kan någon på bästa sätt förklara hur man räknar bråk med olika nämnare? t.ex 5/8 - 1/4
har panik för jag har lusläst förklaringarna men fattar inte
OMG!
haha. det där borde jag kunna
jaja säga hur man gör bara
Du måste helt enkelt hitta en gemensam nämnare. Eftersom 4 och 8 båda är med i tvåans multiplikationstabell kan vi anta att 8 är en gemensam nämnare för de två talen. Hur får vi då det första talets nämnare att bli åtta? Genom att multiplicera både nämnare och täljare med två.
Vi får då 2/8. Helt plötsligt blir uppgiften (5/8)-(2/8) betydligt mycket enklare. Anledningen till att talet fortfarande är giltigt är därför att 2/8 är samma sak som 1/4, 4/16, 8/32, 16/64 o.s.v.
Åtta:
Eftersom 4 och 8 båda är med i tvåans multiplikationstabell kan vi anta att 8 är en gemensam nämnare för de två talen.
varför just åttan?
OKEJ JAG FATTADE
tack åttan
t.ex: 5/24 + 1/6 = ? då tänker man att 6 och 24 är med i fyrans tabell och att 6 x 4 är 24, right? och då måste man även multiplicera ettan med fyra så det blir 4/24, right?
5/24 + 4/24 = 9/24 = 3/8
du får ha samma bas
BLODÅDRA:
t.ex: 5/24 + 1/6 = ? då tänker man att 6 och 24 är med i fyrans tabell och att 6 x 4 är 24, right? och då måste man även multiplicera ettan med fyra så det blir 4/24, right?
Prexakt! Gör man så kan man alltid få fram en gemensam nämnare. Dock får man inte alltid fram den lägsta. I ditt fall så har de varit såpass låga att det inte riktigt spelar någon större roll, men generellt sett så vill man ha så låg nämnare som möjligt. Ditt svar, 9/24, skulle kunna skrivas som 3/8 istället, eftersom både 9 och 24 är med i treans multiplikationstabell.
Åtta:
Prexakt!
Båda talen måste förlängas för att så samma minsta gemensamma nämnare. Eftersom att 8an är största nämnaren av dem, alltså utav 5/8 och 1/4, så ska du hitta ett tal i 8ans tabell som går i båda talen.
5/8 = 2x 5 och 2x 8 = 10/16. Jag gångrade med 2, för att få 16 på nämnaren.
1/4 = 4x1 och 4x 4 = 4/16. Jag gångrade de här talet med 4 för att få 16 på nämnaren.
Nu har båda talen samma nämnare, alltså 16.
Så 10/16 - 4/16 = 6/16.
Eftersom att båda har samma nämnare är det bara att subtrahera täljarna, alltså 10an och 4an.
Obs, glömde säga att man kan förenkla också som åtta gjorde i sin beräkning. 6/16 / 2 = 3/8.