Notifications
Clear all

Kommunistregeringen pissar bort 28 miljarder skattekronor


Topic starter

Grattis, ni som röstade på borgarna för att få en \"ansvarsfull\" ekonomipolitik, nu blev ni allt bra ägda.

För att sammanfatta, så har vår "ansvarsfulla" regering beslutat att dumpa 28 miljarder skattekronor - det är 3111 kronor per svensk, eller drygt tre procent av statsbudgeten - rakt in i den döende svenska bilindustrin, utan några större krav på motprestation.

"Jobben ska räddas," heter det, och visst, räddade blir de - de få som fortfarande finns kvar. Synd bara att den svenska bilindustrin är kroniskt sjuk och kommer att gå under snart nog i vilket fall. Varken Volvo eller SAAB kan konkurrera med de asiatiska tillverkarna, särskilt inte när de tillverkar amerikanska bilmodeller istället för sina egna, vilket Ford och GM fått erfara.

Verkligen ett ansvarsfullt och intelligent drag, att pissa bort skattepengar för att skjuta upp det oundvikliga. Vad hände med deras ansvarsfulla marknadscentrerade ekonomiska politik, den som ska garantera att dåliga företag går i kvav istället för att dra ned resten av ekonomin?

Vi ska inte subventionera löpande verksamhet eller ägande av bilföretag utan säkra att de kan verka på normala marknadsvillkor, säger Anders Borg, och ignorerar fullständigt det faktum att "normala marknadsvillkor" innebär att företag som tillverkar en produkt som ingen köper faktiskt går i konkurs.

Inte ens det de faktiskt kunde förväntas sköta bra klarar pajasregeringen av att hantera. Fullständig idioti, och ren populism!


   
Quote
Topic starter

Planekonomi here we come?


   
ReplyQuote

Löjligt att rädda en gammal industri som står inför sin undergång. Vad hjälper det att skjuta till 28 miljarder i form av skattepengar? Det hela handlar enbart om folk vill köpa deras bilar och inget annat. Vill de inte det, ja då är det inget att göra åt.
Dessa pengar hade gjort bättre nytta i form av satsningar på infrastrukturen eller skattesänkningar för att hjälpa konsumtionen på traven.


   
ReplyQuote
Topic starter

The_gunslinger:

Dessa pengar hade gjort bättre nytta i form av satsningar på infrastrukturen eller skattesänkningar för att hjälpa konsumtionen på traven.

Byggindustrin, inte minst. Bostadsbristen är stor i storstadsområdena, och den lilla byggverksamhet som de indragna nybyggnadsbidragen inte tog livet av har finanskrisen slaktat totalt. Byggbranschen asntäller tio gånger så många som bilbranschen, och är hundra gånger viktigare för Sverige.

Ansvarsfullt, var ordet.


   
ReplyQuote
Topic starter

Fy fan! Och det värsta är ju att man inte ens kan köpa en bärs utan att sponsra den här skiten!


   
ReplyQuote
Topic starter

Det här kommer dessvärre bli ytterligare ett tydligt exempel på det dåliga med statligt inflytande i sånt som bör lämnas åt marknadsekonomins ansvar. Volvo och SAAB är företag som inte kommer gå att rädda oavsett hur mycket pengar som pumpas in. Det är som att ge konstgjord andning till len hjärndöd. företagen saknar, precis som SAS, förmåga att analysera marknaden och ta rätt beslut och därmed bli konkurrenskraftiga. Låt SAAB och Volvo självdö, och satsa pengarna på ersättningsjobb istället. Korkat att satsa pengar på företag vars produkter ingen köper. Ner med destruktiv socialism.


   
ReplyQuote
Topic starter

Jag är lite rädd för att pengarna kommer att användas på arbetskraft som verkar i Indien. Volvo har outsourcat MASSOR av tjänster dit redan. Välutbildade indiska ingenjörer som först kommit och blivit upplärda i Sverige, och nu åker tillbaka till Indien där de jobbar och lär upp andra för halva timlönen.

Idén kanske hade haft någon poäng om Volvo avsedde att fortsätta sin verksamhet i Sverige, men redan tidigare har ju utvecklingen gått åt ett helt annat håll. Så det blir i värsta fall rena biståndspengar till ett annat land snarare än något som främjar utvecklingen i Sverige.


   
ReplyQuote
Topic starter

KID_IS_BACK:

Byggindustrin, inte minst

Nu har de ju infört rotavdraget igen, så en del har de ju satsat i alla fall.


   
ReplyQuote

KID_IS_BACK:

Fullständig idioti, och ren populism!

Mja.
Håller inte med.
De försöker ju stävja upp effekterna av det som händer överallt nu.
Om man inte gör det är det lätt att det händer som i Tyskland på 1930/1940-talet. Det kallas konservatism, att försöka ta det lilla lugna, men det är ju förstås en påbyggnadskonservativ lösning.

Det bästa vore ju om samhället vore genomsyrat av en konservativ hållning i allting, då skulle inte sådant här ske.

Geigermätare:

Planekonomi here we come?

Hoppas jag verkligen inte.
Men visst finns det en ganska stor chans att folk röstar på extremister i nästa val, typ kommunister eller nationalsocialister.


