Sterd:
Bestämde du, helt happt!
Rättelse: det är Adam i Tullinge som äger Sverige.
Sterd:
men jag sa ju att jag kanske avvek från tråden när jag började prata
Ändå så jämförde du Sverige med din lägenhet? Jag håller absolut med om att man endast släpper in utvalda i sitt hem. Det står ju dig självklart att inte ta in penisbärare, djur eller utlänningar.
Sterd:
Vadå "ska"? Varför då?
För att vi inte lever under Hitlers regim tex![[shake]](/img/smilies/shake.gif)
![[shake]](/img/smilies/shake.gif)
Förstår inte vad man skulle ha att invända mot att folk föds i ett land och sedan flyttar till ett annat, så länge som dessa människor sköter sig.
Vi är ju just det allihopa, människor, och vår planet tillhör oss alla.
isola:
Förstår inte vad man skulle ha att invända mot att folk föds i ett land och sedan flyttar till ett annat, så länge som dessa människor sköter sig.
Vi är ju just det allihopa, människor, och vår planet tillhör oss alla.
Jag håller med. Helt. Länder ö.h.t är rätt arkaiska. Därmed inte sagt att saker bara "är". Sån är jag, jag ifrågasätter. Allt. Ingen ska någonsin få tro att hon har rätt bara för att det känns bäst så. Eller hen, om man vill tramsa.
Sterd:
Ingen ska någonsin få tro att hon har rätt bara för att det känns bäst så.
hänger inte alls med nu
isola:
hänger inte alls med nu
Du får sova på saken. Det ska jag göra. Vi ses nästa gång jag är full! (Imorgon)
isola:
Jag tror inte att du riktigt förstår vad damp är och använder det som någon slags beskrivning på stökiga barn.
jag skrev det inom citationstecken, jag använde begreppet för att beteckna ett problem som dom allra flesta känner igen sig vid.
isola:
Hursomhelst så är det ALLTID fel att slå barn, alltid. Barn som blir slagna lär sig att våld är ett okej sätt att interagera med andra.
isola:
De flesta människor förstår att det enda sättet att lära barn någonting är att prata med dem och ha med dem på så mycket livsberikande saker som möjligt så att de får träna sin sociala förmåga.
Det är förstås något som är väldigt enkelt att bara säga, men väldigt svårt att uppfylla. Du har troligen inga syskon, än mindre barn, baserat på hur du uttalar dig. Barn kan sätta sig på tvären, det kan alla. Ibland kan man tala ur dom, ibland kan man helt enkelt inte. är man för närgången så måste man markera, och detta görs enkelt genom en fysisk demonstration. Det är inget jag gillar eller använder mig ofta av, men jag vet samtidigt att det ibland är det enda sättet. Säger man en sak 99 gånger så kan man inte förvänta sig att h*n ska förstår det efter hundrade gången. Vissa måste lära sig den hårda vägen.
Dina övriga slutsatser om mig är som dom brukar vara på UM - helt åt helvete (inte bara din, utan alla andras)
Jag var ett lätthanterligt barn och växte upp i ett hem med många syskon som tog hand om mig och en moder som var hemmafru. Jag fick nog all den stimulans ett barn kunde få när jag växte upp.
Så trött på alla påhopp i detta forumet om att jag skulle vara ett missanpassat monster.
Lethuc:
jag skrev det inom citationstecken, jag använde begreppet för att beteckna ett problem som dom allra flesta känner igen sig vid.
Vilket problem skulle det vara?
Lethuc:
Du har troligen inga syskon, än mindre barn, baserat på hur du uttalar dig. Barn kan sätta sig på tvären, det kan alla.
Har detta + jobbat på både dagis och fritids som assistent.
Om man tror att våld och mobbing är ett bra sätt att behandla barn på så ska man sätta sig i en tidsmaskin och åka tillbaka till ett annat århundrade och stanna där om man inte kan skärpa sig och gräva fram en gnutta sunt förnuft.
Lethuc:
Jag var ett lätthanterligt barn och växte upp i ett hem med många syskon som tog hand om mig och en moder som var hemmafru. Jag fick nog all den stimulans ett barn kunde få när jag växte upp.
Tydligen så fattades det någonting?
Lethuc:
Så trött på alla påhopp i detta forumet om att jag skulle vara ett missanpassat monster.
Skulle um varit ett stort irlkollektiv så hade du säkerligen fått ta emot en del slag, ja. Men å andra sidan så stödjer du ju det? Eller är det bara barn man får slå när de käftar?
Du hör ju själv hur tokigt det låter.
Du får självklart ha dina åsikter, men du missar väldigt mycket och gör dig själv en stor otjänst när du har dem.
isola:
Nu vet jag inte vad du vill få sagt här.
isola:
Tydligen så fattades det någonting?
Mm eller hur.
isola:
Om man tror att våld och mobbing är ett bra sätt att behandla barn på så ska man sätta sig i en tidsmaskin och åka tillbaka till ett annat århundrade och stanna där om man inte kan skärpa sig och gräva fram en gnutta sunt förnuft.
