Boken är skriven av Per Nilsson och gavs ut 2006 av förlaget Rabén och Sjögren.
Den handlar om Svenne, eller Fredrik Svensson som han egentligen heter. Allt börjar med att Svenne och hans kompisar Danne och Senad åker till Stockholm för att de har vunnit en tekniktävling. När de är på Gröna Lund råkar de träffa ett gäng invandrarkillar som misshandlar och knivhugger Svenne.
Händelsen skapar stora rubriker i tidningarna och en dag knackar Nils Dackeman på hos Svenne. Nils säger att han vill att Svenne ska börja jobba för honom och att han kommer skapa något stort. Han tackar ja och följer med Dackeman.
Svenne dras in i något som blir stort, han och Nils Dackeman bildar ett parti som heter Rättvist Sverige, ett parti som vill få bort segregation, som vill att alla ska vara lika mycket värda, att alla ska ha lika rättigheter och som vill dra sig ur EU. Nils talar mycket om kvinnoförtrycket i Islam.
En dag startar en kedja av våldsamheter mot invandrare. Slöjryckning, invandrarkillar som blir bortförda från sina hem, och människor som dör är några av de våldsamheter som sker.
Jag tycker att boken är jättebra. I början var den lite seg, men den fångade snabbt mitt intresse. Det är en historia som handlar om främlingsfientlighet, populism och nazism. I början av boken tyckte jag att Rättvist Sverige verkade vara ett bra och intressant parti, de ville att det skulle bli jämlikt mellan män och kvinnor och att kvinnoförtrycket skulle minska. Men när det kom fram att invandrarkillar blev bortförda och sattes i ett nazistiskt läger som styrdes av skinheads som kallar sig för SV (Svennes Vänner), detta emot Svennes egen vilja, blev jag genast emot partiet, det var fruktansvärt.
Boken är skriven i brevform - ett brev som Svenne tänker lämna efter sig. Han har gömt sig i en stuga med Dackemans dator, det är egentligen så han får reda på sanningen om Rättvist Sverige.
Historien berättas ur både Fredrik Svenssons och Nils Dackemans synvinklar i kronologisk ordning med små avsnitt som hoppar tillbaka i tiden.
Jag är ändå överraskad att Per Nilsson lyckas hålla spänningen vid liv i den här boken, det är få författare som lyckas med det när det skrivs om ett sådant här ämne. Bokens utspelar sig i Sverige och sträcker sig över 1-2 år.
Boken får 5 av 5 U.
Angelica Capitao:
Boken är skriven av Per Nilsson och gavs ut år 2006 av förlaget Rabén och Sjögren.
Boken handlar om Svenne
Blir lite upprepande när du börjar två meningar efter varandra med "boken".
Angelica Capitao:
När de är på Gröna Lund råkar de träffa ett gäng invandrarkillar, de misshandlar och knivhugger Svenne.
Jag föreslår: När de är på Gröna Lund råkar de träffa ett gäng invandrarkillar som misshandlar och knivhugger Svenne.
Angelica Capitao:
Den händelsen skapar stora rubriker i tidningarna. En dag knackar Nils Dackeman på hos Svenne.
Händelsen skapar stora rubriker i tidningarna och en dag knackar Nils Dackeman på hos Svenne.
Angelica Capitao:
invandrarkillar som blir bortförda från sina hem och människor
kommatecken efter "hem"
Angelica Capitao:
Bokens handling utspelar sig i Sverige och tar ungefär 1-2 år.
Bokens utspelar sig i Sverige och sträcker sig över 1-2 år
Angelica Capitao:
Nils Dackemans synvinklar i kronologisk form med små avsnitt som hoppar tillbaks i tiden.
i kronologisk ordning
tillbaka
Det var en bra recension, men det du bör jobba mer på är att lägga mer substans bakom dina påståenden.
Exempelvis:
Angelica Capitao:
Bokens språk är lätt för en person som är van vid att läsa mycket, författarens stil att skriva är väldigt intressant och gör läsaren intresserad.
Här har du tre påståenden utan bakomliggande argument.
Jag tar och korrar sen när du ändrat Eriks påpekanden
Uppdaterad.
Angelica Capitao:
Boken är skriven av Per Nilsson och gavs ut år 2006 av förlaget Rabén och Sjögren.
Jag föredrar ifall du inleder texten med att nämna bokens titel.
Angelica Capitao:
Händelsen skapar stora rubriker i tidningarna och en dag knackar Nils Dackeman på hos Svenne.
Han säger att han vill att Svenne ska börja jobba för honom och att han kommer skapa något stort. Svenne tackar ja och följer med Dackeman.
Hela det här stycket tycker jag nog att du kan komprimera och baka ihop med stycket efter. Känns som att du överlag kan berätta handlingen på ett betydligt smidigare och mer komprimerat sätt.
Angelica Capitao:
, SV = Svennes Vänner,
Det här kommer in lite mitt i allt utan någon större förklaring. Var det skinheadsen som hette så eller?
Bra recension, men för att den ska bli riktigt bra så föreslår jag följande:
Komprimera berättandet av bokens handling
Utöka näst sista stycket med mer förklaringar på vad det är som gör att boken förtjänar högsta betyg.
