Aviseringar
Rensa alla

Livet?

Misael

KKARIM:

Om det var sant, ja. Men tyvärr är det folk som trodde Jorden var platt som skrev den. Så om den var sann? Nja, kan diskuteras.

Kan ju knappast du avgöra som inte studerat bibeln. Speciellt inte med tanke på din kommentar om att Guds profeter någonsin skulle ha skrivit att jorden är platt.

Pytagoras levde omkring år 540 till 500 f.v.t. Långt tidigare hade emellertid den hebreiske profeten Jesaja, på 700-talet f.v.t., antytt att jorden var sfärisk. Han skrev: ”Han är den som tronar över jordens rund, och dess inbyggare äro såsom gräshoppor.” (Jes. 40:22) Det hebreiska ord som här översatts med ”rund” kan också översättas med ”sfär”. (B. Davidson: A Concordance of the Hebrew and Chaldee Scriptures) Beträffande ordet ”rund” i denna vers är det av intresse att Scofield Reference Bible säger i en marginalanmärkning: ”En anmärkningsvärd hänsyftning på jordens sfäriska form.” Moffatts översättning lyder: ”Han sitter över den runda jorden.” Det är självklart att de inspirerade orden från jordens Skapare skulle vara korrekta, när de angav att jorden var rund, även om forntidens människor i allmänhet trodde att den var platt.

KKARIM:

Om jag älskar Gud, blir våldtagen och sedan vill göra abort?

Extremfall som inte sker alltför ofta tack och lov. Självklart är det ett dilemma som är svårt att komma tillrätta med. Ska man lyda Gud och bevara livet eller ska man ta bort det för att man själv inte önskade barnet? Det är en fråga som varken du eller jag kan svara på, endast den kvinnan som blev utsatt för det.

KKARIM:

Nej, det är vad varje människa ska göra.

Ditt val. Ditt samvete.

KKARIM:

Jo, exakt det "någon" gjort.

Ditt påstående yrkar på att du verkligen inte vet vad som står i bibeln eller hur Gud är som person.

KKARIM:

Haha, hmm, visst.

Bevisa motsatsen?

KKARIM:

Jag kan lova dig att jag aldrig kommer tillbe något jag inte ens vet vad det är eller vart den här personen är.

Som sagt: Ditt val, ditt samvete. Du har annars alla möjligheter att lära känna Gud. Det finns inget eller ingen som hindrar dig, eller? Sen när du lärt känna Guds riktiga personlighet och vad hans kärleksfulla normer och principer innebär så kanske du ändrar uppfattning. Många har gjort det före dig.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Kan ju knappast du avgöra som inte studerat bibeln. Speciellt inte med tanke på din kommentar om att Guds profeter någonsin skulle ha skrivit att jorden är platt.

De som skrev Bibeln trodde Jorden var platt.

Misael:

Extremfall som inte sker alltför ofta tack och lov.

Det händer ju visst.

Misael:

Det är en fråga som varken du eller jag kan svara på, endast den kvinnan som blev utsatt för det.

Om man fortfarande vill tro på Gud och inte synda. Men helt enkelt inte kan ha barnet. Hur fan ska man göra då?

Sen om man måste ta bort barnet om man inte klarar att ha barnet och dör om man föder det. Då?

Misael:

Sen när du lärt känna Guds riktiga personlighet och vad hans kärleksfulla normer och principer innebär så kanske du ändrar uppfattning.

Ja du, har testat och försökt. Gick inte bra.

SvaraCitera
Misael

KKARIM:

De som skrev Bibeln trodde Jorden var platt.

Läser du ens vad jag skriver? Inget av det du hävdar framkommer i Bibeln och Guds profeter hade ingen anledning att skriva en sak och tro en annan, det skulle vara väldigt emotsägelsefullt.

Jesaja 40:22 - "Det är Han som bor över jordens rund – dess invånare är som gräshoppor – Han som spänner ut himlen som ett tunt flor, som breder ut den som ett tält att bo i"

KKARIM:

Det händer ju visst.

Men har jag sagt emot dig? Läs vad jag skriver!

Extremfall som inte sker alltför ofta tack och lov.