Jag säger inte att det är ett bra sätt att hantera saken. Det jag säger är att det är den enda vägen för vissa. Du kan inte tala sunt förnuft med alla människor, särskilt inte barn. Alla reagerar olika på saker. Om du nu jobbat på dagis och praktiserat som assistent så borde du veta detta. Och mobbing har jag inte ens uttalat mig om.
Lethuc:
jag använde begreppet för att beteckna ett problem som dom allra flesta känner igen sig vid.
isola:
Lethuc:
Nu vet jag inte vad du vill få sagt här.
Lethuc:
Mm eller hur.
Att endast umgås med sina syskon och en arbetslös förälder hela dagarna är väl inte ett idealsikt leverne för ett barn heller? Gick du inte på dagis?
Lethuc:
särskilt inte barn
Det kan man absolut göra. Man måste bara ha intelligens och tålamod nog för att förklara för dem.
Du får inte kissa i korridoren då det luktar illa och vi alla trampar på det när vi går i korridoren. Nu går vi till toaletten där du ska kissa, spola och tvätta dina händer, för så gör stora tjejer/killar.
Och sen tar man det därifrån. Istället för att hysteriskt springa runt och skrika att man iiiiinte får kissa inne ågu vad hemskt etc.
Lethuc:
Det jag säger är att det är den enda vägen för vissa.
Det är det inte. Det enda det åstadkommer är rädsla, ilska, osäkerhet och en försäkran om att våld är okej när man inte får som man vill. Du som vuxen måste alltid agera vuxet och inte som ett barn eller en starkt sinnessvag människa.
Då ska du inte umgås med barn om du ens ser det som en utväg.
Att både slå barnet och säga till den att den inte får slåss och säga elaka saker är helt galet då barn inte gör som du säger i den situation utan som du gör.
Ungar håller på att utveckla sin egen personlighet och apar efter folk i sin närhet, oavsett beteende. Det är bl a därför man inte ska bete sig illa framför barn.
Lethuc:
I så fall kanske du skulle sluta prata om hur du försöker pressa på andras småbarn dina politiska åsikter, trots att du i samma stycke säger att det kan få dem att råka illa ut, och förespråka misshandel som uppfostransmetod.
Ditt svar på första punkten gör mig inte klarare. Damp-unge var ett begrepp jag använde mig av för att illustrera jobbiga eller problembarn. Då jag inte visste att det var ett korrekt begrepp skrev jag det inom citationstecken. Fruktansvärt onödigt att diskutera hur som helst...
isola:
Att endast umgås med sina syskon och en arbetslös förälder hela dagarna är väl inte ett idealsikt leverne för ett barn heller? Gick du inte på dagis?
Hade en grannpöjk, eller säg två förresten. Dagiset låg ett stenkast väck där jag bodde, ibland fick jag tillåtelsen att gå in där och leka med dom andra barnen. Då min mor valde att stanna hemma med barnen så behövde inga av oss gå på dagis.
isola:
Det kan man absolut göra. Man måste bara ha intelligens och tålamod nog för att förklara för dem.
isola:
Och sen tar man det därifrån. Istället för att hysteriskt springa runt och skrika att man iiiiinte får kissa inne ågu vad hemskt etc.
isola:
Det är det inte. Det enda det åstadkommer är rädsla, ilska, osäkerhet och en försäkran om att våld är okej när man inte får som man vill.
Det ligger i ditt arbete att tycka som du gör. Att du haft en bra koppling till syskonen tvivlar jag också på.
Till att börja med har man inte alla gånger tid att förklara för dom vad som är fel. Har du någon gång varit med att man står i kö vid affären med 10 människor runt en och samma unge sliter och drar och vill ha en glass man inte har råd med, och att när denne inte får som den vill så springer denne iväg mot utgången?
Eller vad sägs om när man lagar mat och samma unge fortsätter att fråga ett en leksak när man fem gånger innan lugnt och sansat förklarat för denne att den är otillgänglig för tillfället och att man har mat att passa? Kanske att du är jävligt trött uppe på allt detta så som småbarnsförälder brukar vara.
Och nu vill jag ha svar på en fråga. Tror du att du kan nå människor som är lågbegåvade eller har störningar? på samma sätt också? Barn med psykopatliknande syndrom, som är ute efter att göra människor i närheten illa så fort ingen ser en, kan du tala ur dom också? Denna frågan är ganska relevant, så jag förväntar mig ett svar.
mediakatt:
I så fall kanske du skulle sluta prata om hur du försöker pressa på andras småbarn dina politiska åsikter, trots att du i samma stycke säger att det kan få dem att råka illa ut, och förespråka misshandel som uppfostransmetod.
Att jag i samma sekund fördömer det beteendet borde klargöra ganska snabbt kan jag tycka att det inte var något nämnvärt att haka upp sig på, annars blir det en motsägelse. Men om någon fortfarande tvivlar, så kan jag dementera att det inte var några större saker det rörde sig om. Jag prackar inte på småbarn mina åsikter, dom kommer få lära sig den tuffa verkligheten tids nog. Över ditt sista uttalande kan jag bara beklaga mig över vilka fula och antiintellektuellt ohederliga metoder du kör med.
