Aviseringar
Rensa alla

[love]

Ämnesstartare

emilsh:

Haha enligt illustrerad vetenskap har jag 125 IQ

typ alla jag känenr brukar få något sådant på deras test, tror inte det är helt tillförlitligt

SvaraCitera

Blivande_japan:

typ alla jag känenr brukar få något sådant på deras test, tror inte det är helt tillförlitligt

Ok, jag tror ändå inte att jag har låg IQ, även om jag har fördomar.

SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

1. de flesta tror att de är intelligenta
2. alla med många fördomar har inte lågt iq och alla med lågt iq har inte automatiskt rasistiska åsikter

SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag tycker din syn på hat är rätt intressant, "om någon hatar mig på tveksamma grunder är det okej för mig att göra detsamma".

Ställer mig helt förvånad inför detta påstående. Du får gärna förtydliga vad du menar.

Blivande_japan:

Dina fördomar lyser som vanligt igenom, bilden du länka visar ett SNITT på IQ, alltså finns det människor med betydligt högre och lägre iq än det där, och logiskt sett betyder det att inte ALLA afrikaner är rasister, precis som att INTE ALLA européer är rasister.

Till att börja med kan jag säga för egen inte sätter en så stor tilltro till IQ-mätningar. Det finns idag inga särskilt bra måttstockar för att kunna mäta en människans intelligens och just IQ är enligt mig väldigt trubbigt och säger inte allt för mycket. Det är din tilltro jag ifrågasätter.

Rasism är enligt mig något av det mest naturliga för en människa. Utan civilisation och balans så är det ett utav våra biologiska grundvalar, tyvärr. Människor som följaktligen lever med jordnära (bokstavligt talat) tenderar till att vara de mest rasistiska. Men det är egentligen min åsikt det.

Jag ser ingenstans i din replik något som pekar på att du resonerar konsekvent i frågan. Alla afrikaner är inte rasister, alla europeer är inte rasister. Det säger ingenting mer än vad vi redan visste. Att bilden behandlar ett snitt-iq visste jag redan också och ser ut inte hur det är relevant.

Du sa först att IQ och intelligens hör ihop. Nu när jag säger att Afrikaner är mer rasistiska för att de har lägre IQ vad säger du då?

edit: Jag är ingen expert på iQ, och det är just därför jag inte sätter någon övertro på det. Men om du har för utgångspunkt att den här IQ-studien inte är väl anpassat efter afrikanska mått så skulle jag gärna vilja ha belägg för saken.

SvaraCitera

emilsh:

Att ha fördomar är något helt naturligt. Det är en skyddsmekanism till för att kunna generalisera och identifiera eventuella hot i vår omgivning. Fördomar är för det mesta inte något negativt. Du är förmodligen normalbegåvad. [smile]

SvaraCitera

emilsh:

fördomar

Fördomar fördummar

SvaraCitera

amsi:

Fördomar fördummar

Inte alla.

SvaraCitera
mynona

Blivande_japan:

Ska jag tolka det som att du inte tycker att det är värt att ha den här diskussionen..?

Jag menar diskussioner om vad intelligens är. Det finns trots allt olika former av intelligens. Ingen har alla intelligensformer, alla är smarta och dumma i något avseende. Skillnaden mellan IQ och EQ är en sak. Vissa människor är, tex, stockdumma i matematik och behöver flera timmar för att kunna lösa den enklaste ekvation, medan de däremot har en perfekt finslipad förmåga att se psykologiska sammanhang. Vår intelligens är uppdelad på olika saker och ingen har alla dessa förmågor. Vilken ska man då räkna som mest intelligent? Vilken form av intelligens bör räknas som "högst"? Bör en passiv intelligens räknas som högre än en lägre men dock mer utvecklad sådan? Som jag ser det leder sådant till en subjektiv syn på hur intelligens ska definieras.

Blivande_japan:

I båda fallen rör det sig om en nedsatt förmåga och ibland är det svårt att särskilja den som är "skadad" från någon som inte är det. Med andra ord är gränsen ibland rätt hårfin.

Jag förstår resonemanget, men jag tycker inte att man kan ställa samma krav på utvecklingsstörda människor som på icke utvecklingsstörda. Som utvecklingsstörd har man rent fysiologiska hinder för att utvecklas på samma sätt som en icke utvecklingsstörd. Att kalla dem dumma är inte etiskt eller moraliskt rätt eftersom de har andra förutsättningar. En normalbegåvad "dum" person kan dock utvecklas genom bildning.

Blivande_japan:

Jag är övertygad om att jag lär mig mer på min utbildning nu än jag gjort på hela min livsstid med enbart ett brinnande intresse.

Om vårt intellekt är förutbestämt skulle utbildning kunna utveckla dig endast med rätt gener, annars skulle den ändå inte spela någon roll.

Om du vore oåterkalleligt dum, hur kan du då lära dig något? Då borde förmågan för evigt stanna där den var innan. Du skulle bara lära dig att kopiera kunskap för betygens skull, sedan skulle det mesta vara bortglömt. Man förstår betydligt mer av sådant man intresserar sig för, sådant man tvingas lära sig glömmer man då behovet av att kunna det inte längre finns. Utbildning behöver inte leda till utveckling om viljan inte finns där. Det blir då bara frågan om en tillfällig kopiering av vad man behöver kunna för betygens skull.

Tron på att vårt intellekt är bestämt av födsel skulle ju ursäkta en utveckling av att neka vissa människor utbildning med hänvisning till att de inte har de rätta generna för att förstå den.

Blivande_japan:

Det finns nästan alltid undantag.

Jag ser en stark skillnad mellan intelligens och värderingar. Intelligens är ett redskap som kan användas till båda bra och dåliga saker beroende på värderingar hos människan. Och de värderingarna torde nog vara mer påverkade av miljö, erfarenhet, känslomässiga trauman etc.

