HobGoblin:
Fråga
Jag brukar ofta kopiera och klistra in matematiska symboler från någon nätsida eller textfil, till exempel denna nätsida:
http://tlt.its.psu.edu/suggestions/international/bylanguage/mathchart.html
AndersLkpg:
Jag brukar ofta kopiera och klistra in matematiska symboler från någon nätsida eller textfil, till exempel denna nätsida:
http://tlt.its.psu.edu/suggestions/international/bylanguage/mathchart.html
Tack!
Är lite osäker på en tentafråga jag besvarade igår.
Någon som kan förklara hur man räknar ut approximationen till;
x^2+1+ln(1+2x) i punkten x=0
Jag löste ut Y och sedan deriverade jag och fick fram derivatan 2 och stoppade in den i Y=Kx+m.
Sen svarade jag med Y=2x+1, dvs tangentlinjen. Var detta rätt?
Marmoth:
Var detta rätt?
För en linjär approximation gäller att
L(x) = f(a) + (x-a)f'(a)
Så för en punkt x=0 har du (0, f(0)) = (0, 1) på grafen.
Derivera:
f'(x) = 2(x+(1/2x+1))
f'(0) = 2(0+(1/2*0+1)) = 2
Så den linjära approximationen är
L(x) = f(0) + (x-0)f'(0)
= 1 + (x-0)2 = 1 + 2x
Så ja, det borde vara rätt.
Pickaboo:
Så ja, det borde vara rätt.
Tack som fasiken! 🙂 Tror denna fråga kan rädda mig på utbildningens enda rena mattekurs.
Det enda jag är lite orolig för är att jag skrev "Svar: Den linjära approximationen är Y = 2x+1. Ska man egentligen inte skriva F(x) = 2x+1 ?
Matte är verkligen inte min grej men ändå försöker jag kämpa mig igenom den finansiella inriktningen på min utbildning. Det är riktigt kul, men ren matte suger balle.
Marmoth:
Tror denna fråga kan rädda mig på utbildningens enda rena mattekurs.
Lite off, men pluggar du på University of Virginia? Riktigt coolt isåfall!
Marmoth:
Det enda jag är lite orolig för är att jag skrev "Svar: Den linjära approximationen är Y = 2x+1. Ska man egentligen inte skriva F(x) = 2x+1 ?
Om du sitter på en tenta så börja med att definiera att den linjära approximationen bestäms av L(x) = ... och så räknar du bara på. L är bara en funktion av x, sen om du väljer att kalla den för L, y, F eller en batmansymbol spelar ingen större roll L kommer nog från Linear, så det är nog ett bra val. Jag hade svarat:
Den linjära approximationen för f(x)=x^2+1+ln(1+2x) kring punkten x=0 är L(x)=2x+1
Pickaboo:
F eller en batmansymbol spelar ingen större roll
L
Trevligt att höra. Dock stod det visserligen att man skulle approcimera funktionen
F(x) = x^2+1+ln(1+2x) i punkten x=0.
Men hoppas du har rätt att det inte spelar någon roll om jag "döpte" om den.
Du ska ha tack för hjälpen!
Pickaboo:
Lite off, men pluggar du på University of Virginia? Riktigt coolt isåfall!
Inte än, men jag börjar till höst (6e terminen på min utbildning) och får tillgodoräkna studier utomlands i min svenska examen. Kommer stanna minst ett halvår. Men jo, jag känner mig riktigt lyckligt lottad som kom in på McIntire School of Commerce på uVA. Deras undergraduate går ju inte av för hackor om man säger som så Vad pluggar du?
Marmoth:
Men hoppas du har rätt att det inte spelar någon roll om jag "döpte" om den.
Kan förtydliga mig. I det här fallet är det ganska viktigt att du döper om approximationen och inte kallar den för F(x) om F(x) redan är funktionen du ska approximera. Det är väldigt lätt att ta fel då. Det du gör är att du approximerar funktionen F(x) till funktionen L(x), de är alltså två helt olika funktioner.
Så:
Approximera funktionen F(x) = x^2+1+ln(1+2x) i punkten x=0
Svar:
För en linjär approximation gäller att L(x) = f(a) + (x-a)f'(a).
Räkna på som jag gjorde ovan och så slutliga svaret:
Den linjära approximationen är L(x) = 2x + 1
Marmoth:
USA howdy howdy avis osv. Vad pluggar du?
