blir vi inblandade i konflikten för att vi säljer vapen till länder som inte ens deltar i konflikten?

SvaraCitera

Anonym001: Varför ska vi då fortsätta sälja vapen om du då tycker att det inte är någon nytta av de? Det finns ju en anledning till att vi tjänar en massa på det.

Jag har aldrig påstått att det är något negativt med att Sverige har vapentillverkning och vapenexport. Utan det var du som påstod...

Anonym001: Sverige har vapen som de här länderna FÅR köpa men det spelar inte någon roll om nån köper eller inte, sverige bidrar till att sådana här krig uppstår på ett eller annat sätt när man har vapenexport. Vapen leder till krig, och så är det bara.

...och det kommenterade jag med...

stoner: Det är självklart att skulle inte någon på hela den här planeten tillverka ett vapen så skulle det ju inte krigas med vapen i vart fall. Men då vore vi ju tillbaka på stenåldersnivå när folken "krigade" med käppar och stenar istället.

Människan är ju till sin natur en krigisk varelse. Vilket tom återspeglas i serier som J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen.  Ledsen  Tumme ned

Så summa av detta drar jag den slutsatsen att så länge andra länder tillverkar och exporterar vapen så ska Sverige göra det också. Men att vi ska fortsätta med gällande lagar att inte exportera till krigförande länder.

SvaraCitera