Aviseringar
Rensa alla

lättöl

Ämnesstartare

hej, idag när vi satt och åt middag kom vi in på lagen om öl, min pappa sa att om jag ville skulle jag kunna gå och köpa lättöl på tex ica[cheers] undrar bara var gränsen går och om de e lagligt[crazy] undrar ochså om man får gå till systemet och köpa alkoholfria drycker om man är under 18[cute] ha're gut 😛

Citera

lite kul är det.. man får köpa lättöl som minderåring, men man får inte köpa alkoholfritt [no-no]

SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack :DDDD[bigcheers]

SvaraCitera

moidixmois:

min pappa sa att om jag ville skulle jag kunna gå och köpa lättöl på tex ica[cheers] undrar bara var gränsen går och om de e lagligt[crazy]

Gränsen för lättöl går vid 2,25%. Sedan finns det ingen lagstadgad åldersgräns, men om affären vill sätta upp en åldersgräns på 18 år t.ex så har de rätt att göra det.

Alkoholfritt på systemet vet jag inte vad som gäller för, men jag antar att man får köpa det om man är under 20. Dock är det nog också upp till respektive butik att avgöra.

SvaraCitera

Minderåriga får köpa alkoholfritt på systemet. Butikerna får välja själva.

SvaraCitera

Under 2,25% finns det inga lagstadgade åldersgränser, men affärer kan säga lite vad som helst.

HelylleHerman:

lite kul är det.. man får köpa lättöl som minderåring, men man får inte köpa alkoholfritt [no-no]

Klart du får.

SvaraCitera

Stringburka:

Klart du får.

de säljer väl alkoholfri på systemet bara? och där måste man väl vara 20 för att ens få handla?

jag vet inte, har hört att det är så.. kan ha fel

SvaraCitera

HelylleHerman:

de säljer väl alkoholfri på systemet bara?

Alkoholfritt finns i nästan alla butiker. Eller din kökskran.

HelylleHerman:

och där måste man väl vara 20 för att ens få handla?

Nix. Du behöver bara vara 20 för att handla vin, sprit, och starköl. 18 för öl (alltså folköl) men de säljer vad jag vet ingen sådan på systemet.

SvaraCitera

Stringburka:

Alkoholfritt finns i nästan alla butiker. Eller din kökskran.

haha alkoholfri öl.. finns det i butiker? kikar inte i ölhyllorna så ofta, köper sällan folkisar eller lättöl 🙂

Stringburka:

Nix. Du behöver bara vara 20 för att handla vin, sprit, och starköl. 18 för öl (alltså folköl) men de säljer vad jag vet ingen sådan på systemet.

man måste alltså vara 20 för att få köpa saker med alkohol i, kort sagt. men får en 8-åring gå in på systemet och köpa sig alkoholfri öl?

SvaraCitera

HelylleHerman:

man måste alltså vara 20 för att få köpa saker med alkohol i, kort sagt. men får en 8-åring gå in på systemet och köpa sig alkoholfri öl?

Ja, förutom det faktum att rent juridiskt tror jag inte en 8-åring får köpa någonting utan föräldrarnas godkännande.

HelylleHerman:

haha alkoholfri öl.. finns det i butiker? kikar inte i ölhyllorna så ofta, köper sällan folkisar eller lättöl 🙂

Nja. Grejen är att den alkoholfria ölen på systemet ofta innehåller lite alkohol den med - tror t.ex. den enda alkoholfria ölen jag köper på någorlunda regelbunden basis, Weiherstephaner, innehåller 0,3% alkohol. Så riktigt alkoholfri är den ju inte. Samma sak gäller i affärer - du lär hitta drycker långt under 2,25% (särskilt cider, som för övrigt INTE finns i folkvariant) i de flesta större affärer. Särskilt om du kollar efter lite mer "udda" märken än de vanliga nordiska lättölerna - guinnes, grolch och så finns troligen mer eller mindre alkofria 🙂

SvaraCitera

Stringburka:

Nja. Grejen är att den alkoholfria ölen på systemet ofta innehåller lite alkohol den med -

jaså okej, så det står inte alkoholfri på burken, utan 0.3% eller vad det nu kan vara?

men en minderårig får (om man bortser från det faktumet du tog upp) köpa "alkoholprodukter" upp till och med 2.25% då?

SvaraCitera

HelylleHerman:

men en minderårig får (om man bortser från det faktumet du tog upp) köpa "alkoholprodukter" upp till och med 2.25% då?

Japp.

"Lättdrycker" tror jag är den juridiska definitionen.

SvaraCitera