Notifications
Clear all

Kravaller och upplopp i Londons förorter

Amboshed:

Hur är läget nu? Ingen nyhetsrapportering så jag antar att det är lugnt nu, eller?

Det började regna i ett par dagar i sträck, då tröttnade patrasket. (Det med regnet är faktiskt delvis sant enligt en brittisk polis på tv för ett tag sen)

ReplyQuote
Topic starter

acadi:

Notera att många av bilderna på vita "kravaller" är fotbolls supportrar som är ute för att stoppa kravallerna, inte folk som är ute och slår ner stan.

sist jag kollade kunde mörkhyade också tycka om fotboll och vara fotbollssupportrar (lär dig stava mvh invandrare)

ReplyQuote
acadi

Knarko:

sist jag kollade kunde mörkhyade också tycka om fotboll och vara fotbollssupportrar (lär dig stava mvh invandrare)

Ja det finns många icke vita som gillar fotboll. Men lyckligtvis brukar läktare vara homogena. I Syd Amerika så är det nästan bara Syd Amerikaner på läktaren och i England är det väldigt stor andel Engelsmän. Firmorna är väldigt homogena. Titta bara på DFG
Image

Jag har förhoppningar på firmorna. De är unga, vita, maskulina och organiserade. Jag tror aldrig jag har träffat någon från firman som gillar invandringen.

ReplyQuote
Topic starter

Det ni skrivit som svar till mig är ju mest ogrundat babbel och rent hittepå som jag inte tänker svara på. Mer fakta och belägg för era påståenden, och mindre konspirationsteorier, myter, och gissningar tack. Att t.ex. religiösa går ihop för att skydda sina religiösa byggnader (vem annars skulle bry sig om deras jävla tempel? [confused]) är inte något bevis på att det här är nån slags raskonflikt.

Återigen; det är inte rikemansungar som startat upploppen. Det är fattiga ungdomar i socialt utsatta och segregerade områden. Fullt möjligt att fler invandrare än infödda deltar, dessa är som sagt oftare längre ner i klasshierarkierna då du sällan har fett med cash när du lämnat allt för att fly till ett nytt land. Att fler utländska än infödda deltar gör det inte till "raskravaller". Ungdomarna plundrar butiker på prylar de vill ha men inte har råd med, det är något du gör utifrån din klassbakgrund och inte din etniska tillhörighet. Raskravaller grundar sig i nationalism och är inte mångetniska (som dessa kravaller bevisligen är då det deltar människor ur helt olika etniska grupper), de grundar sig inte i fattigdom och social utsatthet.

De grupper som gett sig på de plundrande ungdomarna däremot, fascistisk grupperingar som EDL och medborgargarden, där kan vi snacka nationalism.

Att kriminella passar på under upploppen är fullt möjligt (och väldigt troligt). De passar såklart på i tumultet. Detta gör dock inte alla upploppsmakarna kriminella.

Appropå tidigare diskussion om Kina:

:

Enligt en studie inträffade 90 000 liknande händelser under 2009. ”I själva verket har Kina varje vecka upplopp som är värre än de i Storbritannien”, lyder en kommentar på mikrobloggen Weibo.

​Tusentals i upplopp i sydvästra Kina

Detta kan jag dock bemöda mig med att besvara:

Ganthuc:

Vad som sker i usa är tämligen ointressant för att hela deras system ser annorlunda ut än västeuropas. är du fattig så är du också i praktiken en andra gradens medborgare i usa som inte har samma chans att jobba dig uppåt. sånt finns inte i västeuropa.

Storbritannien är det europeiska land som har näst högst klassklyftor och näst lägst rörelse mellan klasserna, bara Portugal är sämre. Så jo, det finns visst här. Ni hittar ju bara på saker utan grund för era påståenden, bara för att den generella bilden i media är att USA är en liberals våta dröm och att Europa är socialdemokratiskt. Tittar du på verkligheten istället för att blint rabbla upp det du fått lära dig så ser du att USA är en välfärdsstat, precis som andra västerländska stater, och att skillnaden mellan England och USA är väldigt liten, på vissa punkter är t.o.m. England värre. De antifackliga lagarna i England är t.ex. långt mycket hårdare än i USA.

ReplyQuote
Topic starter

Rödingajäveln:

Tittar du på verkligheten istället för att blint rabbla upp det du fått lära dig så ser du att USA är en välfärdsstat, precis som andra västerländska stater, och att skillnaden mellan England och USA är väldigt liten, på vissa punkter är t.o.m. England värre. De antifackliga lagarna i England är t.ex. långt mycket hårdare än i USA.

Den offentliga verksamheten är så oerhört mycket sämre i usa än vad den är i västeuropa att dom knappt går att mätas. Dom är en välfärdsstat om man jämför med Nigera eller något. För att uppnå en sjukvård som är i stort sett gratis i Europa måste du ha en bra försäkring för att kunna få. Den offentliga sjukvården är dålig och överbelastad, för att inte tala om priset på Medicin. Den offentliga skolan är likväl den sämre än privatskolor, framförallt om det är ett socialt utsatt område. Ska du in på ett college så får du tjäna ihop pengarna själv. I Sverige kan vi låna. Det är som du kanske förstår inte optimala förhållanden som man ges för att göra en klassresa.