   
ReplyQuote

KID_IS_BACK:

Byggindustrin, inte minst. Bostadsbristen är stor i storstadsområdena, och den lilla byggverksamhet som de indragna nybyggnadsbidragen inte tog livet av har finanskrisen slaktat totalt. Byggbranschen asntäller tio gånger så många som bilbranschen, och är hundra gånger viktigare för Sverige.

Fast att pumpa in pengarna i byggindustrin hade väl inte hjälpt så mycket, bostadsbristen beror ju inte på att byggindustrin går särskilt dåligt. Att göra bostadsmarknaden friare och sedan ge pengar till de som behöver det samtidigt som man sänker skatten med fem miljarder är definitivt att föredra isf.

Ökänd:

Välutbildade indiska ingenjörer som först kommit och blivit upplärda i Sverige, och nu åker tillbaka till Indien där de jobbar och lär upp andra för halva timlönen.

Men det är ju precis det som borde hända? Volvo behöver inte betala lika mycket för utvecklingen, varvid de kan prispressa mer, varvid bilarna säljer bättre, varvid alla blir glada (utom de puckon som tror att Sverige kan konkurrera på standardbilmarknaden).


   
ReplyQuote
Topic starter

minutz3:

De försöker ju stävja upp effekterna av det som händer överallt nu.
Om man inte gör det är det lätt att det händer som i Tyskland på 1930/1940-talet. Det kallas konservatism, att försöka ta det lilla lugna, men det är ju förstås en påbyggnadskonservativ lösning.

Se Blade Runners inlägg; svensk bilindustri är sedan länge död. Att pumpa in pengar i företag vars produkter ingen vill ha är idioti.

k1337oris:

Fast att pumpa in pengarna i byggindustrin hade väl inte hjälpt så mycket, bostadsbristen beror ju inte på att byggindustrin går särskilt dåligt.

Inte hittills, nej, eftersom folk fortfarande byggt. Hur tror du det kommer se ut nu när regeringen lyckats få varenda jävel att sluta bygga?


   
ReplyQuote
Topic starter

k1337oris:

Men det är ju precis det som borde hända? Volvo behöver inte betala lika mycket för utvecklingen, varvid de kan prispressa mer, varvid bilarna säljer bättre, varvid alla blir glada (utom de puckon som tror att Sverige kan konkurrera på standardbilmarknaden).

Det finns inte så mycket du kan prispressa på en bil utom löner för dem som utvecklar och tillverkar den. Visst, om du tycker att det är bra att dumpa löner för kvalificerad arbetskraft och ingenjörskonst så får det stå för dig, men jag håller inte med dig för fem öre.

Volvos stora problem som jag ser det är att de gör fel sorts bilar, stora och bensinslukande, och inte att deras bilar är just mycket dyrare än andra bilar på marknaden. Hela bilindustrin går ju skit just nu, inte bara GM och Ford. Det är därför de inte kan konkurrera.


   
ReplyQuote
Topic starter

KID_IS_BACK:

Fullständig idioti, och ren populism!

o vänstern vill köpa upp volvo ÄNNU BÄTTRE


   
ReplyQuote

Ökänd:

Det finns inte så mycket du kan prispressa på en bil utom löner för dem som utvecklar och tillverkar den.

Det var väl tur att det var JUST PRECIS DET jag tog som exempel!

Ökänd:

Visst, om du tycker att det är bra att dumpa löner för kvalificerad arbetskraft och ingenjörskonst så får det stå för dig, men jag håller inte med dig för fem öre.

Dumpa löner? Om de inte hade anställd de där indierna så hade de inte haft något kvalificerat jobb alls, tycker du att det är bättre?
Jag är till skillnad från dig inte nationalist, så jag ser inte riktigt din poäng...

Ökänd:

Volvos stora problem som jag ser det är att de gör fel sorts bilar, stora och bensinslukande

Japp. De har visat sig ovilliga att ändra på detta, alltså kommer de att gå sämre ekonomiskt. Andra företag, som tänkt på detta, kommer därför att bli större och ta över Volvos marknadsandelar.
Jag tycker att det är utmärkt - jag bryr mig faktiskt mer om konsumenternas bästa än om storföretaget Volvo.

Ökänd:

och inte att deras bilar är just mycket dyrare än andra bilar på marknaden.

Nej, flera "bilexperter" (som säkerligen inte kan något om bilar då det är media som kallar dem för experter, men ändå) påstår ju att ett av problemen med volvo är att de tror sig sälja "premiumbilar" som säljs dyrt, även om de inte är "premiumbilar".

Ökänd:

Hela bilindustrin går ju skit just nu, inte bara GM och Ford. Det är därför de inte kan konkurrera.

Mja, bilindustrin går inte på högvarv direkt, men det går betydligt bättre för ett flertal asiatiska (och europeiska) företag än de amerikanska/svenska.


   
ReplyQuote
Topic starter

The_gunslinger:

Löjligt att rädda en gammal industri som står inför sin undergång.

Håller med, men om de inte skulle göra de så skulle de inte kunna stå kvar vid makten. Uppoffringar helt enkelt. De flesta svenskar är inte övertygade om liberalismens fördelar. [rolleyes]


   
ReplyQuote