KKARIM:

Om man fortfarande vill tro på Gud och inte synda. Men helt enkelt inte kan ha barnet. Hur fan ska man göra då?

Sen om man måste ta bort barnet om man inte klarar att ha barnet och dör om man föder det. Då?

Som sagt: Det är en samvetsfråga som varken du eller jag möjligen kan svara på, endast den som behöver göra det beslutet i och med att det inte finns något färdigt svar på så pass svåra frågor.

KKARIM:

Ja du, har testat och försökt. Gick inte bra.

Människan kan inte vara 100% perfekt, däremot så ser Gud om man anstränger sig att göra hans vilja. Då kan du inte ha ansträngt dig något vidare om du bara testar, misslyckas och sen ger upp. Alla misslyckas någon gång för vi är inte fullkomliga i dagsläget. Det gäller att inte ge upp utan kämpa vidare. Det är inte enkelt och problemfritt att vara kristen. Det krävs ansträngningar och uppriktig vilja.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Läser du ens vad jag skriver? Inget av det du hävdar framkommer i Bibeln och Guds profeter hade ingen anledning att skriva en sak och tro en annan, det skulle vara väldigt emotsägelsefullt.

Var det Jesaja som skrev Bibeln eller? Nej. Plus så tror jag inte han visste att Jorden var rund för det visste inte ens Columbus.

Misael:

Men har jag sagt emot dig? Läs vad jag skriver!

Ja, men det händer. Spelar ju ingen roll om det är extremfall och att det inte händer allt för ofta (källor på det tack).

Misael:

Som sagt: Det är en samvetsfråga som varken du eller jag möjligen kan svara på, endast den som behöver göra det beslutet i och med att det inte finns något färdigt svar på så pass svåra frågor.

Vem var personen som har studerat Bibeln varje dag innan jag ens föddes?

Misael:

Människan kan inte vara 100% perfekt

Säger vem? Vad är perfekt?

Misael:

däremot så ser Gud om man anstränger sig att göra hans vilja

Hur?

Misael:

Då kan du inte ha ansträngt dig något vidare om du bara testar

Testar? Har varit religiös hela mitt liv tills jag var 13.

Misael:

Alla misslyckas någon gång för vi är inte fullkomliga i dagsläget.

Säger veeeem?

Misael:

Det gäller att inte ge upp utan kämpa vidare.

Varför måste religion hela tiden vara en kamp? Är det så jobbigt att bara leva?

Misael:

Det är inte enkelt och problemfritt att vara kristen.

Ja, och det roliga är att ni inte ens har vettiga argument till varför. Eller ens bevis.

Misael:

Det krävs ansträngningar och uppriktig vilja.

Ja, att bara leva? Nej, nej, det är för lätt!

SvaraCitera
Misael

KKARIM:

Var det Jesaja som skrev Bibeln eller? Nej. Plus så tror jag inte han visste att Jorden var rund för det visste inte ens Columbus.

Han skrev inte hela Bibeln, det har jag aldrig påstått. Hur länge ska du föra ett obstinat resonemang? Han visste säkert inte själv att jorden var rund, hur tror du han fick reda på den informationen? Det var Gud som sade åt honom att skriva ner det. Jesaja skrev ner detta långt innan Columbus existerade. Du argumenterar emot allmänt erkända fakta nu. Bara så du vet.

KKARIM:

Ja, men det händer. Spelar ju ingen roll om det är extremfall och att det inte händer allt för ofta (källor på det tack).

Obstinat.

KKARIM:

Vem var personen som har studerat Bibeln varje dag innan jag ens föddes?

Jag. Det har inget med saken att göra. Vissa frågor kan varken du eller jag svara på för att det är en samvetsfråga. Vet du vad det innebär?

KKARIM:

Säger vem? Vad är perfekt?

Obstinat. Det är bara att titta på världen. Det finns ingen som är 100% perfekt. Om du inte vet vad ordet perfekt betyder så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

KKARIM:

Hur?

Gud kan läsa våra hjärtan och vet vad vi tänker. Han känner oss bättre än vad vi själva gör.

KKARIM:

Testar? Har varit religiös hela mitt liv tills jag var 13.

