hej!
jag har läst mycket om lucid dreaming.
Lucid dreaming är när man vet att man drömmer. medveten dröm. du kan bestämma vad du ska göra i drömmen så fort du blir medveten om att du drömmer. drömmen kan bli levande och känns verklig fast du vet att den är fejk. du kan t ex flyga eller teleportera dig till en annan plats som är vanligast att göra i såna tillfällen.
för att veta att du drömmer så måste man checka av olika saker t ex om händerna är annorlunda (fler fingrar, annan färg) eller fötterna också. det andra man kan göra är att försöka göra saker som inte går att göra i verkligheten t ex hoppa flera meter upp i luften eller lyfta upp saker utan att röra dem. jag själv har provat det när jag lucid dreamar.
lucid dreaming är inte farligt, snarare tvärtom för mig. du kan ta vara på tiden och försöka träna bort rädslor såsom höjder eller spindlar. då vet du att det inte går att göra dig illa men du får ändå chansen att skaka av dig rädslan.
du kan träna på att lucid dreama men är lite svårt. det är mer som en vane grej. jag vet dock inte hur man tränar på att lucid dreama då jag har bara av en ren slump fått en medveten dröm. har inte haft en lucid Dream på länge. i alla fall som jag minns det. man har ju flera drömmar per natt bara att man kommer ihåg bara en eller två eller ingen alls när man vaknar. men jag kommer ihåg alla lucid dreamar jag har haft. 4 stycken har jag haft. tänkte berätta min första och andra.
första:
jag var i mitt vardagsrum och ingen var hemma. det var mitt på dagen och jag kände mig konstig. jag kunde inte höra något eller direkt känna något om jag inte tänkte på hur materialet skulle kännas om jag rörde det. jag tog i mitt vardagsrumsbord och kände att det var kallt men jag kunde inte känna golvet eller höra något från trafiken eller personerna utanför fönstret. jag tänkte inte så mycket på det och trodde bara att jag vaknade för länge sedan men bara var medveten förs en nu. men jag tyckte att det var konstigt att ingen var hemma fast alla borde vara hemma vid detta läge. då kom min första tanke. tänk om jag kunde stanna i luften om jag hoppade från soffan. då testade jag det. utan att tänka på att jag kunde träffa huvudet i taket så hoppade jag från soffans armsätte. jag träffade inte taket men inte höll jag mig i luften. jag försökte flera gånger utan någon framgång. men jag provade en sista gång och försökte så mycket jag kunde. och jag hoppade... jag höll mig i luften. jag var lycklig och flög runt i vardagsrummet och sedan ut på loftet. sedan vaknade jag.
andra:
jag vaknade mitt ut på en äng. jag hade riddarkläder från medeltiden. jag hade ett svärd i handen och började gå upp. jag såg män som stred mot andra med pilbågar och svärd. jag sprang bort mot skogen och förbi en å. där stannade jag för att dricka. plötsligt kom en drake och försökte trampa på mig. jag sprang tillbaka mot fältet och stred vidare mot andra personer. det var då jag förstod att något var fel. jag kollade på mina händer och dem var långa gröna och krokiga. då förstod jag att det var en dröm. helt plötsligt var jag på en förskola. jag hade en bebis i famnen och såg andra personer springa ut från lokalen. så jag gjorde det också. jag sprang upp på en backe där jag blev trött och stannade upp. ett sken fångade mig och jag vaknade.
hoppades att detta lärde er något nytt. kolla in min blogg, detta är mitt första inläg
Wat
Finns väll piller för att man ska klardrömma lättare
Jo de finns det. tack för att du påminde mig SDniklas
den stora frågan är nu varför i hela friden drömmer du om drakar?? själv drömmer jag om hemska saker men det är en annan femma
Du behöver diskussionsunderlag
men om de är tips så har de hjälpt mig att ligga kvar i sängen när jag vaknat och tänka igenom först vilka känslor jag hade, vissa ord kommer senare och jag har lärt mig det är lättare och tänka baklänges. Sen brukar jag tänka vidare när jag är i badrummet där det är varmt och skönt. Ingen som stör heller. Jag skriver ner mina drömmar varje dag nu och det svåraste är att minnas teckningar men det går. Jag bryr mig inte längre om lucid dreaming utan vill hellre göra det till en rimlig berättelse som jag vill skriva. Så jag lyssnar på det mesta vad man säger.
Skåneärbäst:
den stora frågan är nu varför i hela friden drömmer du om drakar?? själv drömmer jag om hemska saker men det är en annan femma
Game of Thrones gissar jag på. Även om man inte följer det så hör man diskussioner om det.
SkeletonGirl:
Game of Thrones gissar jag på. Även om man inte följer det så hör man diskussioner om det.
haha skåneärbäst och SkeletonGirl. SkeletonGirl du har lite rätt i vad du säger. jag tittar på GOT men jag vet inte riktigt varför jag drömmer om drakar. det är en dröm trots allt. jag har drömt många många fler konstiga drömmar som är konstigare än den jag drömde då.