Hej!
Jag är en man på 21 år som i 18års åldern bytte namn pga att jag hatade mitt namn. Min närmsta familj accepterade bytet och började kalla mig vid mitt nya namn. Men kompisar släkt kollegor vägrar, de säger att du alltid kommer vara xxxx för mig. Jag verkligen hatar mitt gamla namn o vill inte byta tillbaka o definierar mig inte vid det namnet så nu känner jag att jag inte har något namn. Vad hade ni gjort?
Om du hör de säga ditt gamla namn låtsas att du inte hör dem och svara inte tills de säger rätt
Försök beskriva för dina kollegor och vänner hur du känner dig när de använder ditt gamla namn. Att det sårar dig och inte känns bra. Om de då är hyggliga och förstående människor så ska de sluta använda ditt gamla namn. Om de inte gör det så kan du börja undvika dem (det här avgör du såklart själv och det kan vara svårt att undvika folk man arbetar med)
Förklara så tydligt du kan, vissa människor har svårt att sätta sig in i andras situationer. Säg tydligt att du inte tycker att det är okej.