Notifications
Clear all

Mamma ..

Nu har jag läst alla inlägg i den här tråden och tänkte skriva lite.

Först och främst så är det väääldigt många barn som tyvär lever med missbrukare, så du är inte ensam och känn dig inte ensam heller - det finns många att prata med. Jag tror att snittet ligger på var 4:e eller 5:e barn lever med en missbrukare av något slag.

Jag har levt med en alkoholist hela mitt liv, min pappa. Alkoholism är en sjukdom, så det är inte alltid så lätt. Det går att bli av med beroendet och missbruket, men det går inte om inte alkoholisten vill själv. Du kan tjata, gråta, be och böna hur mycket som helst på din mamma (eller vilken alkoholist som helst) att hon ska sluta dricka, men det är omöjligt om hon inte själv är villig att sluta.

Min pappa är nu en nykter alkoholist sedan två år tillbaka. Att det fick gå så långt innan han la av är inte klokt. Under hela min uppväxt har min vardag bestått av misshandel, bråk, polisbesök, mer bråk, panik, depressioner och mycket annat..

Du är anhörig eller medberoende, du är minst lika drabbad som din mamma om inte mer.. Det är ett helvete att leva med en missbrukare, jag vet. Men det finns hjälp att få, både för dig och din mamma. Min pappa slutade när jag sa till honom: "Du får välja, spriten eller mig och min lillasyster. Valet är ditt, välj klokt"
Alkoholister är egoistiska martyrer som inte tål kritik och ändrar humör på en femöring. De är experter på att ge andra skulden för att dem dricker. Ingenting är ditt eller någon annans fel.
Jag blir så förbannad när jag tänker på hur många barn som lever med alkoholiserade föräldrar.

- Nu blev det långt och osammanhängande och kanske en helt meningslös text, men jag vill hjälpa eller något.
Tänk på att du löper stor risk för att bli alkoholist du med. Bra att ha den tanken i huvudet iaf.
Om du vill fråga eller behöver råd eller vad som helst så säg gärna till va.

ReplyQuote
Topic starter

isola:

hon är på behandlingshem nu?
(har inte läst så noga)

jaa, på sätt och vis.

kebu12:

usch[sad][love]

mmh [sad]

fanipani:

- Nu blev det långt och osammanhängande och kanske en helt meningslös text, men jag vill hjälpa eller något.
Tänk på att du löper stor risk för att bli alkoholist du med. Bra att ha den tanken i huvudet iaf.
Om du vill fråga eller behöver råd eller vad som helst så säg gärna till va.

Okej, tack så jätte mycket för ditt stöd. Oj, det verkar itne vara en rolig situation som du har levt i. Själv så vet jag de mesta om min mamma, att hon är en egoist som blir deprimerad när hon kommer i kontakt med alkohol. Men när hon är nykter är hon världens underbaraste människa. Att jag kan bli alkolist, fine, det vet jag om och ska därmed ska jag inte börja i samma spår som henne. Ja´g hoppas att hon får den hjälp hon behöver och att det löser sig, jag ska börja visa mitt stöd och hjälpa henne ur detta.

ReplyQuote
Topic starter

Ush, skulle inte vilja ha din mamma.

ReplyQuote
Topic starter

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote