Aviseringar
Rensa alla

Kopplerihärva i Malmö - 14 åriga Rosanna såldes till över 100 män

Ämnesstartare

Rödingajävel:

Låter som en skitsmart idé, basera lagar och rättsväsende på känslor! Blir otroligt rättssäkert.

Inte precis så jag menade, men att man ska iaf ha lite humana slutsatser.

Man ska ha empati.

SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Var väl ingen lång jakt på mördaren där?
Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. En jakt som i sig ger ett "allmänintresse" var mitt kriterium. Okej, vi har nu ett fall med en svensk gärningsman där detta inte ägt rum.

Ungefär lika lång jakt som det var på Anders Eklund och Bertil Fors.

framtidstron är död:

Där blev ju mördaren uthängd, nu kan du så klart ha rätt i att det var efter kritik, men det går inte direkt att anta.

Med tanke på att när domen kom så förblev han pixlad, men efter att ha fått massiv kritik så hängde de ut honom dagen efter. Slump? Knappast.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Inte precis så jag menade, men att man ska iaf ha lite humana slutsatser.

Man ska ha empati.

Vad menar du då?

Ett rättssystem måste utgå ifrån forskning och fakta. Straff för straffets skull är ren idioti. Samhälleliga åtgärder mot kriminalitet måste vara baserade på att de faktiskt åtgärdar den genom att minska t.ex. återfallsförbrytelse, och inte på irrationella känslomänniskors hämndbegär.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chauvinist:

Ungefär lika lång jakt som det var på Anders Eklund och Bertil Fors.

Eh, bertil fors greps för ett 24 år gammalt mord, eller har jag fått upp fel artiklar? Och parkeringskillen identifierades väl ganska omedelbart efter mordet hade begåtts?
Uppmärksamheten Englamordet väckte går inte att jämföra med någon av de två ovan, inte med många mord i sveriges historia.

Sedan är det så klart flera faktorer som spelar in. När det gäller de som tidningar hänger ut innan de döms är ju sådant ett stort undantag och där ser man tydligt att den mediala rapporteringen av jakten på gärningsmannen är avgörande, går ju att se i de få fall vi haft där det förekommit - hagamannen, Anders Eklund, lasermannen 2. När det gäller att ge namn och bild på dömda brottslingar så spelar så klart flera faktorer in än denna, då jakten i sig sedan länge tagit slut när de väl fått sin dom.

Chauvinist:

Med tanke på att när domen kom så förblev han pixlad, men efter att ha fått massiv kritik så hängde de ut honom dagen efter. Slump? Knappast.

Kanske.

SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Eh, bertil fors greps för ett 24 år gammalt mord, eller har jag fått upp fel artiklar?

Nej, det har du inte, men han greps ganska omgående efter att han blivit aktuell i utredningen, vilket han inte var 1986.

Ahmad Akileh aka parkeringsmördaren greps 4 dagar efter händelsen. Exakt hur lång tid efter Englas försvinnande Anders Eklund greps minns jag inte, men enligt wikipedia handlade det bara om några dagar och ytterligare några dagar efter det erkände han mordet varpå Aftonbladet direkt gick ut med hans namn och bild. Så egentligen var det inte så stor jakt på själva mördaren utan mer för att hitta själva kroppen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det inte välkänt att media aldrig hänger ut folk av annan etnicitet än svensk, för att inte skapa rasism?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chauvinist:

Nej, det har du inte, men han greps ganska omgående efter att han blivit aktuell i utredningen, vilket han inte var 1986.

Det är ju inte jakten från att man identifierat en person tills man hittar den någonstans som är relevant.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Straff för straffets skull är ren idioti. Samhälleliga åtgärder mot kriminalitet måste vara baserade på att de faktiskt åtgärdar den genom att minska t.ex. återfallsförbrytelse, och inte på irrationella känslomänniskors hämndbegär.

Nej, men att man ska få 20 timmars samhällstjänst för en våldtäckt, tycker du att det är rätt? Och ja då tycker jag att man ska kunna se sig in i människans lidelse och gå utifrån det.

Också att man också skiter rent ut sagt i vissa personers anmälningar pga skitanledningar. Tex "det finns inte tillräckligt med underlag för blabla"....

Det är klart som fan att om det är allvarligt då måste man kolla upp det?

Säg till när du förstår min poäng.

SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det är ju inte jakten från att man identifierat en person tills man hittar den någonstans som är relevant.

I det här fallet jo, iom att fallet låg på is ganska länge. Det har knappast pågått en jakt på mördaren i 24 år.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Chauvinist:

I det här fallet jo, iom att fallet låg på is ganska länge. Det har knappast pågått en jakt på mördaren i 24 år.

Nä, sant.

SvaraCitera