Oväntad:
Har en pojke en rättvis chans att säga nej om han inte vill? Ska vi tillåta detta i Sverige på omyndiga pojkar?
Nej, omskärelse är misshandel och övergrepp. Det är helt jävla sanslöst att det är lagligt i Sverige. Och det är inte religiöst förankrat heller, varför skulle gud skapa en kroppsdel som man måste skära bort? Har gud gjort fel eller vad är det frågan om? Och vem har i så fall bestämt att gud gjort bort sig och delen skall skäras bort?
Andy91:
Och vem har i så fall bestämt att gud gjort bort sig och delen skall skäras bort?
I bibeln kan man läsa att gud säger att man ska omskära sina pojkar (3 Mos 12:3 till exempel), men jag kan inte se någon logik i det precis som inte du heller kan. Vet inte om något/vad som står i koranen.
Jag kan inte säga att ingen Gud finns eller att bibeln inte är sann på sina ställen, men det där är ju jävla skitsnack.
Hmpf, har svårt att föreställa mig själv som omskuren.
En väldigt onödig sedvänja.
Oväntad:
Det stämmer ju inte riktigt. Anledningar till att kvinnlig könsstympning är olagligt kan inte alla appliceras på manlig sådan, dessutom omfattas inte kvinnlig könsstympning på något sätt av någon av våra grundlagar, till skillnad från manlig.
Vad efterföljderna är, är irrelevanta. Kvinnlig könsstympning är inte dödlig, om det utförs på rätt sätt. Går inte att jämföra med de ingrepp de gör privat, eller i afrikanska östkusten, mitt i öknen, med smutsiga vertkyg och utan bedövningsmedel (detta kan leda till blödningschock, infektioner). Detta är irrelevant när man ska prata om svensk lagstiftning
Det har uppstått ett glapp mellan bilden av utbredda hälsorisker och den verklighet de berörda upplever.[1] [2] Man har sett att ett alltför starkt fokus på medicinska komplikationer har lett till att praktiken medikaliserats i stället för att överges, det vill säga att flickor omskärs i större utsträckning inom sjukvården eller av sjukvårdspersonal i syfte att minimera hälsoriskerna.[3] Detta har lett till att en del organisationer har lämnat det starka fokuset på hälsorisker och istället börjat betrakta frågan om könsstympning som en fråga om om kvinnors rättigheter och rätt till kroppslig integritet.[4]
Dorko:
Detta är irrelevant när man ska prata om svensk lagstiftning
Inte alls, då det är vanligt att man tar med flickorna till sitt eller hennes föräldrars hemland, och låter omskära henne där.
Oväntad:
Inte alls, då det är vanligt att man tar med flickorna till sitt eller hennes föräldrars hemland, och låter omskära henne där.
Inte alls, föreslår att du läser min länk.
Och oavsett om dom gör det så är det självklart att _svensk_lagstiftning gäller.
Oväntad:
bibeln inte är sann
Bibeln är en novellsamling med sex, krig och drama, baserad på gamla folksagor och skrönor som människor har hittat på och skrivit. Det boken har lika mycket med sannigen att göra som sagan om ringen.
Dorko:
Inte alls, föreslår att du läser min länk.
Jo, det är vanligt.
Dorko:
Och oavsett om dom gör det så är det självklart att _svensk_lagstiftning gäller.
Ja, den svenska lagstiftningen gäller, och den är viktig om en flicka står under hot. Följderna är fortfarande väldigt relevanta, då det finns många flickor som står under risk att bli stympade under dåliga förhållanden i sina hemländer.
Det står på din wikipedialänk att två fall har gått till domstol och blivit dömda. Två fall. Jag är väldigt säker på att betydligt fler svenska flickor än två har blivit stympade, varför man kan anta att lagen inte är så jävla effektiv.
Oväntad:
Ja, den svenska lagstiftningen gäller, och den är viktig om en flicka står under hot. Följderna är fortfarande väldigt relevanta, då det finns många flickor som står under risk att bli stympade under dåliga förhållanden i sina hemlän
Nej, man kan inte ha en lag som förhindrar någon att åka till ett land, och göra något som är lagligt där. Så enkelt är det.
Sverige ger stöd till offren dock.
Om det visar sig att det har hänt, kan personerna i fråga, bli dömda och ställda när de kommer tillbaka till Sverige. Så enkelt är det.
Ja, det är mycket mer än 2 fall där pojkar har blivit omskurna med.
Manlig omskärelse ska vara förbjudet, med tanke på hur den kvinnliga dittot ser ut. Så enkelt är det.
Dorko:
Manlig omskärelse ska vara förbjudet, med tanke på hur den kvinnliga dittot ser ut. Så enkelt är det.
Jaha, jag tycker att manlig omskärelse ska bli förbjudet för vad det är, och inte i jämförelse med något annat.
Oväntad:
Jaha, jag tycker att manlig omskärelse ska bli förbjudet för vad det är, och inte i jämförelse med något annat.
Ja, och mer självklart blir det med liknelserna till kvinnliga dittot.
Tråden låst på grund av inaktivitet