alter ego:
Det stämmer.
bara om det finns en efterfrågan på konkurrens.
eller oj, så får man inte säga
God Konsument:
Finns ju socialister som stödjer frimarknads-systemet också? Mutualister t.ex. All socialism är inte centraliserad planekonomi som ni liberaler verkar tro.
Mutualism /= socialism. Frågan handlade faktiskt om socialism specifikt, inte någon art av anarkism.
mörknäs:
bara om det finns en efterfrågan på konkurrens.
eller oj, så får man inte säga
Brist på i betydelsen avsaknad av, inte dåligt utbud
alter ego:
Brist på i betydelsen avsaknad av, inte dåligt utbud
då är det inte brist på, då är det avsaknad av. bara för att det inte förekommit några folkmord på inuiter så betyder inte det att historien har ett bristande utbud av folkmord på inuiter, bara att några sådana inte förekommit. det kan inte råda brist på något om det inte finns (eller kommer finnas) någon efterfrågan, i detta fall så är "brist" bara ett korkat ordval. ännu ett exempel är plutoniumbrist, som inte är någon bristsjukdom. undrar varför det kan vara så
mörknäs:
det kan inte råda brist på något om det inte finns (eller kommer finnas) någon efterfrågan, i detta fall så är "brist" bara ett korkat ordval.
alter ego:
Brist på i betydelsen avsaknad av
alter ego:
Brist på i betydelsen avsaknad av
som sagt, korkat ordval
alter ego:
Mutualism /= socialism. Frågan handlade faktiskt om socialism specifikt, inte någon art av anarkism.
Liberalism =/ kapitalism. Kapitalism kan inte undgå statens tvång och alltså är det en motsägelse.
God Konsument:
Om vi t.ex. har ett fastighetsbolag i Lund, så ägs det gemensamt av alla som bor i Lund.
Så om en person säger "JA, JAG VÄLL SÄLJA HELA SKITEN", ehh vad händer då? Förstår inte hur masstal av människor kan ÄGA ett företag. Så exakt alla är med och bestämmer exakt allt om exakt allt?.
God Konsument:
Ja? Företagen ägs bara av staten, de kan ju fortfarande konkurrera sinsemellan om kunderna?
Om alla ägs av en och samma person?
Ska jag som chef (staten) konkurrera med mig själv?
God Konsument:
Mutualister t.ex. All socialism är inte centraliserad planekonomi som ni liberaler verkar tro.
Finns inget land i världen eller i historian som varit 100 % planekonomi.
mörknäs:
som sagt, korkat ordval
Absurd diskussion
Tennsoldaten:
Kapitalism kan inte undgå statens tvång och alltså är det en motsägelse.
Hur menar du? Delegerat självförsvar är inte tvång, om du trodde det.
EnDumAfrikanskVas:
Finns inget land i världen eller i historian som varit 100 % planekonomi.
orly
alter ego:
Absurd diskussion
ja, men jag gillar att vara off topic men ändå inte!
alter ego:
orly
Japp .
Konkurrens är uppenbarligen inte alltid bra, se på avregleringen av elmarknaden, posten, televerket o.s.v.
Nu ska alliansen avreglera järnvägen också och öppna för konkurrens, ett riktigt idiotiskt förslag. Det kommer garanterat att bli samma fiasko som i Storbritannien (har ni åkt tåg där så vet ni), eller för den delen avregleringen av elmarknaden här i Sverige. Det är ungefär samma förutsättningar, det finns inte utrymme för någon effektiv konkurrens. Det blir garanterat sämre och dyrare.
Förstår inte hur det skulle kunna bli billigare, järnvägstrafik är ju ett typexempel på ett område med klara stordriftsfördelar. Och spåren är ju redan i dag överbelastade, man borde satsa på att bygga ut järnvägen istället.
Redan privatiseringen av SJ var dålig och innebar förseningar, fler byten, krångliga biljettsystem, eftersatt underhåll och inte minst högre priser: Sedan avregleringen 1988 fram till 2004 så steg biljettpriserna med 125%, jämfört med de allmänna prisökningarna på 57%.
Vissa i Sverige verkar tro att privatiseringar och konkurrens alltid är något bra, det är en idé som hamrats in i en hel generation. Det är väl enkelt att tänka på det viset om man inte tänker så mycket; företagen måste tävla om att erbjuda bäst service till lägst pris, vad kan gå fel? Men i realiteten så är det uppenbarligen inte så enkelt, det finns fördelar med privatiseringar men också stora nackdelar. Det finns mycket verksamhet som absolut inte bör drivas privat med konkurrens vad än marknadsfundamentalisterna påstår.
Åsa Torstensson (c) skriver att hon "vill se en liknande utveckling som den som skett inom flyget efter avregleringen" men hon fattar såklart själv att den jämförelsen haltar: Flygtrafiken är enkel och smidig att expandera, det gäller knappast järnvägen.
Tråden låst på grund av inaktivitet