Rödingajäveln:

​Tusentals i upplopp i sydvästra Kina

Enligt en kommentar på en kinesisk sajt som vi inte kan tillgå informationen direkt ifrån. Inte en särskilt bra källa ifall du frågar mig.

Rödingajäveln:

Att fler utländska än infödda deltar gör det inte till "raskravaller". Ungdomarna plundrar butiker på prylar de vill ha men inte har råd med, det är något du gör utifrån din klassbakgrund och inte din etniska tillhörighet.

Jag kom ju med belägg. Varför gick kurder och turkar ut i samlad trupp för att slå bort det kriminella böset? Varför gick sikherna ut i samlad trupp för att försvara sitt tempel? Sikherna går att likväl klassa som en etnisk grupp som en religiös sådan. Varför gick inte turkarna och låt oss säga... hjälpte andra utsatta områden med människor av samma "klass" som dom? Varför hade kurder och turkar bildat en etnisk enklav från första början? Den etniska fördelningen är såklart tydligare från när det kommer till dom som kämpar mot dom kriminella än dom kriminella själva.
vittnesberättelser genom olika kanaler på internet har kunnat uppge hur olika gäng med gemensam etnisk tillhörighet begått organiserade räder. Men detta är långt ifrån tillförlitliga källangivelser. så det är ju till om man tror på dom eller inte.

ReplyQuote
Topic starter

Ganthuc:

Den offentliga verksamheten är så oerhört mycket sämre i usa än vad den är i västeuropa att dom knappt går att mätas. Dom är en välfärdsstat om man jämför med Nigera eller något. För att uppnå en sjukvård som är i stort sett gratis i Europa måste du ha en bra försäkring för att kunna få. Den offentliga sjukvården är dålig och överbelastad, för att inte tala om priset på Medicin. Den offentliga skolan är likväl den sämre än privatskolor, framförallt om det är ett socialt utsatt område. Ska du in på ett college så får du tjäna ihop pengarna själv. I Sverige kan vi låna. Det är som du kanske förstår inte optimala förhållanden som man ges för att göra en klassresa.

Det vill jag gärna ha belägg för. Lagarna ser nämligen olika ut i olika västeuropeiska länder, de har olika bra välfärd inom olika bra områden och på vissa punkter är USA definitivt bättre än England. Utbildning är t.ex. inte alls skattefinansierat i alla västeuropeiska länder som det är i Sverige, England har också höga avgifter (och de har höjts enorm nu i krisen, det var till stor del därför studentupploppen uppstod).

Ganthuc:

Enligt en kommentar på en kinesisk sajt som vi inte kan tillgå informationen direkt ifrån. Inte en särskilt bra källa ifall du frågar mig.

Nej det är ingen bra källa och jag menar inte att siffran stämmer, men upplopp förekommer visst i Kina. Det var allt jag menade.

Ganthuc:

Jag kom ju med belägg

Syftade mest på acadis muppande om att alla vita som deltog var "medelklass revolutionärer som gör uppror mot pappas bankjobb", vilket ju faller på sin egen rimlighet och löjlighet.

Ganthuc:

Varför gick kurder och turkar ut i samlad trupp för att slå bort det kriminella böset?

För att de inte vill få sitt område sönderslaget såklart? Knappast som att alla turkar och kurder i hela England bor i samma område och gick man ur huse för att skydda det, en del deltog säkert i upploppen också. Ni tolkar allt i etnicitet istället för att t.ex. titta på vilken sorts område det var, klassbakgrund på de som bor där (kan ju t.ex. varit ett småborgerligt område med många butiksägare, jag vet inte) och andra faktorer. Jag tror självklart kulturella faktorer också spelar in, det finns många nationalistiska turkar och kurder. Turkiska fascister har ju t.ex. attackerat vänstern här i Sverige. Man måste inte vara vit för att vara fascist. Det kan ju också helt enkelt handla om vuxna i ett område som inte sympatiserar med vad deras barn gör, och istället vill stoppa dem. Så är det ofta vid upplopp på Rosengård där t.ex. imamerna försökte sätta stopp för kravallerna efter att ockupationen där blivit vräkt.

Ganthuc:

Varför gick sikherna ut i samlad trupp för att försvara sitt tempel? Sikherna går att likväl klassa som en etnisk grupp som en religiös sådan.

Ja det går dem att göra, men de skyddade en religiös byggnad. Det gör du utifrån din religion. De religiösa skyddade sitt tempel för att alla andra skiter i deras tempel, det säger ju sig själv.

Ganthuc:

Varför gick inte turkarna och låt oss säga... hjälpte andra utsatta områden med människor av samma "klass" som dom?

Om det t.ex. var butiksägare som skyddade sitt område kanske de skyddade just sitt klassintresse. [rolleyes] Som sagt, en persons etnicitet är inte den enda faktorn. Jag vet inte alls vad det var för område och kan därför inte göra nån vettig analys över det utan bara lyfta olika möjliga faktorer.