Låter riktigt häftigt, hade verkligen velat plugga i USA. Nu läser jag civilingenjör industriell ekonomi och nästa år börjar jag plocka kurser för dubbelexamen i civilekonom. Under tredje eller fjärde året har jag funderat på att plugga i Australien då vi har möjlighet till en skola som ingår i Group of Eight, typ motsvarigheten till amerikanska Ivy League, och det är ju rätt välmeriterande. Har dock tänkt göra SAT och undersöka möjligheten att söka något i USA på egen hand.
Pickaboo:
Det är väldigt lätt att ta fel då. Det du gör är att du approximerar funktionen F(x) till funktionen L(x), de är alltså två helt olika funktioner.
Vilken tur jag har haft då helt enkelt. Jag hade faktiskt ingen aning om vad jag skulle göra då jag antagligen missade föreläsningen som handlade om approximation, men när jag fick X=0 så tänkte jag att detta var det enda jag kunde göra.
Pickaboo:
Nu läser jag civilingenjör industriell ekonomi och nästa år börjar jag plocka kurser för dubbelexamen i civilekonom.
Trevligt! Vart läser du industriell ekonomi? Det är ju inte alls fel att ha en dubbelexamen men jag kom på det lite för sent och nu vill jag i princip komma ut och jobba som fort som möjligt. Vet du vilken inriktning du funderar på inom civilekonomutbildningen?
Pickaboo:
Under tredje eller fjärde året har jag funderat på att plugga i Australien då vi har möjlighet till en skola som ingår i Group of Eight, typ motsvarigheten till amerikanska Ivy League, och det är ju rätt välmeriterande. Har dock tänkt göra SAT och undersöka möjligheten att söka något i USA på egen hand.
Låter kul. Men varför väljer du just Australien? Jag har en kompis som ska till Australien men jag vet inte om hans skola är med i Group of Eight. University of Virginia är ju med i "Public Ivy League" och just McIntire School of Commerce är rankade 1 eller 2 (inte helt säker senaste rankingen) av alla undergraduateutbildningar i företagsekonomi i USA.
Om du är sugen på ett jobb inom den finansiella sektorn så är McIntire det du ska sikta dig in på i USA. 80% av de som går där får jobb hos Wall Street bankerna och en stor del av de innan de tagit sin examen. Förhoppningsvis hinner man knyta lite kontakter.
Nackdelen att läsa själv är ju att det är så jävla dyrt. Man får betala $36 000 för ett läsår på uVA som icke "Virginian-citizen".... Vilket i USA har du spanat in dig på?
Hej!
Innan jag skriver något så vill jag säga att jag är 13, alltså ingen proffesor.
Jag behöver hjälp med denna matte uppgiften:
Lisa har en Barbiedockan som är 30 centimeter lång. Dockans fötter är 1,7 cm långa. Lisa själv är 150 cm lång och har 22 cm långa fötter. Hur långa fötter borde egentligen Barbiedockan ha för att mer likna en flicka som Lisa?
Tacksam för hjälp! 😛
ArvidAndersson:
Lisa har en Barbiedockan som är 30 centimeter lång. Dockans fötter är 1,7 cm långa. Lisa själv är 150 cm lång och har 22 cm långa fötter. Hur långa fötter borde egentligen Barbiedockan ha för att mer likna en flicka som Lisa?
jag vet inte riktigt om jag tänker rätt nu (är trött osv) men jag hade nog gjort såhär:
150/30=22/x
där x är storleken barbies fötter bör ha.
=> x=22/(150/30)=4,4
alltså behöver barbie ha 4,4 centimer långa fötter
vet ej om detta är rätt, men ser inte vad man annars kan göra så...
ArvidAndersson:
hahaha älskar hur de gör moraliska matteuppgifter
Tack!
4,4 är rätt 🙂
Hej. Läser Matte C.
Detta:
Funktionen x^2 - 8x + a är given. Vad är a om funktionens minimivärde är -6?
Hur i helvete skall jag lösa detta, jag har ju inget vis att få ut x! Reta mig inte, alla ni hipsters som gått NV.
Blivande_japan:
Vänta lite nu... Kan jag inte bara kvadrera tillbaka det här på något vis. Det borde väl gå. Låste jag mig bara på det, eller. Eller går det att göra så, här... Orkar inte tänka, är apatisk, kan ingen bara förklara detta för mig.