Aviseringar
Rensa alla

körkort

Ämnesstartare

patrick bateman: Haha påpekade körskolan att alla är idioter utom du själv?

Hände några gånger när jag tog bilkörkort. Tjatades in i huvudet på mig när jag tog MC-körkort. Jävligt bra gjort tycker jag, för det finns gott om dom, även om det inte är alla.

Sen fattar jag inte hur något så simpelt som blinkers är svåra att använda. Jag vet inte hur många gånger jag kommit till en rondell och tänkt "bäst att vänta" för att en som kommer framifrån (alltså typ redan på väg in i rondellen) inte blinkar (han ska fortsätta rakt fram) men svänger i stället. Så många bilar man kunde klippt för en sån simpel sak...

Eller att köra med bara parkeringsljus natt-tid. Wtf is that all about?

patrick bateman: Känner man igen från när man själv cyklat

Var min första tanke när jag upptäckte att cyklister gör lite som dom själv vill i trafikenMycket glad

Just ja, jag glömde en sak. Jag vet inte om det fortfarande är aktuellt, men det las väldigt mycket vikt på det när jag övningskörde och körde upp - "ecodriving" - alltså att motorbromsa. Så mycket man bara kan.

Hjärta

SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Hände några gånger när jag tog bilkörkort. Tjatades in i huvudet på mig när jag tog MC-körkort. Jävligt bra gjort tycker jag, för det finns gott om dom, även om det inte är alla.

Sen fattar jag inte hur något så simpelt som blinkers är svåra att använda. Jag vet inte hur många gånger jag kommit till en rondell och tänkt "bäst att vänta" för att en som kommer framifrån (alltså typ redan på väg in i rondellen) inte blinkar (han ska fortsätta rakt fram) men svänger i stället. Så många bilar man kunde klippt för en sån simpel sak...

Eller att köra med bara parkeringsljus natt-tid. Wtf is that all about?

Haha låter som bra lärare faktiskt. Klart inte alla är det men är nog bäst att tänka så för säkerhetskull, man vet ju aldrig vad som försiggår i en annans förares huvud. 

Haha att blinka lär jag aldrig glömma. Min farsa hatar folk som inte blinkar så har hört elaka saker om dem så länge jag kan minnas. Men det är förståeligt. Idiotiskt och onödigt att inte använda dem. Känns som sagt rätt simpelt.

Vad är parkeringsljus? 

Storchen84: Var min första tanke när jag upptäckte att cyklister gör lite som dom själv vill i trafiken

Just ja, jag glömde en sak. Jag vet inte om det fortfarande är aktuellt, men det las väldigt mycket vikt på det när jag övningskörde och körde upp - "ecodriving" - alltså att motorbromsa. Så mycket man bara kan.

Haha.

Några som nämnde ecodrivng innan i tråden men visste inte vad det var. Ska komma ihåg det

SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman: Vad är parkeringsljus?

Dom vanliga ljusen bak lyser, men fram så lyser det bara två små pyttelampor, bara för att det ska synas att det står en bil, dom lyser inte upp ett piss.

patrick bateman: ecodrivng

Ska man vara petig så tror jag att ecodriving är mer än så, men på den tiden på körskola så var det huvudsakligen att motorbromsa i den mån situationen tillåter. På den tiden var det även stenhårt med det vid uppkörning. Något annat jag hade svårt att få in, som jag faktiskt fortfarande har svårt att praktisera idag är att om du ska svänga i en korsning men inte behöver stanna upp så ska du alltid alltid alltid ha rätt växel i och kopplingen släppt innan du börjar svängen.

Sen har jag hört ett påstående av någon som jag inte vet om det stämmer, för jag själv har inte minne av det, och det är att när du backar så MÅSTE du vända på dig och titta bakåt, man får absolut INTE använda backspeglarna. Fråga om detta på körskolan. 

Jag kombinerar - mestadels speglarna, vänder mig om för att dubbelkolla - antingen innan jag börjar backa, eller om jag trodde mig se något så stannar jag först o vänder mig om. Vänder mig aldrig samtidigt som bilen faktiskt rullar

När du tagit ditt körkort och haft det ett tag så kommer du att märka att körskola/uppkörning och körning i verkligheten skiljer sig rätt mycket. Vissa saker kommer du nog att märka ganska omgående.

Och det där med ecodriving har jag varit flitig på att praktisera ett bra tag efter att jag tog mitt körkort. Så pass flitig att jag till slut fick påpekat att om man inte använder bromsarna tillräckligt så blir dom kassa likt förbannat. Alltså använde jag motorbromsen för flitigt, så när man har sitt körkort får man försöka hitta något bra mittemellan - något jag fortfarande inte tror att jag lyckats med.

Motorbromsa är bra - om inte annat så för att om du har en tillräckligt modern bil (så gott som alla som är tillverkade 1988 eller senare) så är bränsleförbrukningen lika med noll när du motorbromsar.

Vilket ironiskt nog gör nada om man motorbromsar så pass mycket att man måste byta bromsar för att man... motorbromsat för mycketMycket glad

Ett annat oförklarligt problem jag fick var att ibland när jag tryckte på kopplingen tryckte jag samtidigt på bromspedalen. Detta var inte i början när jag övningskörde, utan det uppkom efter några lektioner på körskola - efter att jag först övningskört en del privat. Lösningen var att stanna bilen, och när läraren sa att jag skulle trycka på bromsen tryckte jag på den o när han sa tryck på kopplingen tryckte jag på den. Detta gjorde han några gånger sen var det borta.

Vet än idag inte vad som orsakade det, för hade det varit ett nervöst ryck borde det ju ha visat sig betydligt tidigare?

Hjärta

SvaraCitera