Jag vill förstås inte avvisa detta fullständigt - om det är sant kan jag inte veta, det kan det förstås vara såvitt jag vet.

Jag får dock väldigt dåliga associationer av teorier som påstår att människans psyke är oåterkalleligt bestämt för evigt av hennes gener. Jag associerar sådant med rasbiologi, tvångssteriliseringar och frenologi. Så fort man börjar tala om att människans psyke är enbart hennes gener skapas förutsättningar för socialdarwinism och elitism; man kan förneka människor utbildning för att de kommer ur en icke akademisk släkt; man kan strunta i att hjälpa de fattiga med argumentet att fattigdom ligger i generna på dem; man kan sterilisera kriminella med argumentet att kriminalitet är ärftligt. Känner alltid obehag av sådana teorier. De smakar elitism, och jag ser dem inte som konstruktiva. Jag ser inte att de leder till något positivt, snarare ser att det finns en fara för socialdarwinism. Även om de skulle stämma, vilket jag inte tror, så skulle jag inte ge dem något stöd just för de moraliska konsekvenser de kan få.

SvaraCitera

emilsh:

Inte alla.

Näe men många [cute]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Ställer mig helt förvånad inför detta påstående. Du får gärna förtydliga vad du menar.

Det var så jag tolkade det du skrve i ditt första inlägg.

Cointoge:

Du sa först att IQ och intelligens hör ihop. Nu när jag säger att Afrikaner är mer rasistiska för att de har lägre IQ vad säger du då?

Jag har sagt att jag tror att det till viss del hör ihop, men att vissa andra faktorer så klart också inverkar. Jag säger att det skulle kunna vara så att afrikaner är mer rasistiska, men att det lika gärna skulle kunna vara så att de INTE är det. Innan några studier gjorts är det svårt att veta hur det är.

mynona:

Jag förstår resonemanget, men jag tycker inte att man kan ställa samma krav på utvecklingsstörda människor som på icke utvecklingsstörda.

Jag påstår inte att man kan ställa samma krav, jag tyckte bara att du var väldigt fördomsfull med din tanke att lathet och dumhet hör ihop. Jag känner människor som är jävligt lata och oambitiösa men ändå är klippska och jag känner människor som är hur ambitiösa som helst men ändå ibland får en att undra om hissen går ända upp.

mynona:

Om vårt intellekt är förutbestämt skulle utbildning kunna utveckla dig endast med rätt gener, annars skulle den ändå inte spela någon roll.

Att säga det där är ungefär som att säga "om vår fysiska kapacitet är förutbestämd skulle träning bara utveckla den med rätt gener och annars inte göra någon skillnad" och så är det ju verkligen inte. Jag är som jag tidigare sagt övertygad om att alla har en övre gräns, men jag menar inte att detta är ett skäl att försöka begränsa människor med förevändning att de har fel gener. Alla ska självklart få en chans oavsett gener, men nu känner jag att vi håller på att halka från ämnet.

Sen ska man så klart inte glömma att man inom exempelvis idrotten kommer längre på slit än talang, men de som kommer längst är oftast de med båda slagen.

mynona:

Tron på att vårt intellekt är bestämt av födsel skulle ju ursäkta en utveckling av att neka vissa människor utbildning med hänvisning till att de inte har de rätta generna för att förstå den.

Se det jag skrev ovan.

mynona:

Jag ser en stark skillnad mellan intelligens och värderingar. Intelligens är ett redskap som kan användas till båda bra och dåliga saker beroende på värderingar hos människan. Och de värderingarna torde nog vara mer påverkade av miljö, erfarenhet, känslomässiga trauman etc.

Jag kan hålla med dig delvis, med undantag från åsikter som har med rena fördomar att göra, som så som rasism, homofobi etc. Just dessa åsikter verkar oftast hänga ihop med en oförmåga att ifrågasätta fördomar man har. Självklart menar jag dock inte att inga "högintelligenta" är fördomsfria eller att alla "lågintelligenta" är rasister, men det skulle som sagt inte förvåna mig om ett visst samband kan finnas.

SvaraCitera

Blivande_japan:

anade att din läsförmåga är bristfällig, kanske ska skriva något då förstår istället:

"ok"

sluta dampa

SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

sluta dampa

[rolleyes]

SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag har sagt att jag tror att det till viss del hör ihop, men att vissa andra faktorer så klart också inverkar. Jag säger att det skulle kunna vara så att afrikaner är mer rasistiska, men att det lika gärna skulle kunna vara så att de INTE är det. Innan några studier gjorts är det svårt att veta hur det är.

Utgick i huvudsak från det du skrev i TS. Där står det att du trodde "stenhårt" på den studien. Men du kanske svängt under tråddiskussionens gång. Och med ditt utgångsresonemang borde den vara allt du behöver för att kunna göra en enhetlig bedömning? Om principen gäller vita så måste den väl också gälla andra folkslag, eller vad är det som skulle göra att man kan frångå den principen i det här fallet?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Cointoge:

Där står det att du trodde "stenhårt" på den studien.

Jag tror stenhårt på att det kan finnas en koppling mellan rasism och låg IQ ja, men jag tror inte att det är det enda som avgör.

Cointoge:

Om principen gäller vita så måste den väl också gälla andra folkslag, eller vad är det som skulle göra att man kan frångå den principen i det här fallet?

Eftersom jag har sagt att jag inte tror att iq är den enda förklaringen utan att samhällssklimat etc även det spelar in så menar jag att man inte kan applicera studien rakt av på alla länder (inte ens alla länder med "vita" i, som du uttrycker det).

SvaraCitera