Notifications
Clear all

Läxhjälpstråden

Topic starter

Jag ser verkligen inte poängen med den tråden. Samlingstrådar är bra om de hindrar att ett forum spammas med trådar om exakt samma sak, men trådar där folk vill ha hjälp med läxor är ju sällan helt identiska. Varför ha en tråd som innebär att folk får svårare att faktiskt få svar på saker de undrar över?

fördelen med den är väl att dom som brukar svara på läxhjälp kanske läser tråden om det och inte nya trådar som ligger i senaste? men sen så görs det nog många läxhjälps trådar och förstår inte varför man inte bara kan skriva ett inlägg i den klistrade tråden.

ReplyQuote
Topic starter

qazedctgb:

fördelen med den är väl att dom som brukar svara på läxhjälp kanske läser tråden om det och inte nya trådar som ligger i senaste?

Men hur många personer är det egentligen som gör det? Jag svarar gärna på läxhjälpstrådar om det rör något som jag vet och om jag hittar en tråd om det, men jag sitter inte och läser igenom samlingstrådar bara för att kolla om det skulle vara något där som jag vill svara på.

Visst, det görs rätt många läxhjälpstrådar. Sedan blir de låsta, ligger ändå och tar plats i forumet, och personen som ställde frågan från början har sämre förutsättningar för att få svar. Hur är det en bra sak?

ReplyQuote

mediakatt:

Visst, det görs rätt många läxhjälpstrådar. Sedan blir de låsta, ligger ändå och tar plats i forumet, och personen som ställde frågan från början har sämre förutsättningar för att få svar. Hur är det en bra sak?

nej det är inte en bra sak alls folk borde lära sig att lägga såna grejer i samlingstrådar direkt... men om vi nu någonsin får ihopslagningsfunktion så blir det ju lätt att flytta sådant rätt så det slipper ta plats. men in the meen time tycker jag att vi kan låta trådar som faktiskt startas om att folk behöver läxhjälp vara kvar, tråkigt med forumdelar med 50% låsta trådar... men det är min åsikt

mediakatt:

Men hur många personer är det egentligen som gör det?

det har jag ingen uppfattning om. andersLKPG gjorde ju sådant (fast kanske inte just läxhjälp men typ filmförfrågningar och grejer)

ReplyQuote
Topic starter

qazedctgb:

nej det är inte en bra sak alls folk borde lära sig att lägga såna grejer i samlingstrådar direkt...

Fast jag tycker ju då att det överhuvudtaget inte borde vara en samlingstråd. Poängen med samlingstrådar borde väl vara att det inte startas mängder av trådar om samma sak (vad har ni ätit idag? är jag gravid? hur långa är ni och hur mycket väger ni?) där diskussionsvärdet är rätt litet och svaren kommer vara ungefär desamma. När folk behöver hjälp med skolarbete så kommer de ju inte ställa samma frågor, och förmodligen kommer det vara olika användare som har koll på olika saker som svarar på dem.

Om Skola och Jobb-forumet förpestas så mycket av trådar där folk vill ha hjälp med skola så kan vi väl hellre starta ett forum för Läxhjälp, snarare än att hänvisa alla till en samlingstråd där de kommer ha svårare att få snabba svar på frågor som de förmodligen vill ha svar på rätt snabbt.

ReplyQuote
Topic starter

Känner mig självklart träffad av den här tråden. Kan tyvärr inte ge ett längre svar utan ger ett kortfattat nu.

Vi tittar på skola och jobb när läxhjälpstråden skapades. Överöst av massa läxhjälpstrådar där 90% av innehållet består av folk som gnäller på själva trådens existens eller helt OT-snack. När jag skapade läxhjälptråden var det inte bara för att förhindra forumet för att vara överöst av 30 mattetrådar av Anura, utan även för att öka koncentrationen av faktisk läxhjälp i en tråd.

Dock dessvärre så går folk som kan hjälpa till hellre in i en nystartad tråd än en klistrad.

mediakatt:

skola så kan vi väl hellre starta ett forum för Läxhjälp

Tror inte det är en idé med tanke på de dryga kommentarerna som finns runt Läxhjälp rent generellt på Ungdomar.se. Dessutom var aldrig syftet med tråden att trådar från andra forum, läxhjälpstrådar från till exempel religion, skulle refereras till Läxhjälpstråden.

Utan tanken var att det framförallt gällde de matematik och enkla frågetrådarna som fanns i skola och jobb på den tiden tråden skapades.