Ganthuc:

Varför hade kurder och turkar bildat en etnisk enklav från första början?

Betvivlar att enbart kurder och turkar bodde i området. Men att många bodde i samma område kan ju bero på att många av de kom till landet samtidigt och det var där det fanns möjlighet att bo, samt att de kan ha känt sig mer hemma där och kanske hade släkt och vänner i området. De flesta lämnar ju inte sina hemländer frivilligt direkt.

Ganthuc:

Den etniska fördelningen är såklart tydligare från när det kommer till dom som kämpar mot dom kriminella än dom kriminella själva.

Kriminella är människor som har kriminalitet som sitt yrke, inte alla som begår ett brott, vilket de flesta av ungdomarna rimligtvis inte har. En del kriminella fanns säker på plats dock.

ReplyQuote
Topic starter

Rödingajäveln:

Det vill jag gärna ha belägg för. Lagarna ser nämligen olika ut i olika västeuropeiska länder, de har olika bra välfärd inom olika bra områden och på vissa punkter är USA definitivt bättre än England.

För helvete rödingajäveln, det där som att kräva belägg för något som är helt uppenbart. Ibland märker man att du bara skriver för att tjaffsa. Du kan verkligen aldrig hålla med en meningsmotståndare.

Inom vilka offentliga områden och offentliga resurser är USA bättre än England?

ReplyQuote
Topic starter

Marmoth:

För helvete rödingajäveln, det där som att kräva belägg för något som är helt uppenbart. Ibland märker man att du bara skriver för att tjaffsa. Du kan verkligen aldrig hålla med en meningsmotståndare.

Inom vilka offentliga områden och offentliga resurser är USA bättre än England?

Nej jag sa emot för att jag tycker att han har fel och verkar bygga sin världsbild på myter om hur olika länder och folkgrupper är, snarare än hur det ser ut i verkligheten. "USA är såhär", "Sverige är såhär, svenskar är såhär", osv. Det tycker jag blir extra löjligt när han dessutom bölar om att media är PK hela tiden, samtidigt som att han köper den världsbild media levererar på alla punkter utom invandringen.

:

USA är liksom Sverige en välfärdsstat. Ungefär 45 procent av sjukvården i USA är offentligt finansierad med gratis sjukvård för fattiga, äldre samt handikappade. Det är endast drygt 10 procent av sjukhusen i landet som är vinstdrivna, medan 70 procent är drivna av icke-vinstdrivande stiftelser och resten offentligt. Även om bidragssystemen i landet inte är lika generösa som i Sverige finns det i USA socialbidrag, sjukersättning, offentlig utbildning, A-kassa och statliga pensioner.

:

De skillnader som finns mellan det svenska och det amerikanska systemet handlar om grad snarare än art. På många sätt är den svenska ekonomin mer liberal än den amerikanska, som exempelvis när det kommer till frihandel och skolpeng. En variant av den svenska pensionsreformen som tillåter privata konton i aktier ansågs för radikal i USA och stoppades.

Medias bild av USA är inte realistisk

Jag tycker inte man ska utmåla olika kapitalistiska samhällen som extremt olika när det mest är detaljerna som skiljer dem och vilka saker arbetarklassen fokuserat på att tillkämpa sig i de olika länderna. Jag tror definitivt att USA:s välfärd är väldigt efterbliven i relation till Sverige och många europeiska länder om man tittar på helhetsbilden, men de är inte sämre på alla punkter. Som sagt, de antifackliga lagarna i England t.ex. får landet att framstå som en diktatur i relation till USA. Fackföreningar i England måste bli godkända som fackföreningar av staten för att ha rätt att ta till stridsåtgärder, det är helt sinnessjukt i mina ögon.

ReplyQuote
Topic starter

Rödingajäveln:

Det vill jag gärna ha belägg för. Lagarna ser nämligen olika ut i olika västeuropeiska länder, de har olika bra välfärd inom olika bra områden och på vissa punkter är USA definitivt bättre än England. Utbildning är t.ex. inte alls skattefinansierat i alla västeuropeiska länder som det är i Sverige, England har också höga avgifter (och de har höjts enorm nu i krisen, det var till stor del därför studentupploppen uppstod).

Det är ungefär som att kräva belägg för att man använder flyttlådor i samband med flyttningar. Det är så uppenbart att det är riktigt svårt att på ett övergripande sätt ge belägg till som Marmoth påtalar. Men Micheal Moore har granskat usas sjukvårdssystem närmare för att ta ett exempel, något som man kan se i hans film Sicko. Rent hårresande exempel, något som inte sker i andra delar av västvärlden.

Den här debatten kan också vara av intresse.

Rödingajäveln:

För att de inte vill få sitt område sönderslaget såklart?

Rödingajäveln:

Betvivlar att enbart kurder och turkar bodde i området.

Det essentiella i min fråga var varför solidariteten inte sträckte sig till klass utan etnicitet. Det går faktiskt att beteckna som raskravaller, om inte så en etnisk konflikt. Men ja, du var med på den.

ReplyQuote