Då det känns som att det varit väldigt, väldigt lugnt på modereringsfronten ett bra tag nu och man inte får veta alltför mycket tänkte jag skriva av mig lite om året som gått och vad jag hoppas kan ändras inför 2012.
2011
Ingen kronologisk ordning.
Ganon har vi äntligen lyckats få bukt med tack vare Mikkel.
Vad exakt som hänt har i alla fall vi inom moderatårkåren inte fått veta, med tanke på att om Ganon gjorde minsta lilla snedsteg efter att ha kommit överens med Mikkel och han failade redan på dag ett (samt att han har haft minst 1konto sen dess [Duke]). Det är antagligen inget vi egentligen behöver veta men det hade varit schysst om vi fått veta lite hur det gått efter allting så vi vet om vi ska anmäla något till er (ägare, chefer, whatever) om Ganon är inne igen.
Muppen fortsatte härja ett tag till efter att Ganon "försvann". Jag vet inte hur många konton jag har låst. Sen kan jag inte vara 100% säker på att det alltid varit Muppen då det mycket väl kan ha varit Ganon eller någon annan som tramsat runt. De senaste månaderna har det dock varit lugnt från henne vad jag märkt.
Tramset där det skapas trådar om inget alls (mer eller mindre) har minskat något enormt. Användare som Lounge, Posterorderhoran (nuvarande elverpigen) m.fl skapar inte trådar som de brukade göra förut. Användaren kakaoxo (med många olika namn) har blivit bannad från sidan då hon inte slutade med sina bus och även var inloggad på konton hos andra användare (bl.a passaro som blev låst ett tag för detta).
Anmälningarna verkar ha sinat. Antingen är jag inne vid fel tillfällen och knappt ser något eller så är det inte lika många som anmäler nuförtiden.
På ett sätt känns det tråkigt att det inte är lika mycket att göra då vi som moderatorer inte ser allt samtidigt som man kan tänka att sidan börjar bli seriösare och inte alltför många påhopp, trams m.m försiggår?
Meeeeeen, det verkar som att användarna börjar tröttna på sidan och inte tycker att det är lika roligt att vara här som det en gång var. Jag kan ha tolkat detta fel men det är betydligt mindre aktivitet än det brukade vara. Jag vet inte vad sidvisningar och sådant visar men aktiviteten på forumet är inte som det en gång var.
Nya moderatorer kom till i slutet av 2010 men det är först under 2011 som ni (vi) blivit mer vana vid allt och gick på autopilot (kommer inte på något bättre namn).
Några av de "gamla" moderatorerna har kickats ut samt några av de nya vilket lett till att vi minskat i antal. Detta har inte gjort något då det ändå inte varit så farligt mycket att göra.
2012
Såklart önskar jag att det blev mer aktivitet på forumet och att alla var snälla och fina mot varandra utan påhopp. Återstår att se om något av det slår in.
Samtidigt önskar jag att vi som moderatorer kunde få veta mer om vad som pågår bakom kulisserna för sidan och om det är något nytt som är på gång.
Att André som ändå ska vara en länk mellan oss och de på högre ort kunde vara lite mer social med oss och svara i trådarna (särskilt om man citerar dit dig) utan att tramsa bort det som står.
Det har snackats om att vi ska göra om bland forumet med kategorierna och allt men inget har skett?
Jag och Ögon kikade igenom allt och gav våra förslag på allt men tråden är ganska så död sedan ett bra tag tillbaka...
----------------------------------------------------------
Ni får gärna ge förslag på vad som skulle kunna ändras och om det är något om året som gått som jag glömt att ta upp som skulle kunna bli bättre under 2012.
Jag tar nog UM lite för seriöst nu när jag skapat denna tråden men om nu sidan seriöst ska vara störst på något sätt så måste det funka bättre hos er (och oss moderatorer) som sköter om sidan.
Ni har det säkert mysigt på kontoret men det är inte enbart ni som leker med sidan.
Knarko:
Jag tar nog UM lite för seriöst nu när jag skapat denna tråden
Inte alls. Bra initiativ!
Knarko:
Ni har det säkert mysigt på kontoret men det är inte enbart ni som leker med sidan.
Du anar inte hur mysigt de har. Öppen planlösning, konferensrum som antingen är kokhett eller svinkallt, två toaletter!
Knarko:
Det har snackats om att vi ska göra om bland forumet med kategorierna och allt men inget har skett?
