Fick idag ett litet övningshäfte av min lärare;
där frågan löd:
Bestäm f(x), om f(2X)=12x^2+10x
I facit står det:
f(2X)=12x^2+10x
f(2X)=3*4x^2+5*2x
f(2X)=3*(2x)^2+5*2x
f(X)=3x^2+5x
Förstår för det första inte varför man tar 3*4, och sedan inte varför helt plötsligt fyran blir till en tvåa?
Hjälp mig att förstå..
Oj, kom precis på nu varför, man lägger in 2an i parantesen, då blir det (2x)^, vilket är 4x^2
Holymacarony:
Oj, kom precis på nu varför, man lägger in 2an i parantesen, då blir det (2x)^, vilket är 4x^2
kul att du försöker lösa uppgifter själv innan du lägger upp dom
Hade försökt som fan, det gick upp för mig precis då jag postat inlägget ;P
Men jag har dock en annan; np 2005. Någon ahde gjort en lösning på den, var ju typ omöjligt att hänga med på det...
15. De två vanligaste bildformaten för en tv-apparat är standardformat och bredbildsformat (wide-screen). För att beskriva storleken på en tv-apparat används längden av bildskärmens diagonal mätt i tum, se figur. En tum är ungefär 2,54 centimeter.
Exempel: Ett vanligt format på en tv är 28” (28 tum).
En tv i standardformat har en bildskärm där bredden är
3/4 av höjden.
En tv i bredbildsformat har en bildskärm där bredden är 9/16 av höjden.
Utgå från två tv-apparater som båda har samma storlek, dvs. bildskärmens diagonal är lika stor för båda apparaterna, men där den ena är i standardformat och den andra i bredbildsformat.
Bestäm vilket format som ger den största bildskärmsarean.
när sidan på enkub minskas med 1 cm, minskar volymen med 91 cm^3
hur stor är volymen av den mindre kuben?
Någon som klarar den då??
oj jag bifogade fel uppgift här kommer den rätta uppgiften
Holymacarony:
(cm, cm², cm³)
x = sidan i den mindre kuben
x+1 = sidan i den större kuben
(x+1)³-x³ = 91
x > 0
(x+1)³-x³ = 91
(x+1)²(x+1)-x³-91 = 0
(x²+2x+1²)(x+1)-x³-91 = 0
(x²+2x+1)(x+1)-x³-91 = 0
x²*x+x²*1+2x*x+2x*1+1*x+1*1-x³-91 = 0
x³+x²+2x²+2x+x+1-x³-91 = 0
x³-x³+x²+2x²+2x+x+1-91 = 0
3x²+3x-90 = 0
(3x²+3x-90)/3 = 0/3
3x²/3+3x/3-90/3 = 0
x²+x-30 = 0
x = -1/2±√((1/2)²-(-30))
x = -1/2±√(1²/2²+30)
x = -1/2±√(1/4+30)
x = -1/2±√(1/4+30*4/4)
x = -1/2±√(1/4+120/4)
x = -1/2±√((1+120)/4)
x = -1/2±√(121/4)
x = -1/2±√(11²/2²)
x = -1/2±√(11²)/√(2²)
x = -1/2±11/2
x = (-1±11)/2
x = (-1-11)/2 eller x = (-1+11)/2
x = -12/2 eller x = 10/2
x = -6 eller x = 5
x > 0 → x = -6 omöjligt
x > 0 → x = 5 möjligt
x = 5
x = 5
x = 5
x³ = 5³
x³ = 125
x³ = 125
Volymen av den mindre kuben är 125 cm³.
I4YOU:
(x+2)(x-2)+(x+3)² =
x²-2²+x²+2*3x+3² =
x²-4+x²+6x+9 =
x²+x²+6x-4+9 =
2x²+6x+5
I4YOU:
oj jag bifogade fel uppgift här kommer den rätta uppgiften
(x+2)(x-2)+(x+3)^2=x^2-2x+2x-4+x^2+6x+9=2x^26x+5
Kan du inte kvadreringsreglerna?
HERREGUD, JAG KAN INTE DET HÄR VAD FAN ÄR DET HÄR FÖR SKIT? hjääääääälp
enhimmelskdrog:
HERREGUD, JAG KAN INTE DET HÄR VAD FAN ÄR DET HÄR FÖR SKIT? hjääääääälp
Vilken uppgift?
Dream:
Vilken uppgift?
allt i den här tråden
men jag är beredd på ig imorn så det är ganska lugnt ändå I guess..
enhimmelskdrog:
allt i den här tråden
men jag är beredd på ig imorn så det är ganska lugnt ändå I guess..
Tips:
Häng inte upp dig på en och samma uppgift, utan fortsätt till nästa och gå tillbaka senare.
Använd formelsamlingen! Den kan ge tips på hur du ska göra. kommer du inte på hur du ska gå tillväga så kan formelsamlingen sätta fart på minnet, helt plötsligt känner du igen en formel och då kan du försöka lösa talet med den.
Kom ihåg att lösningen inte måste vara rätt för att du ska få poäng.
Det är bättre att skriva någoting än ingenting alls. Du måste inte komma fram till något svar, ansatsen till att lösa ett tal kan också ge poäng. Detta gäller särkskilt den sista stora uppgiften där det finns många poäng att plocka.
Man får dock passa sig så att man inte bara skriver svaret, redovisningen av hur man kommer fram till lösningen är minst lika viktig.
Försök att ägna så lite tid som möjligt åt del I, det är på del II man behöver tiden.
Sov tidigt också! Så att du kan tänka åtminstone imorgon. Jag är också rädd för nationella provet.
fyy jag kommer få ig! l
Dream:
Kom ihåg att lösningen inte måste vara rätt för att du ska få poäng.
Det är bättre att skriva någoting än ingenting alls. Du måste inte komma fram till något svar, ansatsen till att lösa ett tal kan också ge poäng.
det där har jag lagt på minnet ja, jag kommer skriva allt jag kommer på även om det inte innebär att jag kommer fram till svaret