Hur beräknar man saltsyrans koncentration när man titrerat med natriumhydroxid och vet koncentrationen på den?
c=n/V, n vet jag men vad är volymen på saltsyran? Är det så mycket som jag hade och droppade NaOH i?
Jag har en titrerkurva med pH-värde och volym NaOH, kan man inte med hjälp av pH-värdet räkna ut syrans koncentration?
Hjälp
Ställ upp molrelation och lös; c1V1 = c2V2, för det är ett 1-1 förhållande mellan H+ och OH- för HCl och NaOH.
Alltså: c{saltsyra} = c{natriumhydroxid}*V{natriumhydroxid}/V{saltsyra}
HobGoblin:
c{saltsyra} = c{natriumhydroxid}*V{natriumhydroxid}/V{saltsyra}
Jaa, fast hur vet jag Vsaltsyra? Är det den volymen saltsyra jag hade i bägaren från början?
Tror jag fått fram rätt koncentration nu, kom på att volymen saltsyra aldrig ändras hehe...
Men nu ska jag skriva en labbrapport på det här och diskutera grafen, och kommer inte fram till nån slutsats. Någon som gjort nåt liknande och kan ge nåt tips?
Mindre än ett halvår sedan jag läste kemi och verkligen kunde det, och nu kommer jag inte ihåg ett skit. Känns underbart.
Kviq:
Mindre än ett halvår sedan jag läste kemi och verkligen kunde det, och nu kommer jag inte ihåg ett skit. Känns underbart.
Mindre än ett halvår är väl typ på sommaren?
Men ja. Synd att allt ska försvinna sådär bara.
loom:
Mindre än ett halvår är väl typ på sommaren?
Men ja. Synd att allt ska försvinna sådär bara.
Juni var senast. Då vi hade slutprov, tror jag. Uh, vad tiden går fort, är det mer än ett halvår sedan?
Och nä. Inte så synd. Kommer ihåg det intressanta. Det andra kommer jag ej att ha någon nytta av, så det kan lika gärna falla i glömska.
Kviq:
Kommer ihåg det intressanta
Men synd att det intressanta inte var syrabastitrering
två år
Kviq:
sedan jag läste kemi och verkligen kunde det, och nu kommer jag inte ihåg ett skit. Känns underbart.
två år
Kviq:
sedan jag läste kemi och verkligen kunde det, och nu kommer jag inte ihåg ett skit. Känns underbart.
två år
Kviq:
sedan jag läste kemi och verkligen kunde det, och nu kommer jag inte ihåg ett skit. Känns underbart.
loom:
Men synd att det intressanta inte var syrabastitrering
Haha.
Med det intressanta menar jag snarare varför saker och ting händer, inte hur man räknar på det.
Kviq:
Med det intressanta menar jag snarare varför saker och ting händer, inte hur man räknar på det.
Eller hur, räkningen är sämst. Nu har jag dock trökat mig igenom den, måste bara förklara varför titrerkurvorna ser ut som de gör!
loom:
Eller hur, räkningen är sämst. Nu har jag dock trökat mig igenom den, måste bara förklara varför titrerkurvorna ser ut som de gör!
Google is your friend.
Alternativt random kurslitteratur. Om du inte vet det från lektionerna?
Kviq:
Google is your friend.
Haha, har googlat så fingrarna blöder!!!
Kviq:
Alternativt random kurslitteratur. Om du inte vet det från lektionerna?
Också testat detta. Lektionerna är inte så mycket att ha eftersom läraren antar att vi redan kan massa som vi inte kan, och därmed inte förklarar hela grejen och när man frågar menar hon att man är dum i huvudet som inte kan.
loom:
när man frågar menar hon att man är dum i huvudet som inte kan.
Be denne förklara en exakt fråga, hennes jobb att lära er ju.
Kviq:
Be denne förklara en exakt fråga, hennes jobb att lära er ju.
Ska ta mod till mig att testa, hon är lite läskig. En gång sa jag att jag inte förstod hur en uppgift skulle lösas och hon bara "men du har väl hört talas om substansmängd, ELLER???" och ville inte ge någon hjälp