pumanJessica:
billig S-ATA
SATA är ett gränssnitt, inte en synonym för en mekanisk hårddisk
pumanJessica:
Svårt o få en vettig SSD disk som inte kostar minst 1000 kr och ska man ha enbart en SSD så vill man även ha hyfsat med utrymme vilket du inte får med en SSD så länge du inte köper en som är rätt dyr.
Man kan få en helt ok SSD för 5-600 kr nu för tiden, och att inte köpa det gör att man får betala för prestanda man inte ens kan utnyttja optimalt.
Om man ska köpa en mekanisk disk får man ge åtminstone 350+ för en 250GB, en billig SSD som piskar den i prestanda kostar 500 kr för 120GB
pumanJessica:
Man behöver inte 6 års erfarenhet x) Så det gör inte jättestor skillnad. Men fortsätt whina du 🙂
Nej, men man behöver åtminstone berätta att det finns risker vilket du helt skiter i, det är jävligt lätt att ge tips när det inte är ens egna pengar det handlar om. Att de dessutom är askassa och verkligen pekar på att du inte borde uttala dig gör saken inte bättre.
Dan_the_ironman:
Nej, men man behöver åtminstone berätta att det finns risker vilket du helt skiter i, det är jävligt lätt att ge tips när det inte är ens egna pengar det handlar om.
Jo det är ju sant. Riskerna är helt enorma 🙂 För övrigt så fanns det inte mycket mer att svara på. Visst, man kan lägga ner några extra hundralappar för en SSD. Beror på hur mycket pengar man har samt hur viktigt det är för en med större utrymme. De flesta hade nog tyckt att 128 Gb inte räcker men men. Det är upp till var och en att bestämma ^^
Har du gnällt klart nu? Vi vet redan, du är skitbra. Ska du inte lägga dig och läsa en bok snart? 🙂
pumanJessica:
Ska du inte lägga dig och läsa en bok snart? 🙂
pumanJessica:
De flesta hade nog tyckt att 128 Gb inte räcker men men. Det är upp till var och en att bestämma ^^
Om man köper en mekanisk och en SSD så får man ut mycket mer av datorn, att lägga de extra 500 kronorna en SSD kostar på komponenter är bara idiotiskt när man ändå ska lägga 5k. Att man behöver mer än 120 GB för en systemdisk är inte direkt så troligt om man använder den med lite förnuft.
pumanJessica:
Vi vet redan, du är skitbra. Ska du inte lägga dig och läsa en bok snart? 🙂
Gillar hur du förlöjligar mig mer och mer ju mindre du har att komma med.
Dan_the_ironman:
Gillar hur du förlöjligar mig mer och mer ju mindre du har att komma med.
Förlöjliga är väl lite att ta i, så länge du inte är väldigt känslig och lätt känner dig förolämpad. Tycker bara du tar detta på lite väl stort allvar. Och jag har aldrig påstått att jag är en expert, för det är jag absolut inte ^^ Det är du som påstår dig vara experten. Som sagt, jag ville mest bara förespråka att bygga eget istället för att köpa en märkesdator. Sen vilket paket man bör gå med är en annan fråga och du har förmodligen rätt i det du säger 🙂 Men ändå, ta det lite lugnt. Det är bara en tråd på ungdomar.se liksom.
Dan_the_ironman:
hur fan ska någon som inte ens vet vad man behöver för att spela sims kunna veta
Lugna nu här, bara för att jag inte vet vilka specifika delar jag behöver för att sätta ihop en bra dator betyder inte det att jag är helt efter. Du skriver om mig som om jag vore 10 typ.
Om du nu kan så mycket kanske du kan lägga ner lite tid och plocka ihop delar till en dator till mig?
pumanJessica:
Det är du som påstår dig vara experten.
nej, det är därför jag inte byggt en egen dator pga alldeles för liten koll på dagens komponenter osv.
pumanJessica:
Förlöjliga är väl lite att ta i, så länge du inte är väldigt känslig och lätt känner dig förolämpad.
Jag tycker bara att det är väldigt festligt när man successivt går ifrån mindre och mindre argument till mer och mer härskartekniker, om inte annat blir det desto lättare att märka när någon då pratar om skit den inte har en aning om.
Dan_the_ironman:
Jag tycker bara att det är väldigt festligt när man successivt går ifrån mindre och mindre argument till mer och mer härskartekniker, om inte annat blir det desto lättare att märka när någon då pratar om skit den inte har en aning om.
Det är ju inte ens som att vi fortfarande diskuterar datorer. Nu handlar det bara om att du bör chilla lite så att du inte spräcker ett blodkärl snart. Jag sa även att du förmodligen har rätt i det du säger, att jag ej är någon sorts expert och att du verkar kunna mer än mig 🙂 Så vad tjatar du om? Du verkar missa allt jag skriver och väljer att tolka allting som angrepp, som nu när du kallar det jag skriver för härskartekniker. Tycker du inte att du överdriver en aning? 😛
vafaen:
Lugna nu här, bara för att jag inte vet vilka specifika delar jag behöver för att sätta ihop en bra dator betyder inte det att jag är helt efter. Du skriver om mig som om jag vore 10 typ.
Hahaha nej men jag var varit där själv, när jag började med allt det där kunde jag inte så mycket och var tvungen att lära mig och inte minst mjukvaran tar väldigt mycket tid. Om man tycker det är kul med datorer så tycker jag att det kan vara en bra idé men man får vara beredd på att saker och ting inte behöver gå som man vill. Jag känner kompisar som satt ihop allt och varit tvungna att skicka tillbaka allt för att det krånglade och de hade ändå lite förkunskaper. Om varken de eller supporten kunde veta om det var PSUn eller moderkortet tror jag inte heller du kommer kunna det det första du gör, därför råder jag dig att åtminstone beställa hem ett paket så att du kan skicka tillbaka allt till företaget om det nu skulle skita sig. Mrman är den som gett dig bäst alternativ hittills om du nu prompt vill bygga eget.
Dan_the_ironman:
Sand
+
pumanJessica:
Låda
=
mrman:
pumanJessica:
Du verkar missa allt jag skriver och väljer att tolka allting som angrepp, som nu när du kallar det jag skriver för härskartekniker. Tycker du inte att du överdriver en aning? 😛
Det behöver inte vara något genomtänkt på något sätt, eller ens illa menat, däremot kan jag tycka att det är lite omoget och inte minst löjeväckande beteende.
Dan_the_ironman:
Det behöver inte vara något genomtänkt på något sätt, eller ens illa menat, däremot kan jag tycka att det är lite omoget och inte minst löjeväckande beteende.
Behöver du en kram?
pumanJessica:
Behöver du en kram?
Dan_the_ironman:
kan jag tycka att det är lite omoget och inte minst löjeväckande beteende.
pumanJessica:
Behöver du en kram?
Jag vill ha en puss av dig
Ja eller nej? 🙂