Någon mer än jag som lagt märke till mängden otroligt meningslösa klottertrådar som skapas av användaren Kakaoxo?
Jag gav henne en nollpoängsvarning för någon vecka sedan och skrev att om hon fortsätter spamma ner forumet med skit kommer hon få varningspoäng. Hon lungnade ner sig lite, men nu är hon igång igen.
Hon har redan 19 vp så varnar jag henne blir hon permbannad, för visst är det vid 20p gränsen är?
Gör jag rätt om jag bannar henne, eller är det för "hårt"? Finns ju trots allt många användare som inte gör annat än att tramsa i klotter.. Har vi egentligen någon gräns för hur jävla meningslösa trådarna i klotter får vara, eller är det bara jag som stör mig?
Jag vet att folk tyckt jag modererat för hårt i klotter tidigare, så därför vill jag gärna att någon kollar igenom hennes skapade trådar och kommer med något slags utlåtande innan jag bannar henne..
Grejen med Kakaoxo är att hon borde ha fått varningar för längesen då hon skriver "hets mot folkgrupp"-inlägg som andra användare skulle få varningar för, fast hon får det inte för att hon är invandrare.
Dessutom så kan du ju annars hitta där hon går OT i Forum Plus. Borde ju vara i princip varje Forum Plus-tråd hon skriver i.
Kollar iallafall igenom hennes trådar nu. Finns det någon regel för hur trådspammande i klotter?
Oj, hon har skapat 84 trådar sen 27e Februari.
köttfärssås:
Oj, hon har skapat 84 trådar sen 27e Februari.
Precis, och inte en enda av dem tillför någonting till forumet.
köttfärssås:
Grejen med Kakaoxo är att hon borde ha fått varningar för längesen då hon skriver "hets mot folkgrupp"-inlägg som andra användare skulle få varningar för, fast hon får det inte för att hon är invandrare.
Detta har jag också märkt. Man vet ju att hon "skämtar" och därför får hon fortsätta hålla på.. man blir ju less.
blum:
Precis, och inte en enda av dem tillför någonting till forumet.
Får man göra chatt-trådar?
Dessutom kallar hon Dräparen för bög oprovocerat. Personangrepp?
blum:
Detta har jag också märkt. Man vet ju att hon "skämtar" och därför får hon fortsätta hålla på.. man blir ju less.
Japp, det är ett väldigt favoriserande system.
köttfärssås:
Dessutom kallar hon Dräparen för bög oprovocerat. Personangrepp?
Nä
köttfärssås:
då hon skriver "hets mot folkgrupp"-inlägg som andra användare skulle få varningar för, fast hon får det inte för att hon är invandrare.
Whut?
köttfärssås:
Får man göra chatt-trådar?
Nej, men det är inte varningsberättigat. Möjligen 0vp. Däremot låser man sådana trådar och hänvisar till PM istället.
köttfärssås:
Finns det någon regel för hur trådspammande i klotter?
Det finns ingen regel. Däremot så får man helt enkelt överväga huruvida personens aktivitet och närvaro förstör för andra eller inte.
Personligen tycker jag att det är fånigt att permabanna för att någon skapar tramstrådar. Permabann är något vi tar till när människor förstör för andra eller upprepade gånger bryter mot de mer allvarliga reglerna. Att permabanna för trams känns som en väldigt icke-konstruktiv lösning. Det jag misstänker skulle hända vore att hon skapade nya konton, vilket innebär att jag kommer att få banna henne om och om igen.
Vad jag istället skulle föreslå är att använda sig av 24h-låsningar vid spam. Förhoppningsvis leder det till att hon lugnar ned sig eftersom att hon varje gång hon spammar inte kan skriva på 24 timmar.
Jag skrev faktiskt ett PM till henne innan jag såg denna tråden, och bad henne att sluta upp med spammandet och det överdrivna tramsandet, då jag ogärna vill att detta ska leda till en permalåsning. Vi får se om det har någon effekt.
Radera tramstrådarna, även om de skulle ligga i Klotter, hellre än att varna i första hand.
Ta sedan en diskussion med personen i fråga och sköter den sig inte efter det varna.
Det finns användare och det finns användare.
Kakaoxo är en av dem som många på forumet gillar även om hon är väldigt oseriös mestadels, precis som majoriteten av användarna på forumet.
Personligen tycker jag det är rätt /care om sådana som henne spammar lite då och då men just detta överdrivna är just överdrivet.
Sen finns det användare som man gärna varnar så de kommer till höga poäng så man slipper dem ett tag o till slut bannar som folk inte ens gillar ;D
Har snackat lite med kaka på msn och ska göra det lite till så hon sköter sig.
Åtta:
Personligen tycker jag att det är fånigt att permabanna för att någon skapar tramstrådar. Permabann är något vi tar till när människor förstör för andra eller upprepade gånger bryter mot de mer allvarliga reglerna. Att permabanna för trams känns som en väldigt icke-konstruktiv lösning.
