Från och med nu har jag bestämt mig för att avstå att besvara samtliga av dina trådar framöver. ![[tired]](/img/smilies/tired.gif)
Även om tanken är god mynona så kommer aldrig ett samhälle som du beskriver fungera. Ett fungerande samhälle som vi lever i idag kan endast fungera genom att män är män och kvinnor är kvinnor. Jämställdhet är bra och ingen bör diskrimineras, men att tro att kvinnor ska bete sig som män och män som kvinnor är bara banalt och väldigt naivt.
TL;DR - sluta vara så PK!
mynona:
snygga människor kommer alltid att få mer sex.
Men det är ju idealen som bestämmer vad det är vi tycker e snyggt? Så länge kvinnor tycker att vältränade kroppar är snyggare kommer killar tuffa till sig och träna hårdare.
mynona:
Nej, vi är skapade med olika kroppar.
Vi har också olika hormonvärden och du håller säkert med om att anabola steroider kan påverka beteendet och samma sak med p-piller osv?
mynona:
men också mycket primitiv
Människan är en väldigt primitiv konstruktion![[smile]](/img/smilies/smile.gif)
mynona:
Jag förstår inte hur man kan välja att tro på något så fantasilöst,
Tro är inget man väljer utan något man resonerar sig fram till.
Jag hade jättegärna levt i din perfekta underbara värld.
MBAR:
Även om tanken är god mynona så kommer aldrig ett samhälle som du beskriver fungera.
Jodå, jämställdheten går framåt, och ju längre den går desto bättre har samhället fungerat.
MBAR:
Ett fungerande samhälle som vi lever i idag
Dagens samhälle är redan mer jämställt än gårdagens, och den fungerar också bättre ju mer jämställt det blir.
MBAR:
Ett fungerande samhälle som vi lever i idag kan endast fungera genom att män är män och kvinnor är kvinnor.
Det finns inga argument för det. Ju mindre jämlikt ett samhälle är desto sämre fungerar det, och ju mer jämlikt, desto bättre. Det ser vi tydligt på Sverige. Samhället förbättras ju mindre könsroller det finns kvar. Jag kommer aldrig att tycka att det är okej att en tjej får dåligt rykte om hon gör samma sak som en kille.
MBAR:
att tro att kvinnor ska bete sig som män och män som kvinnor är bara banalt och väldigt naivt.
Nej, det är inte naivt, sanningen i det bevisas varenda dag. Kvinnor gör nu vad som ansågs manligt på 1800-talet, och män vad som ansågs kvinnligt. Könen blir hela tiden mer lika varandra ju mer dom tillåts vara det, och du har själv erkänt att skillnaderna inte existerar: du tycker bara att det är bra att vi har konstgjorda skillnader. Det tycker inte jag. Det finns inga positiva saker med det alls.
MBAR:
TL;DR - sluta vara så PK!
Nej då. Det är mina åsikter vare sig det är pk eller inte. Hade det inte varit pk hade jag haft dem ändå, och jag är glad att jag lever i ett samhälle där det är pk att alla ska få vara fria människor med personlighet i stället för att begränsa sig själva.
oskar_det:
hör man inte killar som anmäler reklamen för objektifiering eller liknande
Lolololol, jag vet inte om någon redan skrivit detta, men boxreklamen med han robert, dom hade gjort en TECNKAD bild av honom i boxershorts och jättevältränad, va en snubbe som anmälde detta![[rolleyes]](/img/smilies/rolleyes.gif)
Antar att du syftar på överlag, but still.
mynona:
Ju mindre jämlikt ett samhälle är desto sämre fungerar det, och ju mer jämlikt, desto bättre. Det ser vi tydligt på Sverige. Samhället förbättras ju mindre könsroller det finns kvar.
Tycker inte Sverige är ett bra exempel då vi har världens högsta självmordsantal/invånare. Folk är manodepressiva av flera skäl varav ett av skälen som jag tror har med att göra att folk inte längre vet vad som är ut eller in. Jag kan även tala ur egen empirisk fakta att när kvinnor agerar män och tvärtom leder det till en dålig självkänsla.