Angelica Capitao:
gavs ut år 2006
Du kan ta bort ordet år. Det räcker med att den gavs ut 2006.
Angelica Capitao:
Svenne.
Han säger
Här har det hoppat in ett enter som inte skall vara där.
Angelica Capitao:
populism, och
Där behövs inget koma.
Angelica Capitao:
av skinheads, SV = Svennes Vänner, blev jag genast emot partiet
För att få in SV utan att det låter konstigt som det gör just nu kan du skriva. "av skinheads som kallar sig för SV (Svennes Vänner)"
Detta emot Svennes egen vilja vill jag personligen lägga in.
Dock vet jag faktiskt inte om jag gillar recensionen. Alltså, inte så att den är dåligt skriven utan mest att du berättat för lite för att ha berättat så mycket. Alltså har du nämt vissa delar men utelämnat andra mycket viktigare för att förstå någonting. Och för någon som inte läst den kommer man ha svårt att förstå något och kanske bli förvirrad.
Jag tycker det är viktigt att du nämner att boken är skriven i brevform - ett brev som Svenne tänker lämna efter sig. Som han skriver när the shit hit the fan och allt håller på att gå åt helvete, när han gömmer sig en stuga med Dackemans laptop som han fått med sig efter den snabba flykten han var tvungen att göra - och att det är genom den han får reda på sanningen om Rättvist Sverige.
Erik Nahlén:
Jag föreslår: När de är på Gröna Lund råkar de träffa ett gäng invandrarkillar som misshandlar och knivhugger Svenne.
Personligen gillade jag den första versionen mer. Den ger slagkraft åt meningen medan det nu blir lite lamt. Går nog inte fram alls vad jag menar men bara min åsikt att den första versionen borde vara den som skall vara med.
Angelica Capitao:
Bokens utspelar sig i Sverige och sträcker sig över 1-2 år.
Jag tror Erik tänkte lite fel när han rättade det där
Jag är lite seg just nu så återkommer lite senare när du rättat och så och ser vad jag tycker då.
Sorry, men den här behöver rättas lite till innan den läggs upp, så vi kan ta den imorgon tisdag.
Angelica Capitao:
Han säger att han vill att Svenne ska börja jobba för honom och att han kommer skapa något stort. Svenne tackar ja och följer med Dackeman.
Det här stycket är lite hackigt, och du nämner namnet "Svenne" i alla tre meningar. Kom ihåg att vi inte ska ha radbrytningar.
Angelica Capitao:
Svenne dras in i något som blir stort.
Som början på ett stycke är den här meningen ganska "tom". Prova att baka in den i nästa mening istället.
Angelica Capitao:
Nils Dackeman bildar ett parti som heter Rättvist Sverige, ett parti som vill få bort segregation, som vill att alla ska vara lika mycket värda, att alla ska ha lika rätter och som vill dra sig ur EU.
Du kan istället börja med: "Nils Dackeman bildar "Rättvist Sverige", ett parti som ..."
rätter -> rättigheter
Angelica Capitao:
Jag tycker att boken är jättebra,
punkt
Angelica Capitao:
men den snappade snabbt upp mitt intresse.
fångade snabbt mitt intresse
Angelica Capitao:
Historien berättas ur både Fredrik Svenssons och Nils Dackemans synvinklar i kronologisk ordning med små avsnitt som hoppar tillbaka i tiden.
Blir lite uddlöst med den här meningen som avslutning. Prova att lägga in den tidigare i texten istället.
Fixd.
Angelica Capitao:
Erik Nahlén:
Jag har brist på bättre att göra och funderar på att göra en andra åsikt eller vad man skall säga om den här boken.
Motsätter sig någon av er det? Vet inte alls om det är elakt mot dig Angelica eller så - men jag älskar denna bok och vill gärna göra den rättvisa och jag tror fortfarande att din rec behöver arbetas på för att få fram bokens innehåll.
Nu känner jag mig egoistisk och dum men hoppas att ingen tar illa upp?
Jillie Kaaret:
Motsätter sig någon av er det? Vet inte alls om det är elakt mot dig Angelica eller så - men jag älskar denna bok och vill gärna göra den rättvisa och jag tror fortfarande att din rec behöver arbetas på för att få fram bokens innehåll.
Hur menar du göra den rättvisa?
Angelica Capitao:
Hur menar du göra den rättvisa?
Inte riktig säker - jag är trött . Men jag skriver ihop något ändå bara för tristessens skull så får ni andra bestämma vad som skall göras
Angelica Capitao:
Jag är ändå överraskad att Per Nilsson lyckas hålla spänningen vid liv i den här boken, det är få författare som lyckas med det när det skrivs om ett sådant här ämne. Bokens utspelar sig i Sverige och sträcker sig över 1-2 år.
Så där, nu såg det bättre ut. Byt plats på de här två meningarna och du är i hamn
Jillie Kaaret:
Men jag skriver ihop något ändå bara för tristessens skull så får ni andra bestämma vad som skall göras
Låter bra. Kan det vara klart tills imorgon torsdag så vi kan pubba den då?
Uppe
Tråden låst