Okej, har haft p-stav, p-plåster o p-ring, inget passar mig, p-staven blödde jag hela tiden eller så kom det då jag myste , kan bli så visst sa gynekologen när killen stöter på slemhinnan där inne, men ja, o p-plåstrena fick jag sår av under .. p-ringen skavde men funkade bra annars, MEN på allt så blir jag störd av hormonerna som är i detta, så har bestämt mig för att skita i preventivmedel med hormoner i och kopparspiral har väl inte det ? MEN .. undrar ;
kan man sätta in den utan o ha fått barn? gör det ondare eller vadå?
känns den och kan man känna den om man känner inuti?
P-piller orkar jag helst inte..... för orkar inte ta massa piller hit o dit, kondom suger.. men i nödfall, ja .. visst.. hur är det med rfsu's thin egentligen? känns det mindre för er killar då att ni har kondom?
Du kan få en infektion och bli steril av en kopparspiral, det är därför de helst inte vill ge till de som inte har fått barn eller nu vad det är.
sluta ha sex då
SRBCCCC:
Du kan få en infektion och bli steril av en kopparspiral, det är därför de helst inte vill ge till de som inte har fått barn eller nu vad det är.
aha.. ja misstänkte att det var nåt sånt som var anledningen
OF 5:
sluta ha sex då
Jag har gjort en del research rörande kopparspiral. (För min donnas räkning) Och jag har läst att man faktiskt ger kopparspiral till tjejer som inte har fött barn också, och jag har inte läst att man riskerar att bli steril.
Jag har läst att risken för cervix (?) (någon infektion/sjukdom) ökar lite, lite grann men sterilitet, har jag inte läst om.
Jag kan inte definitivt säga att risken är obefintlig men jag har inte läst något.
Tydligen så kan det göra lite ont vid isättningen men det brukar kunna hjälpas av att man sväljer två alvedon (valfritt smärtstillandemedel) någon timme innan.
Generellt så fick jag uppfattningen om att kopparspiral är ett ganska bra preventivmedel med få biverkningar (rikare blödningar är praktiskt taget det ända, och det drabbar 10%). Den största fördelen (bortsett från att man inte blir gravid) är ju att den är helt hormonfri, vilket ju är jättebra!
Men förslagsvis så borde du prata med en barnmorska på din lokala ungdomsmottagning. Dem borde ju kunna hjälpa dig!
Lycka till!
Jln