Aviseringar
Rensa alla

Magmuskler

Jag gör övningarna i nedstående videoklipp varje dag och jag har kunnat se resultat redan efter en vecka.

Något att testa?

SvaraCitera
Bakric

Trollfan:

Men jag förstår inte det där med deffa, om man fortfarande vill äta mat, alltså som tacos, pommesfrites nån gång ibland och liknande, måste man verkligen hoppa över det? eller är det bara godis, dricka å chips man måste sluta med?

Tacos är väl mest köttfärs och grönsaker?

SvaraCitera

Magen behöver i de flesta fall inte så mycket mer träning än tunga basövningar, vissa gillar dock att slänga in någon viktad magövning. Jag behöver inte det.

Om du enbart är ute efter synliga magrutor så får du minska i fettprocent helt enkelt. Alltså äta mindre kcal än vad du gör av med. Alltså banta.

SvaraCitera
zIGGE

Trollfan:

Nån som har några tips om vilken kost och övningar jag kan göra?

Styrketräna rygg och antagligen minska kroppsfetts procenten som dekadent säger

SvaraCitera

zIGGE:

Styrketräna rygg och antagligen minska kroppsfetts procenten som dekadent säger

Nu är jag inte ute efter att säga emot dig utan är bara nyfiken, men hur går ryggträningen ihop med hans mål? (han borde dock ha som mål att skaffa en respektabel fysik all around)

SvaraCitera

dekadent:

hur går ryggträningen ihop med hans mål?

Man måste lägga lika mycket tid på mage som på rygg, de sitter på sätt och vis i samma muskelgrupp och är beroende av varandra.

SvaraCitera

litenhårigfisk:

Man måste lägga lika mycket tid på mage som på rygg, de sitter på sätt och vis i samma muskelgrupp och är beroende av varandra.

Man måste ingenting, det är dock väldigt fördelaktigt. Det kan jag hålla med om. Hans mål är ju endast synliga magrutor så vitt jag förstår det hela, man behöver i princip inte ens ha muskler för att åstadkomma det.

SvaraCitera
zIGGE

dekadent:

men hur går ryggträningen ihop med hans mål?

Ja, alltså det effektivaste och snabbaste sättet att få magmuskler på är att träna ryggen så det trycker bak huden med fettet man fortfarande har kvar på magen, så att säga. Även om man har låg BF så kan man vara utan synliga magmuskler. Ryggen tränas enklare än magen då magen är en väldigt svår muskelgrupp att träna effektivt.

Och som det litenfisk skriver vill jag jämföra med armarna. Man måste träna triceps för att få fina och synliga biceps.

Men jämförelsen på det sista är jag inte helt hundra på, kan tänka mig det iaf.

SvaraCitera

dekadent:

Man måste ingenting, det är dock väldigt fördelaktigt. Det kan jag hålla med om. Hans mål är ju endast synliga magrutor så vitt jag förstår det hela, man behöver i princip inte ens ha muskler för att åstadkomma det.

Som sagt: de är beroende av varandra.
Om han skulle börja träna på gym, tvivlar jag på att instruktörerna skulle tillåta ett träningspass med enbart magövningar/magmaskiner utan ryggträning.
Och visst. Hans mål är att få synliga magrutor, men det han behöver jobba med, för att nå dit, är volym och explosivitet.

Trollfan:

Tips om fortsatt träning?

Double Crunches är en riktigt bra övning.
Ett annat tips är att du kombinerar din mag/ryggträning med någon form av cardio som innefattar lång efterförbränning. På så vis ökar du i muskelmassa samtidigt som du förbränner fett. Här bör man dock vara medveten om att konditionsträning är muskelnedbrytande, men i en kombinerad träning = väldigt givande.

Checka även in youtubelänken jag la upp lite tidigare i den här tråden - riktigt bra övningar!

SvaraCitera

word.

MEN: glöm för all del inte att musklerna måste vila mellan passen (mage - 24h, resterande kroppsmuskler kräver desto mer - 24-48h)

SvaraCitera
zIGGE

litenhårigfisk:

, för att nå dit, är volym och explosivitet.

känns som att du är bättre på att skriva än vad jag är.

SvaraCitera

zIGGE:

Ja, alltså det effektivaste och snabbaste sättet att få magmuskler på är att träna ryggen så det trycker bak huden med fettet man fortfarande har kvar på magen, så att säga. Även om man har låg BF så kan man vara utan synliga magmuskler. Ryggen tränas enklare än magen då magen är en väldigt svår mus

Det där låter väldigt möjligt faktiskt!

litenhårigfisk:

Om han skulle börja träna på gym, tvivlar jag på att instruktörerna skulle tillåta ett träningspass med enbart magövningar/magmaskiner utan ryggträning.
Och visst. Hans mål är att få synliga magrutor, men det han behöver jobba med, för att nå dit, är volym och explosivitet.

Eftersom att målet är synliga magrutor och just synliga magrutor. Jag har inte påstått att det är optimalt eller ens bra att inte träna ryggen/hela kroppen men vi får ta med i beräkningen hur mycket tid och energi ts är villig att lägga ner. Om hans ideal är skinny med magrutor så ser jag inget behov av ryggträning.

Om han däremot haft som mål att få en stark mage/core är ryggövningar givetvis obligatoriska. Din slutkommentar begriper jag inte riktigt, volym kan jag begripa men explosivitet? Vad är självändamålet med det i det här fallet?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej ska titta på videon. Jag vill såklart inte vara ''skinny'' med magrutor, vill få riktiga magrutor eller hur jag ska uttrycka mig. Mycket löpning och mer magövningar i ett par veckor till så kan jag förvänta mig bra resultat? Har tillgång till gym och tränar självklart resten av kroppen också.

SvaraCitera

Trollfan:

Okej ska titta på videon. Jag vill såklart inte vara ''skinny'' med magrutor, vill få riktiga magrutor eller hur jag ska uttrycka mig. Mycket löpning och mer magövningar i ett par veckor till så kan jag förvänta mig bra resultat? Har tillgång till gym och tränar självklart resten av kroppen också.

Gör viktade magövningar och inte crunches du kan göra 100 av, magen är som vilken muskel som helst. Det är dock svårt att bygga nämnvärda muskler på kaloriunderskott.

Det finns egentligen ingen poäng i att springa osv för att gå ner i vikt. Bara att äta mindre.

SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

viktade magövningar

Förstår inte riktigt vad det är?

SvaraCitera