Notifications
Clear all

Kontaktannonser

Åtta
Topic starter

Jag tycker att vi bör se över regeln om kontaktannonser och hur vi behandlar dem.

Regel idag ser ut såhär:

:

§5. Det är inte tillåtet för vare sig privatpersoner eller företag att annonsera eller göra reklam för vare sig föremål, tjänster eller kontakter på sajten, vare sig i forumet, i bloggen, i chatten eller liknande. Vid sådan förseelse kan Ungdomar.se att yrka på skadestånd.

Tanken antar jag är att Youmeet inte vill tillåta gratis annonsering, eller bli någon slags kk.nu-sida för ungdomar (lol, som att det inte redan är det). Detta tycker jag är sunt och främjar säkert forumet. Men sedan finns det andra typer av kontaktannonser som är fullständigt harmlösa, men som ändå låses.

T.ex. gjorde Bajwa nyligen en tråd om gratisspelet Alien Swarm, där han bl.a. nämnde att han gärna ville spela med folk från UM, samt gav ut sitt användarnamn på Steam, så att folk kunde lägga till honom som vän. Detta fick han en varning för (noll poäng, men ändock).

Jag skulle vilja att vi kom fram till var linjen bör dras, för jag gillar inte den situationen vi har idag, där försök till att stärka gemenskapen genom gruppaktiviteter inte ens tillåts (förutom UM-träffar).

Enkel lösning. Låt viparna posta vettig reklam och kontaktannonser

ReplyQuote
Åtta
Topic starter

Galvmeister:

Enkel lösning. Låt viparna posta vettig reklam och kontaktannonser

Faktiskt inte en helt dum tanke. Det skulle ge någon poäng till VIP. Men vi måste ändå få till någon slags definition av vad "vettig" reklam är. Är det vettig reklam att länka till en blogg man tycker är intressant? Är det vettig reklam att länka till en tjänst man erbjuder? Är det en vettig kontaktannons att eftersöka en UMare att fika med? Jag vet inte själv var gränsen bör dras, men jag tycker att vi borde ha några riktlinjer åtminstone för de mer vanliga fallen (typ användare som länkar till sin blogg eller så), sedan får det väl vara lite mer subjektivt i de mer ovanliga fallen.

ReplyQuote

Åtta:

Är det vettig reklam att länka till en blogg man tycker är intressant?

Detta är väl redan nu tillåtet, så länge man motiverar sig? Har sett många inlägg i t.ex. politik & samhälle som innehållit länkar till diverse bloggar.

En enkel grundregel kan man ju sätta: Är det en annons som användaren tjänar pengar eller prylar på (typ gratissmink.nu eller vad den nu heter) så är det inte okej.
Sen gäller ju det vanliga - tråden ska ha diskussionsvärde osv.

Om det bara är vipsen som får göra det så tror jag det kommer funka bra. Spammar en vip för mycket får vi väl säga till denne - de vi gör till vip är ju generellt sådana som är tillräckligt vettiga för att man ska kunna tala med denne.

ReplyQuote
Åtta
Topic starter

Stringburka:

Detta är väl redan nu tillåtet, så länge man motiverar sig? Har sett många inlägg i t.ex. politik & samhälle som innehållit länkar till diverse bloggar.

Det beror på vilken moderator du frågar. Vissa lär tillåta det, andra inte. Men det är klart, om man skriver ett informativt inlägg i en diskussion och länkar till en relevant artikel som råkar ligga på ens blogg så bör nog de flesta tillåta det.

Eller eh, ja. Jag tänkte att det var ens egen blogg som man länkade till. Inte någon annans. [blush]

ReplyQuote

Åtta:

Eller eh, ja. Jag tänkte att det var ens egen blogg som man länkade till. Inte någon annans. [blush]

Ah. Då är det ju mer tveksamt ja, med tanke på att man lika gärna borde kunna copy-pasta det man skrivit på bloggen.

Mäh, kör på det på test så märker vi vad som händer. Vips utses ju av er personligen, så det borde väl funka?