ReplyQuote
Issen

När samlingstrådar leder till svårighet för användarna så är dom inte längre bra. Poängen med all struktur i forumet är för att göra det lättare och bekvämare för användarna (och oss) men om det istället innebär att dom inte kan få några svar på den hjälp dom vill ha så är det fel. Därmed får ni/vi tänka om lite gällande de trådarna.

ReplyQuote
Topic starter

köttfärssås:

Vi tittar på skola och jobb när läxhjälpstråden skapades.

Jag kan nog inte påstå att jag har någon större koll på hur forumet såg ut när tråden skapades, i och med att jag främst håller mig till senaste. Du har förmodligen rätt i att det blir mindre gnällande om att någon ställt en fråga i en klistrad tråd, men samtidigt så blir det förmodligen ett fåtal personer som faktiskt läser tråden och svarar på frågor. "Läxhjälp" är ju ganska omfattande.

ReplyQuote
Åtta

Ni kommer säkert att hata mig för att jag föreslår ytterligare klistrade trådar, men whatever. Istället för att ha en tråd för alla läxhjälpstrådar, varför inte ha gemensamma trådar för ämnen där frågeställningarna är väldigt lika varandra?

Framförallt matematik tror jag passar väl in. Först en post med länkar till olika resurser för att kunna "hjälpa sig själv", och sedan får folk posta sina matteproblem när de behöver hjälp. Mer unika frågeställningar kan då skapas som egna trådar.

ReplyQuote
Topic starter

mediakatt:

så blir det förmodligen ett fåtal personer som faktiskt läser tråden och svarar på frågor. "Läxhjälp" är ju ganska omfattande.

Japp, det är ju det. Och det är alldeles för få svar per fråga i nämnda trådar.

Förr så var det kanske i en tråd 10 inlägg varav 1 faktiskt svarade på frågan. Hur löser man det?

Åtta:

Först en post med länkar till olika resurser för att kunna "hjälpa sig själv", och sedan får folk posta sina matteproblem när de behöver hjälp.

Jo, tänkte faktiskt något liknande. Man kan ha flera olika klistrade trådar för generella ämnen, speciellt; Matematik. För Matematikhjälptrådar är ju i princip anledningen till att undertecknad skapade läxhjälpstråden.

ReplyQuote
Topic starter

Åtta:

Ni kommer säkert att hata mig för att jag föreslår ytterligare klistrade trådar, men whatever. Istället för att ha en tråd för alla läxhjälpstrådar, varför inte ha gemensamma trådar för ämnen där frågeställningarna är väldigt lika varandra?

För matematik låter det ganska vettigt. Särskilt med tanke på att just matematik är ett ämne där det inte finns så mycker utrymme för fler än ett svar.

ReplyQuote
Issen

Jag har inga synpunkter på antalet trådar eller hur strukturen eller vilka ämnen etc dom tar upp. Det som jag sa innan är det viktiga är att det hjälper användarna att få svar... det är det enda syftet... om det bara skapar olägenheter har dom inget syfte och ska inte vara där.

Det är förövrigt helt okej att testa olika varianter... om ni så måste kan ni skriva det i tråden att det är på prov för att se hur det funkar.

ReplyQuote

mediakatt:

När folk behöver hjälp med skolarbete så kommer de ju inte ställa samma frågor, och förmodligen kommer det vara olika användare som har koll på olika saker som svarar på dem.

jag tänkte svara något i stil med dethär:

Åtta:

Istället för att ha en tråd för alla läxhjälpstrådar, varför inte ha gemensamma trådar för ämnen där frågeställningarna är väldigt lika varandra?

ReplyQuote
Topic starter

köttfärssås:

Jo, tänkte faktiskt något liknande. Man kan ha flera olika klistrade trådar för generella ämnen, speciellt; Matematik. För Matematikhjälptrådar är ju i princip anledningen till att undertecknad skapade läxhjälpstråden.

Funkar det i så fall vi avklistrar läxhjälpstråden och istället lägger till en separat tråd för matematikfrågor och sedan trådar för andra ämnen som känns lämpliga? (Jag har inte riktigt koll på vilka det skulle vara, förslag?)

ReplyQuote
Topic starter

mediakatt:

Funkar det i så fall vi avklistrar läxhjälpstråden och istället lägger till en separat tråd för matematikfrågor och sedan trådar för andra ämnen som känns lämpliga? (Jag har inte riktigt koll på vilka det skulle vara, förslag?)

Jag kommer inte på några andra som känns aktuella. Jo, om du vil göra en så kör på't!

ReplyQuote