JejeX:
Och jag var ju inte ironisk?
förvånar mig verkligen inte att du inte var
sculptura:
Kvinnlig avundsjuka kan vara rätt underhållande och exalterande ibland.
orka eufemismer, säg att kuken står istället
Now_what:
;o
NEJ
hejkattunge:
Var här?
ungdomar.se ofc
Mrflp:
Tror inte du fattade vad jag försökte komma fram till, det finns ingen anledning att ta upp saker som alla vet om. Men du gör ju som du vill.
finns det visst anledning till. om det är ngt du anser att jag inte fattar får du gärna upplysa mig
Har samma åsikter som Blondinbella när det gäller jämstäldhet, alltså att man inte ska skylla på att man är kvinna när det egentligen handlar om att man är dålig.
Något Mona Sahlin borde lära sig av...
NEMO:
förvånar mig verkligen inte att du inte var
McLuver:
Har samma åsikter som Blondinbella när det gäller jämstäldhet, alltså att man inte ska skylla på att man är kvinna när det egentligen handlar om att man är dålig.
Exakt vårt samhäller är redan jämställt men kvinnorna drar ner varandra. bella har så bra åsikter gillar dem
JejeX:
haaaa!
håll käften
NEMO:
håll käften
Kul att fakecitera.
NEMO:
Jag har som 18-årig tjej tagit mig in på arbetsmarknaden. Jag har aldrig upplevt arbetslivet som tufft för att jag är en kvinna, men det gäller endast när jag har träffat män.
Excakt, tjejer har ju stort leverage i att killar instiktivt svarar så väl på dom.
NEMO:
Till och med när jag råkade ut för ett sexuellt övergrepp utomlands förra sommaren så var det, observera, tjejer, inte killar, som menade att jag fick skylla mig själv.
Fascinerande. Inte konstigt då killar inte vill jämställas med våldtäcktsmän.
NEMO:
Är kvinnlig avundsjuka ett hinder när det kommer till jämställdheten?
Kvinnlig avundsjuka ÄR hindret. Det är därför tjejerna får mindre i lön, får mindre sex etc.
JejeX:
Nej.
Greger_EFG:
Inte konstigt då killar inte vill jämställas med våldtäcktsmän.
handlar ju inte om att jämställa ngn med våldtäcktsmän
NEMO:
Fan vad snabb du är på att svara.
NEMO:
Vad har ni för tankar kring denna texten? Är kvinnlig avundsjuka ett hinder när det kommer till jämställdheten?
känns som att du borde skriva en kortfattad sammanfattning för att folk ska orka kommentera 😛
Jag tycker det var jättebra skrivet. Kvinnor har en tendens till en helt annan typ av avundsjuka än vad män har.
Sedan att fler män startar eget och är mer driftiga beror på att män av naturen är mer framåt och dominanta.
NEMO:
Feminismen i dag lär unga tjejer att män får högre lön, att kvinnan ska stanna hemma med sjukt barn, att killar är bråkiga och stökiga i klassrummet och tjejer är tysta och söta.
Feminismen idag lär människor att förändra sin egen situation till det bättre. Feminismen idag ser bortanför kön. Ideologin handlar inte om (som det står i texten) att lära ut den patriarkala historien, utan det hela grundar sig faktiskt på att göra oss medvetna om de rådande situationerna som finns idag och att vi skall göra allt vi kan för att uppnå jämstäldhet mellan ALLA människor.
NEMO:
Att unga uppfattar vårt samhälle så här är för att någon har sagt åt oss att det är så här det går till, och det ansvaret bär feminismen, enligt mig.
vad menar du här?
NEMO:
Utan att vara medvetna om det så medverkar vi kvinnor till att underordna vår ställning i samhället, genom att vi inte hjälper varandra till framgång.
jag är helt med på att ett kolektiv är starkare än en enskild individ, men detta är ju också vad feminismen just handlar om. Att vi tillsamans kan få ett jämlikt samhälle.
NEMO:
Det här är ett arv från det patriarkala samhället vi tidigare levt i och så länge vi inte är medvetna om det hela så kommer det att fortsätta och kvinnor kommer vara den grupp som tjänar sämst på arbetsmarknaden.
Du skrev tidigare att feminismen lär ut hur det har sett ut för tjejer i historien. Och detta är ju också en viktig del i den feministiska kampen - att göra så många som möjligt medvetna om detta. För omedvetande kan vi inte göra så mkt.. Men här menar du att du tycker att det är något bra att göra människor informerade om hela det patriarkala samhäller och dess orättvisor? Ser du det som ett steg till ett jämlikare samhälle?
NEMO:
Till och med när jag råkade ut för ett sexuellt övergrepp utomlands förra sommaren så var det, observera, tjejer, inte killar, som menade att jag fick skylla mig själv.
Och vad kan detta bero på? Detta speglar verkligen dagens rådande kvinnoideal. En kvinnas ord väger aldrig tyngst, en kvinna ska vara andra tillags..osv. och inte konstigt att detta också speglar bilden kvinnan så ofta har på sig själv då. Nääe! Vi får allt ta och lägga skulden där den hör hemma istället!
NEMO:
Men låt oss inte stanna där utan kämpa för en ännu bättre tillvaro för oss alla.
Precis vad feminismen står för
NEMO:
Jämställdhetsfrågan är ingen könsfråga utan snarare en kvinnofråga, oss kvinnor emellan.
menar du här att det är kvinnans uppgift att fixa det jämställda samhället? Det betyder ju samtidigt att det också är just kvinnorna som orsakat denna underordning som finns idag och alla dessa ojämlika förhållanden mellan könen. Är detta alltså kvinnans eget fel menar du? =S
variabel:
känns som att du borde skriva en kortfattad sammanfattning för att folk ska orka kommentera 😛
orka
rbb:
ag tycker det var jättebra skrivet. Kvinnor har en tendens till en helt annan typ av avundsjuka än vad män har.
ja det är bella som skrivit den 🙂
TidenHarFåttFnatt:
vad menar du här?
var inte jag som skrev.
NEMO:
orka
^_^
NEMO:
ja det är bella som skrivit den 🙂
Och man vet ju hur mycket avundsjuka som florerar på hennes blogg, hehe. Eller florerar, den svämmar över!
Tråden låst på grund av inaktivitet