ReplyQuote
Åtta
Topic starter

Stringburka:

Vips utses ju av er personligen, så det borde väl funka?

Ja jo, fast det är ju inte en käft som bryr sig om att ansöka om VIP. [crazy] Vill nog höra om det är någon som invänder innan vi sätter det i bruk.

ReplyQuote

Problemet är att det inte går att sätta en rak linje för vad vettig reklam är. De olika sektionerna i forumet representerar helt olika kulturer, där något som är reklam i en av utav dessa, mer är standard i ett annat.
Tex att söka folk till klaner eller söka folk att spela med tillhör standarden i spelvärlden.
Eller att musiker vill sprida sin musik och låta andra lyssna.

Om vi skulle låta vipare posta annonser och reklamliknande ting. Så tycker jag att det ska bli modsen i det enskilda forumet som får avgöra vad som är vettig reklam. Just för att de har kunnandet om vad som tillhör standarden inom den kulturen.

Extra för vip.
Låt vipare får länka till sin blogg i sin signatur. så länge som det inte länkas till bloggar som är äs eller annat som bryter emot våra regler.

Samt att låta viparna skriva "jag är i den staden över dagen. Någon som vill träffas?" trådar. Men endast låta dom skriva sånt i vipforumet.

ReplyQuote
Åtta
Topic starter

Jag håller med Galvmeister, och vill föreslå att vi antar detta på prov. Det kan inte vara sämre än hur situationen är idag.

issen:

Nu tycker jag att vi alla ska sjunga "We shall overcome".

Senare, issen. Först vill jag att du säga säga: "Grymt initiativ! Det här testar vi!"

ReplyQuote
Issen

Galvmeister:

Samt att låta viparna skriva "jag är i den staden över dagen. Någon som vill träffas?" trådar. Men endast låta dom skriva sånt i vipforumet.

Då hamnar ju folk utanför?

Jag tror inte riktigt på att skapa ett vi och dom, men jag har heller inget emot att de testas även om jag vågar påstå att folk kommer bli jävligt pissed på att några får skapa trådar om att träffas... tror snarare på en regel för alla isåfall som jag dock inte vet hur den bör utformas.

ReplyQuote

Issen:

Då hamnar ju folk utanför?

Alla har exakt samma chans på att få vip. Och får själva välja att söka det.
Så skulle någon form utav utanförskap uppstå så är den självvald utav individen.

Och det är bättre att centrera sådana trådar till en enda sektion istället för att ha dom ploppa fram i alla olika.
Vipare är dessutom kända användare som folk har koll på. Alltså blir det vettiga människor som eventuellt nappar på sådana trådar. och inte någon "jocke673"

ReplyQuote
Issen

Galvmeister:

Alla har exakt samma chans på att få vip. Och får själva välja att söka det.
Så skulle någon form utav utanförskap uppstå så är den självvald utav individen.

Och det är bättre att centrera sådana trådar till en enda sektion istället för att ha dom ploppa fram i alla olika.

Trådar som skrivs i vip om UM träffar kommer ju garanterat skrivas in i vanliga forumet också eftersom många vill att alla ska se... om vi då börjar låsa dom kommer folk bli tokiga på oss.

ReplyQuote
Åtta
Topic starter

Anledningen till att jag tycker att det makes sense att endast VIP:are skulle få göra trådar av det slaget är därför att vi då på ett skitenkelt vis rensar ut skräpreklam. De som postar skräpreklam är allt som oftast användare som endast registrerats med det syftet. Alltså är de inte VIP.

Däremot tycker jag inte att man skulle begränsa det till Forum VIP, eftersom man såklart vill att så många som möjligt ska kunna se ens tråd.

ReplyQuote

Issen:

träffar

Jag har aldrig sagt något om umträffar. Utan det jag syftar på är trådar som dessa.
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=286588&page=1#10649856

ReplyQuote
Issen

Galvmeister:

Jag har aldrig sagt något om umträffar. Utan det jag syftar på är trådar som dessa.

Ah okej.

ReplyQuote