Det har nog prioriterats bort eftersom det inte känns jätteakut, och det är en massa andra grejer på gång just nu (både på forumet och utanför).
Vi hade strategimöte för två veckor sedan, och gick då igenom läget inför 2012, och redan under januari så kommer ett visst omstruktureringsarbete här på sidan att sätta igång (du som har tillgång till redaktionen kan se det). Utöver det har jag i ärlighetens namn glömt bort exakt vad det är som är på gång, eftersom jag hade fullt upp med att försöka hålla mig vaken, men det händer i alla fall grejer.
Knarko:
Att André som ändå ska vara en länk mellan oss och de på högre ort kunde vara lite mer social med oss och svara i trådarna (särskilt om man citerar dit dig) utan att tramsa bort det som står.
Var inte alltför hård mot stackars André. Han har mycket att stå i, som i princip ensam ansvarig för sidan med moderatorkår, redaktion, försäljning, m.m.
Jag håller dock med dig om att det vore roligare om vi kunde prata mer om vad som sker "bakom kulisserna". Dock har vi alla en chef som slår oss om vi säger för mycket, så det är en svår balansgång.
Åtta:
Var inte alltför hård mot stackars André. Han har mycket att stå i, som i princip ensam ansvarig för sidan med moderatorkår, redaktion, försäljning, m.m.
Menade inte att vara så hård som jag kan verka i min fina text
Tack för gensvaret Tompan!
Hejhopp!
Knarko:
Jag vet inte vad sidvisningar och sådant visar men aktiviteten på forumet är inte som det en gång var.
Sidvisningarna gick ner rejält i somras i samband med den stora serverdöden men stabiliserades igen sen under hösten. Dock ligger vi lägre än i våras och vad det beror på har vi inte riktigt lyckats spåra.
Knarko:
Att André som ändå ska vara en länk mellan oss och de på högre ort kunde vara lite mer social med oss och svara i trådarna (särskilt om man citerar dit dig)
Jag försöker svara i de flesta trådar, men missar det ibland. Inte för att på något sätt bortförklara men UM är tyvärr bara en liten del av mina arbetsuppgifter. Jag har jobbat parallellt med tre andra projekt under hösten och har inte på långa vägar kunnat lägga den tid och energi som sajten kräver och förtjänar. Det är självklart beklagligt, och jag hoppas att det kommer bli bättre till våren.
Knarko:
Samtidigt önskar jag att vi som moderatorer kunde få veta mer om vad som pågår bakom kulisserna för sidan och om det är något nytt som är på gång.
Det önskar jag med. Jag körde igång Redaktionsbloggen just för att öppna upp lite mer, men problemet är att det har varit väldigt mycket som vi av olika anledningar inte kan berätta. Hela hösten har egentligen gått åt till att lägga upp strategier och planera inför 2012 - både vad gäller UM och våra övriga projekt (sajten är bara en del i det hela). Men nu när saker och ting börjar falla på plats så är det självklart min förhoppning att ni sakta men säkert ska kunna få se resultatet av allt vårt hårda arbete.
Knarko:
Problemet är att det inte bara är att ändra. Eftersom UM:s allra största besökarkaka kommer från Google så måste man noga kolla upp alla kategorier så att man inte plötsligt tar bort ett sökord som ger tusentals besökare i månaden. Och som Tommiboi skrev här ovan så har det inte varit högsta prio.
Nu missade jag säkert att svara på en massa här. Men ställ fler frågor så ska jag svara så gott jag kan!
Jag kan förresten tillägga att mycket av det vi gjort under hösten är för att vi under våren ska kunna lägga mer kraft på sajten. Förhoppningen är att det vi får in på de övriga projekten (som exempelvis Hållbarhetsturnén) ska användas till att bland annat fräscha upp forumet, stabilisera sajten och fixa nya fräsiga funktioner.
Ganon har skaffat jobb!
Schism:
Ganon har skaffat jobb!
Chefsredaktör på UM? (båda är skåningar så ser en koppling )
Schism:
Ganon har skaffat jobb!
Det hade han ju för ett tag sedan också, men då fick han ju sparken efter en dag eller två.
Knarko:
(båda är skåningar så ser en koppling )
Pfft.
Åtta:
Det hade han ju för ett tag sedan också, men då fick han ju sparken efter en dag eller två.
Vi får hoppas att det går bättre den här gången.