Aviseringar
Rensa alla

Kamera med batterigrepp! (nikon d5000)


Ämnesstartare

Hejsan!
Är det nån som vet om man tar snabbare bilder om man har ett batterigrepp på sin kamera?
Eller är det olika från kamera till kamera, och modell till modell av batterigrepp?

Är det nån som har ett batterigrepp?
Är ni nöjda med det? Vad kosta det? Vart köpte ni det?
Kom med svar, åsikter är bra! [smile]
Tack på förhand! [smile]


   
Citera

Image


   
SvaraCitera

Kristen:

Hejsan!Är det nån som vet om man tar snabbare bilder om man har ett batterigrepp på sin kamera?Eller är det olika från kamera till kamera, och modell till modell av batterigrepp?

Nej, man tar inte "snabbare" bilder med ett batterigrepp. Egentligen är jag lite tveksam till vad du menar med "snabbare" bilder!??

Menar du att kameran skulle hinna skriva ner varje enskild bild snabbare på minneskortet? Det har mest med kamerans prestanda att göra men även med minneskortets prestanda.
Eller menar du att du kan ta många bilder per sekund? Det har mest med kamerans prestanda att göra men även där i viss mån med minneskortets prestanda att göra.

Fördelen med ett batterigrepp är i första hand att förlänga batterilivslängden innan man behöver ladda dom. Dvs är man ute på långvandring eller är ute på semester o inte har möjlighet att ladda sitt batteri är ett batterigrepp super. [y]

Dessutom ger ett batterigrepp lite mer stadga åt dom små systemkamerorna typ Nikon D5100 och Canon EOS 550D/650D i synnerhet om man köra med tunga telezoomar på kameran då kameran annars lätt får en tendens att bli framtung och lite "vinglig". Men kameran blir betydligt mer stabil med ett batterigrepp.

Kristen:

Är det nån som har ett batterigrepp?Är ni nöjda med det? Vad kosta det? Vart köpte ni det?Kom med svar, åsikter är bra! Tack på förhand!

Jag har batterigrepp till min Canon EOS 650D + 18-135/3,5-5,6. Köpte batterigreppet på Ebay från USA. Är mycket nöjd med det. Kostade US$100 + porto. Men då är det ett original Canon BG-E8.

Här är ett sådant: ​Canon BG-E8 Battery Grip for EOS 550D / 600D / 650D

Mest använder jag min NIKON Coolpix P7100. Den är alltid med. [bigsmile]

Image

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för det svaret. Det var väldigt lärorikt!
En liten fråga.. Hur har du tagit kortet längst ner? [smile]


   
SvaraCitera

Kristen:

Tack för det svaret. Det var väldigt lärorikt!

Roligt att höra att jag kan hjälpa dig. Har du fler frågor så ställ dom bara. Pappa har foto- och videofilmning som sin största hobby.

Kristen:

En liten fråga.. Hur har du tagit kortet längst ner? [smile]

Det är upp till alla medlemmar på UM att lösa detta fotomysterium. [smile][bigsmile][cool]


   
SvaraCitera

Super Macho:

Det har mest med kamerans prestanda att göra men även där i viss mån med minneskortets prestanda att göra.

Jag vet att på min nikon så kan en ta fler bilder/sekund med batterigrepp. Kanske inte är samma med canon.

Super Macho:

förlänga batterilivslängden

Hur fungerar detta? Är det för att det oftast får att stoppa in fler batterier eller hur menar du? Jag märker ingen nämnvärd skillnad i livslängd på mitt batteri om jag har det direkt i kameran eller i batterigreppet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Hur fungerar detta? Är det för att det oftast får att stoppa in fler batterier eller hur menar du? Jag märker ingen nämnvärd skillnad i livslängd på mitt batteri om jag har det direkt i kameran eller i batterigreppet.

Jag tror han menar att man kan ha flera batterier i samtidigt o då får man längre batteritid.
Märker du att det går snabbare med batterigrepp eller går det lika snabbt utan batterigrepp?
Vilken kamera har du o vilket grepp?


   
SvaraCitera

Kristen:

Märker du att det går snabbare med batterigrepp eller går det lika snabbt utan batterigrepp?