Han kanske bara gör det för att provocera, älskade att gå omkring och dra judeskämt när jag gick på typ låg-mellanstadiet, fröknarna blev så jävla arga, fyfan vad drygt det måste ha varit att undervisa mig. ![[love]](/img/smilies/love.gif)
Lethuc:
Över ditt sista uttalande kan jag bara beklaga mig över vilka fula och antiintellektuellt ohederliga metoder du kör med.
Ja, så jävla dålig stil av mig att inte använda eufemismer för vad du säger.
Lethuc:
Att du haft en bra koppling till syskonen tvivlar jag också på.
Till mina syskon? Jodå. Vi lekte jämt och hade jättekul när vi inte bråkade om fjärrkontrollen. Men vi hade också egna kompisar och lekte var för sig med dem.
Lethuc:
Det ligger i ditt arbete att tycka som du gör
Nej, det gör det inte. Även om alla som har med barn att göra borde tänka så. Det finns tyvärr många dagis och fritidsfröknar med lika världsfrånvarande och empatilösa åsikter som du.
Lethuc:
du någon gång varit med att man står i kö vid affären med 10 människor runt en och samma unge sliter och drar och vill ha en glass man inte har råd med, och att när denne inte får som den vill så springer denne iväg mot utgången?
Jadå, eller lägger sig och skriker på golvet. Tröttna och kinkiga barn gör sånt. Din lösning hade varit att slå till barnet?
Lethuc:
Tror du att du kan nå människor som är lågbegåvade eller har störningar? p
Såklart att det går, men på ett annat sätt. Sen behöver ju dessa barn lugnt och ro och en assistent som fokuserar 100% på det barnet och försöka kväva missförstånd och utbrott i sin linda.
Lethuc:
Barn med psykopatliknande syndrom, som är ute efter att göra människor i närheten illa så fort ingen ser en,
Dessa barn behöver ju soc och psykologhjälp, och inte bara bra fritids och dagisfröknar. Förhoppningsvis en assistent också, men det sparas ju tyvärr in på sådant.
Att slå och trakassera ett sådant barn är det värsta man kan göra då det enda man åstadkommer är att lära den att våld är okej och därmed förstärka dens beteende.
isola:
Jadå, eller lägger sig och skriker på golvet. Tröttna och kinkiga barn gör sånt. Din lösning hade varit att slå till barnet?
Jag har sagt att man kan göra en fysisk demonstration. Barn förstår sig oftast på sådant, särskilt pojkar. Visar man att man är överlägsen så lyssnar dom. Det är inte samma sak som att "slå". Allt beror såklart på vad som är lämpligast på den aktuelle platsen. Springer ungen iväg så håller man fast denne, vägrar ungen att följa med så tar man upp denne och går - Ja du fattar.
isola:
Såklart att det går, men på ett annat sätt. Sen behöver ju dessa barn lugnt och ro och en assistent som fokuserar 100% på det barnet och försöka kväva missförstånd och utbrott i sin linda.
Hur skulle ett sådant sätt se ut då? Du gillar tydligen inte att man ska ta i med hårda tag, utan tror dig kunna lösa allt genom att talets förmåga. Hur ska man handskas med människor som inte förstår konsekvenser av sitt beteende(lågbegåvning) eller dom med störningar som tycker det är roligt att mobba människor (särskilt när konsekvenserna är mycket mycket lindriga)
Jag har handskats med många mobbare genom min livstid. Många mobbade mig i flera år. Att säga till läraren hjälpte aldrig, det var inte förrän jag tog i denne människan och demonstrerade min överlägsna styrka och hotade med ytterligare åtgärder ifall denne inte la av. Dom la av där kan jag säga, och jag är knappast ensam i hela sverige om att ha varit med om detta.
isola:
Dessa barn behöver ju soc och psykologhjälp, och inte bara bra fritids och dagisfröknar. Förhoppningsvis en assistent också, men det sparas ju tyvärr in på sådant.
Ponera att dessa finns, för det gör dom.
Lethuc:
Jag har sagt att man kan göra en fysisk demonstration. Barn förstår sig oftast på sådant, särskilt pojkar.
Vem har smällt i dig all denna dynga ![[shake]](/img/smilies/shake.gif)
Om det är dina föräldrar så är det ju förfärligt att de förökat sig.
Lethuc:
Ponera att dessa finns, för det gör dom.
Det finns barn med känslomässiga problem, ja. Men de flesta är sådana för att de tyvärr kommer ifrån ett dåligt hem. Barn avspeglar sina föräldrar och hemsituation. Är din unge stökig så har du gjort någonting fel.
Lethuc:
Att säga till läraren hjälpte aldrig, det var inte förrän jag tog i denne människan och demonstrerade min överlägsna styrka och hotade med ytterligare åtgärder ifall denne inte la av. Dom la av där kan jag säga, och jag är knappast ensam i hela sverige om att ha varit med om detta.
Det går inte att jämföra två ungar med en vuxen som ska vara föredömme och lära ett barn hur man beter sig.
![[wink]](/img/smilies/wink.gif)