Att man säger sig vara religiös är ingen garanti för att man vet vem Gud är exakt. Speciellt inte vid 13 års ålder.

KKARIM:

Säger veeeem?

Det är ett vedertaget faktum att människan är ofullkomlig.

KKARIM:

Varför måste religion hela tiden vara en kamp? Är det så jobbigt att bara leva?

Det är en kamp att hålla sig moraliskt ren med tanke på att vi är ofullkomliga. Vi faller gärna för frestelser och syndar. Det innebär inte att det är jobbigt att leva 24/7.

KKARIM:

Ja, och det roliga är att ni inte ens har vettiga argument till varför. Eller ens bevis.

Det roliga är att du argumenterar och har starka åsikter om något du knappt har kunskap om. Jag har gott om vettiga argument som stöder sig på Guds ord.

Bevis? Det är inte upp till andra att bevisa något för dig. Det enda du kan göra är att studera Guds ord och fundera över vad Gud vill och försöka lära känna honom väl och sen grunda en uppfattning.

KKARIM:

Ja, att bara leva? Nej, nej, det är för lätt!

Obstinat.

SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

Öppnar han kliniker eller?

[bigsmile] bra att du inte fattar [wink]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Misael

Nu blev den här diskussionen tråkig. Du säger att du inte har svar på vissa frågor, kallat mig obstinat flera gånger och säger att jag inte har kunskap om sakerna för att jag helt enkelt äger dig.

Bra diskussion[smile].

SvaraCitera
Misael

KKARIM:

Du säger att du inte har svar på vissa frågor

Det gäller inte bara mig. Det är ingen som kan svara på dom frågorna åt någon annan för att det är en samvetsfråga! Tråkigt att du inte fattar.

KKARIM:

kallat mig obstinat flera gånger

Beror ju uppenberligen betett dig väldigt obstinat?

KKARIM:

...att jag inte har kunskap om sakerna för att jag helt enkelt äger dig.

Du har ju inte visat några egentliga bibliska kunskaper så hur i hela fridens namn kan du ens påstå att du "äger" mig? Snarare önsketänkande från din sida, i ett hopp om att kunna dissa mig. [rolleyes]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Det gäller inte bara mig. Det är ingen som kan svara på dom frågorna åt någon annan för att det är en samvetsfråga! Tråkigt att du inte fattar.

Ja, ja. Diskussionen är över.

Misael:

Beror ju uppenberligen betett dig väldigt obstinat?

Tycker inte jag.

Misael:

Du har ju inte visat några egentliga bibliska kunskaper så hur i hela fridens namn kan du ens påstå att du "äger" mig? Snarare önsketänkande från din sida, i ett hopp om att kunna dissa mig.

Whatever you say and make you sleep at night[smile].

SvaraCitera
Misael

KKARIM:

Ja, ja. Diskussionen är över.

Ja, det är tydligt att den är, när du uppenbarligen inte förstår varför det är en samvetsfråga.

KKARIM:

Tycker inte jag.

Det är du väldigt ensam om.

KKARIM:

Whatever you say and make you sleep at night [smile].

Tror du verkligen att jag kommer att ligga sömnlös för att, en för mig, okänd 15-årig grabb försöker dissa mig på nätet? Höga tankar om dig själv märker jag. [rolleyes][ops]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Tror du verkligen att jag kommer att ligga sömnlös för att, en för mig, okänd 15-årig grabb försöker dissa mig på nätet? Höga tankar om dig själv märker jag.

Snacka om att någon inte kan diskutera med lite doplimati. Man brukar säga whatever make you sleep at night för att indikera om att man tycker det är en lögn.

Jag menar ju inte bokstavligen att du inte kommer sova i natt[smile]. Sen är det ett skämt[bigsmile].

Som sagt, bra diskussion, ta det inte personligt, det är bara en D I S K U S S I O N.

SvaraCitera

KKARIM:

Varför inte det?

KKARIM:

för det viktiga är inte vad din mun säger, utan ditt hjärta.

KKARIM:

När man ärligt? Vem är vem att dra den gränsen?

Det vet du och Gud.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet

SvaraCitera