Chryseus:
Reklam har en massiv "upptäcka-kraft". Inte massiv "bevara-kunder-kraft". Det kan du försöka lura i någon annan.
Vet inte riktigt vad du syftar på här men. Om du utsätts för reklam så är det mer troligt att du köper den produkten när du är och handlar på din lokala ica. Eftersom du känner igen produkten, om det du har I huvudet när du tänker på dricka är coca-cola så kommer coca-cola bli väldigt rika om reklamen har samma effekt på en stor publik. Däremot om alla kunder aktivt söker information om drickor och skaffar många associationer och bilder relaterat till dricka, ja då är de lättare att göra ett fritt val. Det är tyvärr inte så majoriteten av konsumenter fungerar, absolut inte gällande alla produkter man inhandlar.
Reklam ska ju helst vara lite underhållande eller iaf tilltalande på nåt vis utan att vara helt in your face.
Chryseus:
Marknadsföring är ett enormt område. Reklam utgör kanske 1%, om ens det, av ett företags marknadsföring. Så jag vet faktiskt inte om det var rätt ordval.
många förknippar marknadsföring just med reklam.
nej reklam är knappast 1 % av marknadsföring. om du hört talas om de 4 P:na så består påverkan bland annat om att informera om produkten. isf skulle det vara ca 25 % givetvis blandas påverkan in i allt annat också, men reklam är en väldigt stor del av marknadsföringen. dessutom beror det jättemkt på vad det är för företag, olika företag har olika marknadsmix och satsar således inte på alla P:na utan oftast riktar de in sig på ett eller två lite mer. påverkan, där reklamen är jätteviktig, brukar många företag satsa på. så ja, stort område men reklam är knappast 1 %
Chryseus:
Faktum är att reklamer som skiljer ut sig lyckas bättre än de som faller in i mängden.
stating the obvious...
Chryseus:
TV-reklam och reklam på stan brukar oftast inrikta sig på ett stort segment och en stor målgrupp som inte har dessa specifika krav på värdet av produkten.
för att de vill nå ut till många. jag pratar inte endast om tv-reklam. all reklam är inte tv-reklam. annonser är tex också reklam. det är ju ganska självklart att de som använder sig av tv vill nå ut till många medan ngn som har en butik i hbg kanske hellre sätter in en annons i lokaltidningen.
och det finns en hel del tv-reklam som cokså är inriktad på en viss målgrupp så tat man bör tänka på denna. faktum är att de flesta företag har en målgrupp och att det är väldigt svårt att som företag rikta sig till alla.
Chryseus:
Men hur ofta gör te x Ferrari och Lamborghini TV-reklam? T
det gör de inte och det har jag inte påstått. återigen, reklam är inte bara TV-reklam. självklart gör man reklam för exklusiva dyrare produkter också, men då brukar man inte ha det i TV då TV-reklam riktar sig till många, mkt effektivare att använda databaser och gå efter löner och skicka ut reklam efter det istället
Mawns:
"okej"
Ja, ställ dig själv frågan. Hade du slutat handla på ICA bara för att de slutat göra reklam på TV? Vet du överhuvudtaget vad marknadsföring innebär? Om du gör det så borde du veta att reklam är bara en liten nål i hela höstacken av marknadsföringen ett företag jobbar med. Anledningen till att ICA är så stort är för att de hela tiden jobbar med nya produkter och tjänster.. ICA-banken, medlemskort, bonussamlande, POST-utlämning, svenska spel osvosv. Vad är så svårt att förstå?
Du pratar om att ICAs reklam gör så att de behåller platsen som den största matgrossisten i Sverige. Har du tänkt ett litet steg längre att ICA har ett enormt inflytande på tillverkare och leverantörer? Hotar ICA med något så lyder leverantörerna det. Därför är både utbud och priser helt annorlunda i andra butiker. Kom inte och säg att Coop är billigare än ICA.
Jag kan ge dig ett lästips:
"Foundations of Marketing" av David Jobber poch John Fahy. Men det är såklart.. orkar du läsa igenom en 500 sidor lång bok om marknadsföring på engelska för att lära dig?
Vad lärde du dig på gymnasiet? De 4 Pna? Eller lärde ni er möjligtvis det 5e också?
Mawns:
Vi ser väl hur bra din pipreklam blir. Säg till mig när du är miljonär så kan du få en femhundring till av mig.
Jag säger inte att jag kommer bli miljonär. jag säger att många kommer uppmärksamma den. Det är det man vill med reklam. Kundrelationer bygger man inte upp med hjälp av reklam.
soimpolite:
många förknippar marknadsföring just med reklam.
Ja, det är jag medveten om. De som inte vet bättre.
soimpolite:
om du hört talas om de 4 P:na så består påverkan bland annat om att informera om produkten
4 Pna? Som jag sa.. gymnasienivå. Nuförtiden pratar man om de 5 Pna inom marknadsföring.
Diskuterar inte något mer med kvasiintellektuella gymnasie-elever. Men vad kan man förvänta sig på UM. Tjohej.
Tråden låst på grund av inaktivitet