Snabbare sekvenstagning syftar du på eller? I bilder/sekund osv. Jag har fått känslan av att det går snabbare med batterigreppet, men det behöver ju inte stämma. Jag använder det inte så ofta och jag använder inte kameran så ofta utan batterigreppet.

Kristen:

Vilken kamera har du o vilket grepp?

Nikon D90 med MB-D80.

Kristen:

Är ni nöjda med det? Vad kosta det? Vart köpte ni det?

Jag fick batterigreppet när jag köpte kameran i andra hand. Är sjukt nöjd.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Jag vet att på min nikon så kan en ta fler bilder/sekund med batterigrepp. Kanske inte är samma med canon.

Nu syftade det jag skrev enbart på TS Nikon D5000. När det gäller ex Nikons proffskameror så är det självfallet helt andra villkor som gäller (se nedan).

Ensamvargen:

Hur fungerar detta? Är det för att det oftast får att stoppa in fler batterier eller hur menar du? Jag märker ingen nämnvärd skillnad i livslängd på mitt batteri om jag har det direkt i kameran eller i batterigreppet.

Då måste vi fördjupa oss lite grann för att förstå hur batteriet fungerar. [wink]

Jämför med ett startbatteri till en bil. Med ett 50 Ah batteri under huven kan du köra startmotorn kanske i 10 minuter konstant innan det är slut. Kör du däremot i EN minut och sedan väntar i FEM minuter kanske du kan köra startmotorn i 20 minuter effektiv tid. Sätter du däremot i ett 100 Ah startbatteri så kan du inte helt oväntat köra startmotorn i 20 minuter konstant eller hela 40 minuter om du tar fem minuters paus mellan varje körning. Är du med? Vad jag vill ha sagt är att får batteriet vila upp sig mellan varje körning på startmotorn så kan du klämma ut mer minuter effektiv körning på startmotorn. På samma sätt fungerar batteriet till en kamera.

Det lilla jävla skitbatteriet som sitter originalmonterat i en kamera presterar inte så mycket jämfört med AAA/AA batterier som sitter i batterigreppen. Det märks väldigt klart på proffskameror både från Nikon, Canon, Sony, Panasonic m fl.
Men att ett batterigrepp till en Nikon D5000 skulle öka antalet bilder per sekund nämnvärt mycket är jag väldigt väldigt tveksam till. Då har nog batterigreppet helt andra fördelar än just fler bilder per sekund. Vill TS kunna utnyttja möjligheten med hög sekvenstagning så är det nog en betydligt dyrare systemkamera TS bör rikta in sig på. Därmed inte sagt att Nikon D5000 är en dålig kamera. En Nikon är ALLTID en Nikon men man köper kanske inte en D5000 om man söker en kamera med hög sekvenstagning.

Ensamvargen:

Nikon D90 med MB-D80.

Nu spelar en Nikon D5000 och en Nikon D90 i två helt olika divisioner. [bigsmile]

Nikon D5000 var om jag inte har fel den billigaste "kompakt" systemkameran som den som ville gå upp från en vanlig digitalkompakt till en systemkamera köpte.
Nikon D90 däremot är en fullstorleks-systemkamera som än idag används av många proffsfotografer dvs av fotografer som har foto som sitt yrke. En riktigt riktigt riktigt bra kamera för sitt pris. [y][y][y]

Skulle du testa sekvenstagning med eller utan batterigrepp med din D90 skulle du säkerligen märka en stor skillnad. Har inga siffror just nu men kan leta upp det om du vill.


   
SvaraCitera

tillägg... tänkte också tillägga vad beträffar detta med hög sekvenstagning att man får dela upp frågan i olika delar - hur många bilder i högsta kvalitet som kameran klarar av per sekund att ta samt hur många MB data per sekund kameran hinner med att behandla o skriva ner på minneskortet.

Denna fråga ställs bl a i den här tråden:
Kamera med SNABB sekvenstagning?


   
SvaraCitera

Äsch, jag vet inte. Batterigrepp är sjukt nice helt oavsett.


   
SvaraCitera