Aviseringar
Rensa alla

Jag behöver hjälp!

Ämnesstartare

Hejsan alla på ungdomar.se!

Jag skulle behöva just eran hjälp att få tips om en sak.

Det är så att en elev i min klass slänger ut dumma och kränkande komentarer till mig (lite i smyg så att lärarna inte hör). När det här börja hända fick jag hjälp av en lärare men det rann ut i sanden tillslut. Nu har jag fått en annan lärare förstå. Det känns som att jag tjatar på den här läraren lite om att läraren ska prata med eleven. Tillslut pratade läraren med eleven och jag med läraren och läraren sa att det gick bra men det är inte över. Just nu känns det som att det här börjar rinna ut i sanden igen. Vad ska jag göra?

Kan några seriösa människor hjälpa mig?

Citera
Ämnesstartare

Det du kan göra är väl att pusha på så gott det går. Prata med dina föräldrar och överväg att gå till rektorn om det inte blir bättre.

Vad är det för sorts kränkande ord han använder mot dig?

Om det har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och/eller ålder kan du anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga HÖGT så att alla hör vad han sa. Låtsas oförstående och be honom upprepa, inför alla.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Svara högt inför klassen. Ett förslag är "Vad sa du?", "Varför säger du så?" och liknande. Bäst är att undvika förolämpningar och grejer, det brukar inte sluta bra.

Låt inte aggressiv eller ledsen, men fixa lite auktoritet i rösten. Var inte rädd. Att du reagerar och vänder dig mot personen i fråga kommer antagligen få denne att komma av sig. Sådana förväntar sig inte att möta motstånd.

Du kommer bli stolt över dig själv efteråt. Lycka till!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser

SvaraCitera
Ämnesstartare

Eleven är ingen han.
Om eleven är nära mig kan de säga uch uch och sen går den iväg. Eleven har även knuffat/stöta på en om man går förbi i korridoren.
Jag kan inte komma precis vad eleven brukar kasta ut för ord.

SvaraCitera

Döda saken! Men annars, finns det ingen anti-mobbing grupp som kan hjälpa dig? Annars så tycker jag att du ska prata med dina föräldrar, tror lärären tar det mer seriöst om ens föräldrar är med.

vilken årskurs går du i?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns friends med dom hjälper ingeting.
Mina föräldrar vet men dom gör inte så mycket. Dom säger att jag ska försöka undvika eleven och "välja mina strider"
8:an går jag i.

SvaraCitera
Ämnesstartare

spotta han i ansiktet å säg att han är en fjolla som inte vågar säga det högt![wink]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Konfrontera.

När jag har gjort det har det oftast slutat med att den andra blivit ganska sårad, jag är bra på att hitta känsliga punkter och tänker mig inte alltid för. Men sådant ångrar man bara efteråt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Men hur ska man på bästa sätt få hjälp? och hur ska jag göra?

Hur ska jag tackla orden eleven får ut?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt tips är att hänga på UM ett tag så du blir härdad

SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är UM? ungdomsmottagningen?

SvaraCitera

tror på:

våld

fungerar inte våld:

mer våld