Jo, men samtidigt har vi ju permbann vid 20p och det kommer hon nå upp i om jag ger henne en enda varningspoäng (vilket jag redan sagt åt henne att jag kommer göra om hon inte skärper sig. Att dömma av de trådar hon skapat sen dess så bryr hon sig inte.)
Åtta:
Vad jag istället skulle föreslå är att använda sig av 24h-låsningar vid spam. Förhoppningsvis leder det till att hon lugnar ned sig eftersom att hon varje gång hon spammar inte kan skriva på 24 timmar.
Det är ju mer det att hon skapar minst två tre totalt pissvärdelösa trådar VARJE dag, inte att hon ballar ur nån gång ibland. Har bett henne sluta iom min nollpoängsvarning men det går inte fram.
Åtta:
Jag skrev faktiskt ett PM till henne innan jag såg denna tråden, och bad henne att sluta upp med spammandet och det överdrivna tramsandet, då jag ogärna vill att detta ska leda till en permalåsning. Vi får se om det har någon effekt.
Bra, det kanske funkar. Jag är dock väldigt skeptisk..
Knarko:
Kakaoxo är en av dem som många på forumet gillar även om hon är väldigt oseriös mestadels, precis som majoriteten av användarna på forumet.
Gör dom? Allt hon gör är ju att vara OT i forum plus, skriva skit i klotter och vara otrevlig? :S
blum:
Jo, men samtidigt har vi ju permbann vid 20p
För att de som når upp till 20vp vanligen är ärkemongon som bara förstör. Vi har ju även den motsatta situationen där personer med mindre än 20vp permabannas, så 20vp är snarare en riktlinje än en stenhård regel. Dock håller jag absolut med dig om att något måste göras. Tror bara inte att permalåsning är svaret.
blum:
Det är ju mer det att hon skapar minst två tre totalt pissvärdelösa trådar VARJE dag, inte att hon ballar ur nån gång ibland.
Feel free att dela ut 24h-låsning om hon skapar flertalet fullständigt meningslösa trådar på en dag, eller om hon spammar livet ur andra trådar.
blum:
Allt hon gör är ju att vara OT i forum plus, skriva skit i klotter och vara otrevlig? :S
Just precis det som många på forumet gör så vad är skillnaden? 😉
Knarko:
Just precis det som många på forumet gör så vad är skillnaden? 😉
Du har inte kollat de trådar hon skapar eller?
Den enda jag märkt som skapar tramstrådar i samma mängd är väl lounge act, men hon diskuterar också seriöst i forum plus och är inte en douchebag.
blum:
Du har inte kollat de trådar hon skapar eller?
brukar oftast dissa dem då jag inte bryr mig om tramstrådar
menade att de flesta användarna är som hon fast de inte skapar massa trådar
Tycker nog att det är ett större problem att hon tramsar runt en massa i Forum Plus och är otrevlig mot trådskapare som ber henne sluta med det. Visst är det rätt irriterande att hon skapar mängder av trådar i klotter som inte tillför något, men det förstör ju åtminstone inte för andra användare på samma sätt.
Åtta:
För att de som når upp till 20vp vanligen är ärkemongon som bara förstör. Vi har ju även den motsatta situationen där personer med mindre än 20vp permabannas, så 20vp är snarare en riktlinje än en stenhård regel.
Knarko:
Sen finns det användare som man gärna varnar så de kommer till höga poäng så man slipper dem ett tag o till slut bannar som folk inte ens gillar ;D
Om man låter omtyckta användare stanna kvar efter att de uppnått 20 varningspoäng så försvinner ju poängen med permabann vid 20 poäng lite. Som jag förstått det är väl tanken att det ska krävas ganska mycket för att ens komma upp i så många poäng under ett halvår, och hon har (nästan) lyckats med det på lite mer än tre månader och verkar inte intresserad av att ändra sig.
Lounge fact och The Saviour och massa andra skapar ju också tiotusen trådar/dag... När vi nya mods klev in tycker jag att det var väldigt mycket mindre tramsande, och nu är i princip 95% av alla trådar som skapas varje dag bara trams, eller folk som gör trådar bara för att citera låttexter, det är alldeles överdrivet.
mediakatt:
Om man låter omtyckta användare stanna kvar efter att de uppnått 20 varningspoäng så försvinner ju poängen med permabann vid 20 poäng lite.
Åtta:
Dock håller jag absolut med dig om att något måste göras. Tror bara inte att permalåsning är svaret.
mediakatt:
Som jag förstått det är väl tanken att det ska krävas ganska mycket för att ens komma upp i så många poäng under ett halvår, och hon har (nästan) lyckats med det på lite mer än tre månader och verkar inte intresserad av att ändra sig.
Min förhoppning är att hon ska ändra på sig. Gör hon det inte så har du dock helt rätt i att något borde göras. Men jag tycker inte att vi ska permabanna bara därför att "det är så det ska vara", utan i så fall därför att inget annat funkat.
timeisrunningout:
När vi nya mods klev in tycker jag att det var väldigt mycket mindre tramsande, och nu är i princip 95% av alla trådar som skapas varje dag bara trams
Måste vara ert fel.