Duke:
Ja, men det betyder inte att det är lagligt.
Vargen är fridlyst i Sverige och man får inte skjuta den, dock finns undantag då viltvårdare har rätt att skjuta varg under vissa omständigheter. Begår då viltvårdaren ett brott som den inte skall dömas för, eller är det lagligt för viltvårdaren att skjuta vargen?
14åringar är fridlysta i sverige och man får inte knulla dem, dock finns undantag då ålderskillnaden är ringa och inga andra övergrepp ägt rum. Begår då tex 16åringen ett brott som den inte skall dömas för, eller är det lagligt för 16åringen att knulla 14åringen?
Duke:
Det står även "samt omständigheterna i övrigt".
Det är ju irrelevant för grundargumentet, övergrepp är alltid övergrepp och skall alltid vara olagliga.
Duke:
De är inte tvingade till någonting då lagparagrafer kan tolkas väldigt olika i fall till fall.
Lagparagrafen säger att om ringa ålderskillnad föreligger och inga andra övergrepp ägt rum skall man inte dömas, tycker du att det finns väldigt stort utrymme for fria tolkningar i den formuleringen?
Duke:
Jo, det är precis samma sak. Att man inte skall/får/kan dömas betyder inte att det är lagligt. Åter igen:
Det är inte alls samma sak att inte kunna dömas för ett begånget brott pga av en teknikalitet, och att lagen säger att man inte skall dömas då handlingen inte anses straffbar.
Frippe96:
Det är ju irrelevant för grundargumentet, övergrepp är alltid övergrepp och skall alltid vara olagliga.
Nej, det är inte ett dugg irrelevant eftersom just den formuleringen gör att det inte bara är att hävda att båda var med på det. Domstolen ska ta ställning till om dessa särskilda omständigheter föreligger. T.ex om skillnaden i ålder är tillräcklig, om det finns möjlighet att 16-åringen har utnyttjat 14-åringen, vilken relation som föreligger mellan de två etc etc.
Frippe96:
Lagparagrafen säger att om ringa ålderskillnad föreligger och inga andra övergrepp ägt rum skall man inte dömas, tycker du att det finns väldigt stort utrymme for fria tolkningar i den formuleringen?
Ja, det finns väldigt mycket utrymme för tolkningar. Hade det inte funnits det hade det inte funnits folk som blev fällda för sexuellt utnyttjande av barn, även om 14-åringen hävdar att den var med på det. Enligt lagen KAN inte 14-åringar samtycka till sex.
Sedan undrar jag varför du inte svarar på detta:
[qoute]Duke: Kungen är åtalsimmun enligt grundlagen och kan inte ställas till ansvar för sina gärningar, men för den sakens skull blir inte hans olagliga gärningar lagliga. Likadant de under 14 som inte är straffmyndiga och således inte kan dömas i domstol. Deras gärningar blir inte lagliga för det. Att man inte kan dömas till ansvar och att det man gjort skulle vara lagligt är inte nödvändigtvis samma sak.[/qoute]
Duke:
För att det är äpplen och päron.
Om kungen begår ett mord kan han inte ställas inför rätta, men ett mord är fortfarande ett brott.
Om en 14åring och en 15åring är ihop och är kära och har sex säger lagen att detta inte är straffbart då ett undantag i lagen skall tillämpas. Därmed har inget brott begåtts.
Duke:
Ja, det finns väldigt mycket utrymme för tolkningar.
Spännande för dig att du upplever det så, hovrätten och högsta domstolen håller inte med som du kan se i det prejudicerande fallet jag länkade tidigare.
Frippe96:
Om kungen begår ett mord kan han inte ställas inför rätta, men ett mord är fortfarande ett brott.
Och sexuellt utnyttjande av barn är fortfarande ett brott, även om ingen åklagare skulle väcka åtal för det.
Frippe96:
Om en 14åring och en 15åring är ihop och är kära och har sex säger lagen att detta inte är straffbart då ett undantag i lagen skall tillämpas. Därmed har inget brott begåtts.
Nej, i regel straffas man inte för det, men tekniskt sett är det fortfarande ett lagbrott då en 14-åring enligt lagen inte kan samtycka till sex.
Frippe96:
Spännande för dig att du upplever det så, hovrätten och högsta domstolen håller inte med som du kan se i det prejudicerande fallet jag länkade tidigare.
Och det finns massvis med fall då folk har blivit fällda för sexuellt utnyttjande av barn även om 14-åringen har sagt sig vara med på det.
Duke:
Och sexuellt utnyttjande av barn är fortfarande ett brott, även om ingen åklagare skulle väcka åtal för det.
Så som lagen tillämpas av högsta domstolen som förmodligen kan mer om lagen än du, anses inget övergrepp eller utnyttjande ha skett om ålderskillnaden varit ringa och båda varit med på det. Därmed har inget sexuellt utnyttjande av barn skett, och inget brott förekommit.
Duke:
Nej, i regel straffas man inte för det, men tekniskt sett är det fortfarande ett lagbrott då en 14-åring enligt lagen inte kan samtycka till sex.
Du förstår att 14§ utgör ett undantag från lagen eller hur? Undantag = gäller inte under vissa omständigheter.
Duke:
Och det finns massvis med fall då folk har blivit fällda för sexuellt utnyttjande av barn även om 14-åringen har sagt sig vara med på det.
Ge exempel på ett enda fall där där samtyckligt sex under ordnade former och med en ringa ålderskillnad (1-2år) lett till fällande dom. Enligt dig finns det ju "massvis" med fall så det borde ju inte vara så svårt.
