enhimmelskdrog:
tycker man ska få skolka så mycket man vill så länge man klarar sig i skolan liksom. är väl ändå kunskapen som ska sättas betyg på?
Fast en del av skolgången är ju till för att lära ungdomar och barn att tider och närvaro är viktigt, inför det kommande livet som vuxen ute i arbetslivet. Det finns ju faktiskt en anledning till att arbetsgivare vill att medarbetarna ska utföra sitt jobb på arbetsplatsen och inte hemifrån, trots att det många gånger säkert hade fungerat lika bra just hemifrån.
Att en unge fostras till att tro att han/hon kan komma och gå hur han/hon vill kommer bara bli fail i framtiden.
Sen om metoden att införa det i betyget är rätt eller inte vet jag inte. Man skulle kanske kunna införa att de som hade 0% ogiltig frånvaro fick det inskrivet i sitt betyg och inte vice versa.
+ Om man skolkar på gymnasiet som är FRIVILLIGT så borde man egentligen ge fan i att gå på gymnasiet tills man faktiskt vill eller kan göra det. En skolkande elev kostar onödigt mycket skattepengar och tar dessutom en plats ifrån någon annan som med stor sannolikhet hade varit mer ambitiös.
Marmoth:
Fast en del av skolgången är ju till för att lära ungdomar och barn att tider och närvaro är viktigt
Synd bara att de som skolkar på regelbunden basis knappast är de som bryr sig om sina betyg. De som skolkar och bryr sig om betygen, eller hade bra betyg annars, är mest de som har en ohållbar skolsituation och därför jobbar mycket bättre hemifrån. Vet folk som pluggar hemma för att lärarna är dumma i huvudet.
Tycker delvis att det är ett dåligt förslag men kan ändå förstå varför det införs. Eftersom konkurrensen är så pass hög är det idag otroligt svårt att välja mellan de bästa. Så jag antar att det är ett ytterligare sätt att se vem som är den bättre enligt pappret.
Samtidigt kan jag tycka att syftet med skolan är att lära sig något, och det kan man göra oavsett om man är där eller inte. Jag har själv usel närvaro men jag hade nog inte presetar mycket bättre om jag var där oftare. Var t.ex. borta från samhäll A i 1½ månad, när jag kom tillbaks inför ett prov fick jag veta att provet bestod av 22 sidor. Jag hade alltså missat 22 sidor på ~15 lektioner vilket jag tycker är pinsamt och bara visar på att skolan är ett skämt. (Eftersom jag går teknik är jag väl medveten om att det finns mer krävande ämne.)
Varför bryr man sig om närvaron, ifall eleven ändå lyckas hålla jämna steg kunskapsmässigt med övriga klassen?
Postorderhoran:
Varför bryr man sig om närvaron, ifall eleven ändå lyckas hålla jämna steg kunskapsmässigt med övriga klassen?
För att senare i livet är inte kunskap lika viktigt, det viktigaste är att du gör det din arbetsköpare säger åt dig att göra.
Roll on:
För att senare i livet är inte kunskap lika viktigt, det viktigaste är att du gör det din arbetsköpare säger åt dig att göra.
skriver detta i egenskap av mobbad och utstött.
Mitt jobb i skolan är lämna in arbeten och lära mig grejer. Jag vill inte vara i skolan eftersom jag mår så dåligt av att vara där. Tycker det där med nrvaro i betygen verkar lite dumt ännu ett sätt att skuldbelägga barn som har det jobbigt men kämpar på. Kommer alltid finnas någon gammal mormor (eller närmaste föräldrarna) som gnäller på att man inte har 100% närvaro.
Björklund är en idiot.
Alltså: Tycker det är ett dåligt förslag.
Hur klarade ni rödingar er i skolan? Bra? Skolk? Mobbade? Svårt? Är nyfiken, ni verkar bittra på skolan i största allmänhet --> ta bort krav på läxor, betyg, närvaro.
Pickaboo:
Hur klarade ni rödingar er i skolan? Bra? Skolk? Mobbade? Svårt? Är nyfiken, ni verkar bittra på skolan i största allmänhet --> ta bort krav på läxor, betyg, närvaro.
Första halvåret under gymnasietiden hade jag endast en 15 minuters försening - resten av gymnasietiden gick jag dit lite hur jag kände för det, dvs. väldigt sällan. Gick ut med en av de högsta resultaten i skolan - och ja, jag tycker att detta är tramsigt och Björklund är en idiot, som inte borde ha något med skolväsendet att göra.
Härligt! Jag tycker också detta är ett uselt förslag.
Alla som är emot har troligen en stor, fet, fin siffra med frånvaro. Men nää, verkar som ett dumt beslut. Folk kommer inte gå till skolan mer bara för det och betygen kommer bara grundas på elevers närvaro, för det blir det som sätts i fokus.
Fel fokus är det. Det man borde koncentrera sig på är att ta reda på varför ungarna skolkar till en början. Har det de jobbigt? Är det något som har hänt? TRubbel hemma? Tappat engagemang? osv. Då får man fundera på hur man ska lösa de här problemen och när man löst dem (t.ex) löser sig skolken automatiskt.
Ett mycket dumt förslag. Betyg är helt irrelevant för elevens kunskap då eleven kan lika mycket oavsett vad för betyg som sätts.
Jag har haft 0.00% frånvaro under hela gymnasiet och nu när jag går ut om några veckor så kommer jag ha ett genomsnittsbetyg över 17 - utan att ens ha ansträngt mig.
Leijonsparf:
samt, vad gör intervjuer till mindre godtyckliga och potentiellt missvisande än betyg?
det handlar inte så mycket om att intervjuer är mer rättvisa som att ett lärsosytem inte grundat i betyg främjar det mer eftersträvansvärda icke-mekaniska förhållningssättet till kunskap. dock är det på långa vägar inget perfekt system, eller ens förslag. jag tycker man ska avskaffa betyg, men jag kan inte svara på vad man ska ha istället.
internet:
det handlar inte så mycket om att intervjuer är mer rättvisa som att ett lärsosytem inte grundat i betyg främjar det mer eftersträvansvärda icke-mekaniska förhållningssättet till kunskap. dock är det på långa vägar inget perfekt system, eller ens förslag.
nej, det är ju just det. det finns få som verkligen tror att det är en bra ide att dra lott om utbildningsplatserna, då måste man ju göra någon slags avvägning. jag personligen tror på någon form av nationella prov, alternativt högskoleprov. de måste bara utformas på ett bättre sätt, för att omfatta fler kunskapsområden, och därmed vara mer rättvisa. det känns som en rätt vettig avvägning. utöver det behöver vi inte betyg överhuvudtaget.