Jag tar studenten i sommar och är sugen på och sticka till Norge och jobba ett år. Av vad jag har hört/sett/läst verkar det inte vara några större problem och få tag i jobb, speciellt inte om man är svensk.
Men är det någon som har lite bättre koll på hur det funkar? Vars i Norge är det störst chans att få jobb och inom vad? Hur ser det ut med boende? Vet att det är rätt dyrt och bo i Norge, men åker man ner flera stycken och bor tillsammans i någon lägenhet kan man ju få ner kostnaden ganska rejält..
Kom med era tips!
Kan rekommendera Bergen. Förmodligen Norges vackraste storstad och det är enligt min källa lätt att få jobb: man får det direkt. Det kan hända att jag har lite fel nu, gradskillnader du vet ...
Norrlänning:
och
Norrlänning:
och
Norrlänning:
och
att*
vet inte vart man kan få jobb men det jag vet om boende är att man oftast får flytta in i helt tomma lägenheter så man måste köpa vitvaror etc själv och det kostar ju en del
enhimmelskdrog:
vart
var*
Aa men det är dialektalt säger du men ok
Mow Skwoz:
Aa men det är dialektalt säger du men ok
ne, vet att jag alltid skriver fel på det 🙁
Mow Skwoz:
Kan rekommendera Bergen. Förmodligen Norges vackraste storstad och det är enligt min källa lätt att få jobb: man får det direkt.
Vad hade du för jobb då?
Mow Skwoz:
var*
Hoho!
Norrlänning:
Vad hade du för jobb då?
Inget (har varit där för släktträffar): men jag funderar på att åka dit och jobba om något år.
enhimmelskdrog:
det jag vet om boende är att man oftast får flytta in i helt tomma lägenheter så man måste köpa vitvaror etc själv och det kostar ju en del
Aj fan.. I värsta fall får man väl släpa med sig ett kylskåp då!
Norrlänning:
Aj fan.. I värsta fall får man väl släpa med sig ett kylskåp då!
mja, spis också kanske
enhimmelskdrog:
mja, spis också kanske
Trangiakök duger gott 😉 Man får inte vara så kräsen!
Norrlänning:
Trangiakök duger gott 😉 Man får inte vara så kräsen!
haha gl
Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha jobbat i Norge. Exakt vad måste man fixa innan? Vet att man måste ha ett skattekort och ett norsk personnummer, är det något mer?
Jag tänkte bara jobba där i en månad i sommar. Kan man åka dit och fixa det där på plats (beställa) , börja jobba och sedan få det?
Räsa Fisk?