Ta alla mesiga pojkar som springer omkring idag. Ser mer ultrafeminina killar idag än vad man kunde göra för 20-30 år sedan. Är det ett samhälle jag vill ha? Nej.
MBAR:
Tycker inte Sverige är ett bra exempel då vi har världens högsta självmordsantal/invånare
Jag skyller inte självmordsfrekvensen på människors frihet att leva som de vill och vara sig själva, så där har vi olika åsikt. Jag tror knappast att människor var lyckligare förr, när kvinnor blev bespottade i resten av sina liv då de hade sex utanför äktenskapet samtidigt som männen fick fortsätta knulla vidare. De avstod från självmord därför att de trodde att de hamnade i helvetet om de tog livet av sig, inte för att de inte ville dö.
MBAR:
jag tror har med att göra att folk inte längre vet vad som är ut eller in.
Där har vi olika åsikter. De enda som blir skräckslagna vid tanken på att inte veta vilket kön folk har är homofober. Visst kan frihet vara svår att handskas med, men fostras man i ett samhälle som låter en vara sig själv så får även traditionalister vara det. Även du får alltså leva enligt dina värderingar. Skillnaden är att du inte tvingar dem på andra. Det är vad ett jämlikt samhälle innebär: friheten att själva välja sina värderingar och forma sin personlighet.
MBAR:
Ta alla mesiga pojkar som springer omkring idag. Ser mer ultrafeminina killar idag än vad man kunde göra för 20-30 år sedan.
Just det: ännu ett bevis på att könsrollen inte är naturlig. Det är mycket nyttigt för inskränkta människor att få sina normer ifrågsatta, det är så intellektet utvecklas, och det är så man inser att saker inte är så enkla som man vill att dom ska vara när man inte klarar av att se en komplicerad bild av verkligheten.
MBAR:
Är det ett samhälle jag vill ha? Nej.
Man måste låta andra människor bestämma över sina egna liv och vara som de vill, så kan du själv få bestämma över ditt liv. I ett jämlikt samhälle får alla rätten att själva forma sina egna liv och ingen har rätt att begränsa någon annan. Vill du själv få bestämma över ditt liv måste du ge samma rätt åt andra.
Ett tecken på att man har fel åsikt är viljan att inte nöja sig med att själv vilja leva enligt den, utan tvinga den på andra. Det gör inte jämlikheten. Den låter alla leva som de själva vill, även om de vill leva traditonelt. Även i ett könsneutralt samhälle ska det finnas hemmafruar med volangförkläde, men inte för att de uppfostras till det utan för att de själva har valt det, och det kan det göra om de fostras individuellt och inte enligt en norm. Nej, vill man styra andras liv, då går man över gränsen.
Ganthuc:
Forskning på spädbarn bevisar fundamentala olikheter mellan flickor och pojkar beteenden.
vilka
MBAR:
Ta alla mesiga pojkar som springer omkring idag. Ser mer ultrafeminina killar idag än vad man kunde göra för 20-30 år sedan. Är det ett samhälle jag vill ha? Nej.
Jag tycker bara det är så tråkigt när en del människor antar sej veta vad som är bäst för en annan. Exempelvis när folk tror att "du skulle må bättre om du följde din könsroll". Jag mådde dåligt när jag tvingades bete mej "kvinnligt", sen när jag vågade trotsa normerna mådde jag skitbra
Ingen av de tjejer jag känner verkar ha bättre självkänsla än mej, de är ofta osäkra och mår dåligt över att kämpa för att passa in (men känner ju inte alla så kan inte uttala mej generellt). En del trivs ju skitbra i nuvarande könsroller, men många gör inte det. Tror bara att MBAR m fl. ogillar könsrollsöverträdelser av samma anledning som homofober ogillar homosexuella - man är rädd för det okända, och vill behålla makt för sej själv genom att exkludera så många andra som möjligt.