:
Vargen är fridlyst i Sverige och man får inte skjuta den, dock finns undantag då viltvårdare har rätt att skjuta varg under vissa omständigheter. Begår då viltvårdaren ett brott som den inte skall dömas för, eller är det lagligt för viltvårdaren att skjuta vargen?
14åringar är fridlysta i sverige och man får inte knulla dem, dock finns undantag då ålderskillnaden är ringa och inga andra övergrepp ägt rum. Begår då tex 16åringen ett brott som den inte skall dömas för, eller är det lagligt för 16åringen att knulla 14åringen?
Frippe96:
Ge exempel på ett enda fall där där samtyckligt sex under ordnade former och med en ringa ålderskillnad (1-2år) lett till fällande dom. Enligt dig finns det ju "massvis" med fall så det borde ju inte vara så svårt.
Här får du två st.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2511422/15-aring-domd-for-sex-med-flickvan
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.477306-16-arig-flicka-atalas-for-sex
Ok, har ingen koll på om det blev en fällande dom i det andra fallet, men det första är väl vad du var ute efter.
Sedan kan du även läsa
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart-rattslage-nar-unga-har-sex
så får du bevis på att det inte alltid är så svart på vitt som du vill påstå.
Frippe96:
Syftar du på när det är licensjakt på varg eller? I vilket fall som helst så blir det alltid en förundersökning om jaktbrott när en varg skjuts när det inte är licensjakt. Sedan kan du ju även ta fram ett fall då det har blivit fällande dom i ett sådant fall.
oskar_det:
Och ge fan i att blanda in mig i denna tråd
ärligt talat, du gör en höna av en fjäder. om 2 14-åringar har sex får det inga direkta följder, ingen av dem är straffmyndig och kan därmed inte straffas. lagen finns till för att skydda, vet att du ej förstår detta då du är för pedifili, men det är fortfarande så det är.
isola:
Jag kände mig så jävla redo att ha ett eget hem när jag var i sexårsåldern. Jag hade för det mesta fint och städat i min lekstuga och nattade oftast mina dockor på vettiga tider.
Duke:
så får du bevis på att det inte alltid är så svart på vitt som du vill påstå.
Den 16åriga tjejen som hade sex med två 14åriga killar friades, likaså en annan 16årig tjej som hade sex med en 13årig kille.
Hittade faktisk fler fall, i samtliga utom ett blir killen dömd om han är den som är äldre, och i samtliga frias tjejen om hon är den som är äldre. Om man dessutom tar hänsyn till att tjejer mognar snabbare i den åldern är det ju uppenbart att domstolarna helt styrs av fördomen att "män är svin och kvinnor är oskyldiga" snarare än av någon slags rättssäkerhet.
Jag måste erkänna att jag bara hade läst lagen innan jag började argumentera här, och hade inte studerat fler fall än det prejudicerande HD fallet jag länkade till. Är minst sagt chockad över hur godtyckligt denna lag tillämpas.
Kanske ett något för Uppdrag Granskning?
Frippe96:
Den 16åriga tjejen som hade sex med två 14åriga killar friades, likaså en annan 16årig tjej som hade sex med en 13årig kille.
Källa?
Duke:
Källa?
Sökte på flashback+google, hittade även domen från ditt första exempel med den 15-åriga killen och hans 13-åriga tjej.
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1019278-16-arig-flicka-frias-efter-tonarssex
http://www.dagensjuridik.se/2010/09/16-aring-hade-samlag-med-14-arig-flicka-doms...
Från domen om de 13-åriga killarna och den 16-åriga tjejen:
"Rätten anser att pojkarna snarare kan anses ha utnyttjat flickan för att begå sin sexuella debut. Man menar att skillnaden i ålder inte är särskilt stor och att flickan inte har påverkat pojkarna på något sätt."
Från domen om den 16-åriga killen:
"med hänsyn till att hon skulle fylla femton år en månad senare ska gärningen bedömas som sexuellt utnyttjande av barn."
Frippe96:
Kanske ett något för Uppdrag Granskning?
Det borde snarare vara så att man i så fall börjar fria oskyldiga killar snarare än att man börjar fälla även oskyldiga tjejer.
Frippe96:
domstolarna helt styrs av fördomen att "män är svin och kvinnor är oskyldiga" snarare än av någon slags rättssäkerhet.
Gamla fördomar spelar absolut in. Dock är de nog inte alltid så långt från sanningen. Gamla fördomar har skapats av traditioner, som har gjort att könen uppfostras olika och ges olika attityder till sex för att passa in i traditionerna, vilket har gjort att fördomarna på många sätt har blivit sanna. Killar tillåts ha en mycket mer fri attityd till sex, vilket gör dem mer ohämmade än tjejer. Många skulle nog anse att det är skrattretande att en 14: åring kille skulle ha blivit våldtagen om han fick ha sex med en äldre tjej, medan lika många skulle tycka att det var ett övergrepp om det varit tvärtom. Det är en fördom eftersom den grundar sig på idealet av verkligheten, men människor formas för att passa in i den verklighet man ser som idealisk, så att det är en fördom hindrar ju inte att den kan vara sann.
isola:
Jag kände mig så jävla redo att ha ett eget hem när jag var i sexårsåldern. Jag hade för det mesta fint och städat i min lekstuga och nattade oftast mina dockor på vettiga tider
ON SNAP!
isola:
Jag kände mig så jävla redo att ha ett eget hem när jag var i sexårsåldern. Jag hade för det mesta fint och städat i min lekstuga och nattade oftast mina dockor på vettiga tider.
blev just lite kär i dig
Tjena, gumman, ska jag hjälpa dig att natta dockorna?