Aviseringar
Rensa alla

Meningen med livet?

mynona

glöm:

Okej, jag ser det mer som ett konstaterande... om en nu är ute efter en allmän mening alltså (som jag trodde ts efterfrågade). Sen om en VILL att det ska vara livets mening är en annan sak.

Jaså det var så. Jag ser en sådan fråga som något som har med psyket att göra, för vad som är kroppens mening - reproduktion - brukar ju för de flesta inte överensstämma med psykets uppfattning om vad som gör livet värt att leva.

Psykets svar vad som är livets mening är alltid individuellt och därför tycker jag inte att man kan ge något generellt svar på det. Dock behöver det ju inte vara meningslöst bara för att dess mening försvinner när man dör.

SvaraCitera
mynona

Lurendrejeri:

Att hävda att det enbart är en åsiktsfråga är lite märkligt tycker jag, rent konkret så är ju livets mening att föra livet vidare, det är därför det finns liv.

Nej, det tycker jag inte alls att det är. Kroppen kanske är designad för reproduktion - och det finns återigen sterila, homosexuella osv - men det är inte många som anser att reproduktion är vad som är meningen med deras liv och vad de lever för. Jag ser inte avel som meningen med mitt liv bara därför att min kropp är designad för att kunna utföra den funktionen om jag valde att göra det. Bara det faktum att mängder med människor väljer att inte skaffa barn är ett bevis så gott som något på att de inte anser att avel är meningen med deras liv.

Lurendrejeri:

Sen är det upp till var och en av oss vattenfyllda skinnsäckar att skapa sig en egen mening vilket kan vara vad som helst.

Ja, och det är den meningen, psykets mening, som de flesta av oss faktiskt lever för.

SvaraCitera

Att leva livet är livet, man måste nog läsa psykologi för att förstå meningen egentligen [shake]

SvaraCitera

mynona:

Nej, det tycker jag inte alls att det är. Kroppen kanske är designad för reproduktion - och det finns återigen sterila, homosexuella osv - men det är inte många som anser att reproduktion är vad som är meningen med deras liv och vad de lever för. Jag ser inte avel som meningen med mitt liv bara därför att min kropp är designad för att kunna utföra den funktionen om jag valde att göra det. Bara det faktum att mängder med människor väljer att inte skaffa barn är ett bevis så gott som något på att de inte anser att avel är meningen med deras liv.

Jag säger inte att du/någon människa ser avel som meningen med sitt liv, det är inte det det handlar om. Det jag menar är att anledningen till att vi inte längre är små amöbor är för att individen konstant blir bättre på att föröka sig i förhållanden till den egna arten och ekosystemet osv, inget nytt där.

Vi finns och är som vi är för att det är det fördelaktigaste sättet för oss att överleva och föröka oss, hade inte fokus varit på det hade inget liv funnit alls. Som glöm skriver är resultatet av detta att vi blivit "för bra" vilket tvingar oss att leta efter en annan mening för att hålla oss sysselsatta. Homosexuella och sterila får ses som defekta individer utifrån denna analys.

SvaraCitera
Kokoo
Ämnesstartare

Tack för alla svar, nu ska jag sätta mig och försöka skriva en uppsats om detta!

SvaraCitera

Det är alltså svaret på frågan "Varför finns vi?"

SvaraCitera
sincan

KNUUUUUUUUUUUUUUULLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH[badgrin]

SvaraCitera

sincan:

KNUUUUUUUUUUUUUUULLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA​AAAAAAAAARGH

Vill också vara så bra på att sammanfatta. [sad]

SvaraCitera

För att du ska njuta av allt här i världen [bigsmile]

SvaraCitera
sincan

Lurendrejeri:

Vill också vara så bra på att sammanfatta. [sad]

är gammal och vis, det kommer med åren[sad]

SvaraCitera

Man får väl skapa sig en egen mening tror jag. Göra det man mår bra av och göra bra grejer för andra osv.
Vi är ju rätt onödiga varelser egentligen.

SvaraCitera
mynona

Lurendrejeri:

Jag säger inte att du/någon människa ser avel som meningen med sitt liv, det är inte det det handlar om.

Det var i alla fall så jag betraktade frågeställningen. jag har inget att invända mot din analys rent biologiskt sett - jag känner till evolutionen. Men en fråga av det här slaget betraktar jag som något som har med psyket att göra. Kroppen är en annan sak, dess funktioner är jag inte vidare intresserad av och jag anser psyket som vida viktigare och dess vilja som överordnat.

Förökning är förutsättningen varför vi lever och förutsättningen till varför andra i framtiden kan finnas, men jag ser det knappast som meningen med livet ändå. Jag vet dock att det finns människor som faktiskt ser avel, barn och familjebildning som livets mening: jag invänder inte emot den synen, men jag ser den bara som en av många åsikter om vad livet handlar om och knappast något som stämmer för alla, i den mening jag alltså betraktar frågeställningen.

SvaraCitera

mynona:

Kroppen är en annan sak, dess funktioner är jag inte vidare intresserad av och jag anser psyket som vida viktigare och dess vilja som överordnat.

Ja, självklart. TS fråga var dock allmänt ställd och jag förstår inte hur man ska kunna ge något annat svar än det jag gav. Tror inte att tråden går ut på att Albin 17 ska svara fotboll eller Tina 24 ska svara karriär eller dylikt och det håller du nog med om, det var dock du som ifrågasatte svaret "föröka sig" vilket jag anser är fel då det är det enda allmänna svar man kan ge och då är det tråkigt nog biologiskt, men resten beror som du säger på psyket och är helt subjektivt.

SvaraCitera
mynona

Lurendrejeri:

Ja, självklart. TS fråga var dock allmänt ställd och jag förstår inte hur man ska kunna ge något annat svar än det jag gav. Tror inte att tråden går ut på att Albin 17 ska svara fotboll eller Tina 24 ska svara karriär eller dylikt och det håller du nog med om, det var dock du som ifrågasatte svaret "föröka sig" vilket jag anser är fel då det är det enda allmänna svar man kan ge och då är det tråkigt nog biologiskt, men resten beror som du säger på psyket och är helt subjektivt.

Ja, som jag sade är det omöjligt att ge ett allmänt svar om man frågan handlade om livets mening i psykiskt avseende: men jag tyckte att om frågan faktiskt handlade om det, vilket är det enda sammanhang en sådan fråga har egentligt värde, så är väl helt enkelt svaret att det inte finns ett allmänt svar eftersom svaret är just subjektivt? Då tycker jag att det kan påpekas påpekas, för det är också ett svar och precis som du säger är det sanningen.

SvaraCitera

mynona:

så är väl helt enkelt svaret att det inte finns ett allmänt svar eftersom svaret är just subjektivt?

Det går inte att enbart se sig själv som en individ när sådana här frågor diskuteras, man bör även acceptera att man faktiskt är ett gäng atomer och en del av en större smet. Självklart finns det inget egentligt värde med att besvara frågan med "knulla/det är biologiskt" men vilka filosofiska diskussioner har något egentligt värde. Jag tror att vi har diskuterat klart nu och är överens.

SvaraCitera