Lars von Trier tar oss med på visning av världens vackraste undergång.
Den danske regissören innehar en förmåga att dela upp sin publik i två ganska jämnt fördelade älska- och hataläger. Med sin nya film Melancholia (släpptes på DVD 16/11) är han inte lika provokativ som vanligt, filmen är med Triermått mätt återhållsam och på intet sätt så extrem som förra filmen Antichrist var. Introduktionen till filmen är stämningsfullt filmad i ett slags rörliga stillbildsporträtt där framför andra får möta filmens huvudrollsinnehavare men också stifta bekantskap med Melancholia, planeten som hotar att kollidera med Jorden.
Efter detta får vi i första delen (kallad "Justine", spelad av Kirsten Dunst) följa just Justine och man märker ganska tidigt att hon lider av en påtaglig mental instabilitet. Hon ska gifta sig med sin Michael (Alexander Skarsgård) på en stilig herrgård, eller snarare ett slott, full av släktingar och vänner. Justine kämpar för att hålla skenet uppe under bröllopsfesten men tappar i kritiska lägen hela tiden kontrollen. Justines syster Claire fungerar dock som ett en hyfsat stabil och rationell plattform som tillsammans med sin man (Kiefer Sunderland) ändå misslyckas med att rädda Justines krackelerande bröllopsförsök.
I del två ("Claire") förändras rollerna något och mer fokus läggs också på den rent fysiska faran i filmen: Melancholia. Lynnigt rör sig planeten mot Jorden men ska enligt vetenskapliga beräkningar missa vår värld. Claire börjar tvivla och via diskussionsforum på internet skapar hon sig en helt annan mer pessimistisk bild av skeendet. Självklart försöker hennes forskande man lugna henne och plötsligt tycks också Melancholia avlägsna sig. Den som sagt djupt deprimerade Justine tvivlar dock på ett lyckligt slut och hennes mentala resa mot undergång, som löper parallellt med Melancholia (de står i mystiskt förbund med varandra), gör henne till den individ som är starkast när planeten får för sig att vända om mot Jorden igen. Nu är hon den lugna individen och det hjälper inte ens att fly i någon av slottets golfbilar.
Hur slutar det då? Förintas verkligen vårt vackra hem? För åtminstone filmpubliken fungerar uttrycket "den som lever får se".
Filmen i sin helhet är fantastiskt vacker sett till foto och miljöer, till större delen inspelad i Trollhättan. Detta byggs dessutom upp av ypperligt skådespeleri från faktiskt samtliga inblandade. Richard Wagners tunga musik, som präglar hela filmen, skulle lätt kunna bli överpretentiös med ett så ödesmättat filmtema. Genom sin fingertoppskänsla lyckas Tries ta sig ur den fällan. Utan några större specialeffekter och bitvis långsamt tempo bjuder ändå filmen på bra mycket mer dramatik än de flesta Hollywoodrullar lyckas åstadkomma. Jag placerar filmen i kategorin mästerverk.
Betyg: UUUUU
André Vifot Haas:
Efter detta får vi i första delen (kallad "Justine", spelad av Kirsten Dunst) följa just Justine oc
Jag tror att det är bättre om "spelad av Kirsten Dunst"-delen flyttas till efter "följa just Justine", för att det vid första "Justine" inte har annonserats att det handlar om en speciell karaktär. Om jag inte hade sett filmen tidigare, skulle jag bli förvirrad.
André Vifot Haas:
Justines syster Claire fungerar
för kontinuitet: (Charlotte Gainsbourg)
André Vifot Haas:
Justines syster Claire fungerar dock som ett en hyfsat stabil och rationell plattform
André Vifot Haas:
Den som sagt djupt deprimerade Justine
Jag tycker att "som sagt" borde strykas.
Uppe!
Tråden låst