P.S Min pojkvän gillar mej fast jag inte är "genuint kvinnlig". Så attraktion handlar inte bara om det kanske
Artie:
vilka
Pär ström presenterar en eller två studier i sina böcker Mansförtryck och kvinnovälde samt Sex feministiska myter som (om jag minns rätt) är något gamla, före internets tid och därför inte särskilt lättillgängliga, vad jag vet.
edit: men det mesta sker som sagt utomlands. Men sedan min datorkrasch tidigare i år har jag gått miste om större delen av mina länksamlingar.
micitic:
P.S Min pojkvän gillar mej fast jag inte är "genuint kvinnlig". Så attraktion handlar inte bara om det kanske
No pun inteded, men din pojkvän kanske råkar vara lite feminin. Motsatt attraherar så om du är maskulin av dig så är väl han rätt så feminin på ett eller annat plan.
MBAR:
Tycker inte Sverige är ett bra exempel då vi har världens högsta självmordsantal/invånare. Folk är manodepressiva av flera skäl varav ett av skälen som jag tror har med att göra att folk inte längre vet vad som är ut eller in.
Precis. Något som inte släpps fram så ofta i detta myller av feministiska konspirationsteorier. Sverige är ett av dom länderna där så många känner sig otrygga för att dom inte har någon riktig roll att gå efter. Man sitter mellan två stolar, ett där man känner sig mer hemma, och den andre som man blir prackad på.
Till dom otrygga könsrollerna vi har idag finns det dock ytterligare en förklaring än den direkta makt feminismen har. Den har mer kommit som en konsekvens, indirekt av feminismens makt.
Och det är att så många barn växer upp utan en riktig moders eller fadersgestalt. Sverige har lägst antal giftmål i hela västvärlden och samtidigt flest separationer. i 8-9/10 så är det även kvinnorna som tar ut skilsmässan. Utan två föräldrar som tillsammans vara aktiva i sina barns liv så blir det lätt att barnen blir osäkra. Lever man med den ena av föräldern så blir det lätt att just dennes sida präglar barnet mest. Och allt som oftast är det kvinnan som vinner tvistemålen över sina barn, summan blir att barnet får en mer feminint präglat uppväxt.
Känner ju själv till en unge vars främsta intressen är ett köra barnvagn och ha på sig ponnytröjor. Han ska även gilla att slå sig på röven så ja, man vet ju vilken väg han kommer gå.. ![[rolleyes]](/img/smilies/rolleyes.gif)
Barnen behöver både en manlig och en kvinnlig förebild. Dom båda sidorna kompletterar varandra och gör barnet fullständig. Skulle det hända mig att mamman föll ur bilden så skulle jag vara mycket mån om att ersätta modersrollen med någon pålitlig kvinna i min omgivning.
micitic:
man är rädd för det okända, och vill behålla makt för sej själv genom att exkludera så många andra som möjligt.
Ja, det är ju ett vanligt symptom för inskränkthet: man klarar inte av friheten och är inte tillräckligt intellektuellt avancerad för att förstå det som är annorlunda, så man tycker det känns skönt och tryggt med en mer primitiv och enkel förklaringsmodell, så man slipper tänka. Det är samma sak för många som blir religiösa: de klarar inte av att tänka själva, så de följer bara en enkel ideologi som ger dem alla förklaringar, så blir världen enkel för dem och de slipper känna sig osäkra och försöka hantera det deras intellekt inte klarar av. Inte för att jag påstår det om någon i denna tråd, eftersom det vore oförskämt.
micitic:
Jag tycker bara det är så tråkigt när en del människor antar sej veta vad som är bäst för en annan.
Jag håller med om det också. Det är det som är det verkligt skrämmande: att vissa vill tvinga andra att leva efter deras värderingar och inte nöjer sig med att själva följa sina värderingar.
Det är också ett sätt att avgöra vem som har rätt: den ena sidan vill ge alla chansen att själva bestämma hur de ska leva, medan den andra vill uppfostra alla till att leva enligt deras värderingar.
Jag är helt hundra på att det finns massa män som är missnöjda med sin kropp pågrund av att de inte ser ut som medias ideal. Men jag har inte tolkat det som att det är lika okej att beklaga sig över sin kropp som man.
Ganthuc:
Pär ström presenterar en eller två studier i sina böcker Mansförtryck och kvinnovälde samt Sex feministiska myter som (om jag minns rätt) är något gamla, före internets tid och därför inte särskilt lättillgängliga, vad jag vet.
vilka är de fundamentala olikheterna?