Aviseringar
Rensa alla

Mänskliga rättigheter


Ämnesstartare

Okej alltså, vi ska jobba med en mänsklig rättigheter. Vi ska redogöra för den och förklara vad den innebär, ge exempel på var den bryts, var den följs och varför samt förklara varför den är viktig. Jag har artikel 29 och jag läser den, och jag förstår inte ens vad det står?!?! Den är fett oklar. Vi har redan haft 4 lektioner och förstår fortfarande inte vad min rättighet betyder och kan därför inte svara på resten av frågorna heller. Mina lärare säger olika saker!!Snälla hjälp mig, typ dör, måste få A på det här fan.Artikel 29
1. Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
2. Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter samt för att tillgodose ett demokratiskt samhälles berättigade krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
3. Dessa rättigheter och friheter får inte utövas på ett sätt som är oförenligt med Förenta nationernas ändamål och grundsatser.


   
Citera
Ämnesstartare

asså pls help behöver det verkligen


   
SvaraCitera

Ens rättigheter trumfar aldrig över andras lidande el lagen eller fns konventioner. Googla de ord du ej förstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Ens rättigheter trumfar aldrig över andras lidande el lagen eller fns konventioner. Googla de ord du ej förstår.

Men vart bryts den? Varje gång en mänsklig rättighet bryts? jag förstår inte detta


   
SvaraCitera

Tips, läs några andra konventioner så förstår du nog bättre. Glad

http://www.manskligarattigheter.se/sv/vem-gor-vad/forenta-nationerna/fn-s-allmanna-forklaring


   
SvaraCitera

episode:

Men vart bryts den? Varje gång en mänsklig rättighet bryts? jag förstår inte detta

Var bryts vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

Var bryts vad?

artikel 29 av den mänskliga rättigheterna?


   
SvaraCitera

episode:

artikel 29 av den mänskliga rättigheterna?

Om du utövar dina rättigheter på ett sådant sätt att de insränker andras pga det är endast lagen som får göra det


   
SvaraCitera