Tycker det är pinsamt att det uttalandet ens blivit ej grej. Varför ska inte de som vill få arbeta tills dom är 150? Seriöst, blir fan mörkrädd när man orkar sitta och lägga energi på såna här saker.
Värdeskaparen:
Titta på intervjun så hör du honom säga samma sak fast med annan ordföljd.
Vad är det som förbjuder en att jobba till 75 år idag då?
Tennsoldaten:
Vad är det som förbjuder en att jobba till 75 år idag då?
Inget förbjuder eller förhindrar dig om du är egen företagare.
Men annars är det vid fyllda 67 som man går i allmän pension. Efter det kan arbetsgivarna kicka dig när de vill och du har ingen rättighet att ha kvar jobbet.
Värdeskaparen:
Fan, såg att bilden redan var uppe. Men lägger upp den igen.
Om detta nu var förslaget, är det inte fullkomligt efterblivet då? Det är som att gå ut i pressen och säga "man ska få äta mat även om man är skallig!". Det finns ju ingenting som helst som förbjuder dig att jobba till 75.
Värdeskaparen:
Men annars är det vid fyllda 67 som man går i allmän pension. Efter det kan arbetsgivarna kicka dig när de vill och du har ingen rättighet att ha kvar jobbet.
Jag trodde du förespråkade fria kontrakt och tyckte att LAS var för begränsande som det var?
Jörg Buttgereit:
Jag trodde du förespråkade fria kontrakt och tyckte att LAS var för begränsande som det var?
Det är mer fritt om man tillåts jobba längre utan några hinder, eller hur? 🙂
Värdeskaparen:
Det är mer fritt om man tillåts jobba längre utan några hinder, eller hur? 🙂
Finns ju inga hinder? Eller menar du att LAS ökar friheten och tar bort hinder?
Rymdpirat:
Hur ser ni andra ungdomar på att höja pensionsåldern till 75? Med tanke på att livslängden för en svensk man i snitt är 78,5 år så känner jag personligen att det ska bli skitsoft att ta det lugnt de där sista tre åren av mitt liv...
Och när 65 infördes var medelåldern 67 typ. Så vad är din poäng?
Randroid:
Och när 65 infördes var medelåldern 67 typ. Så vad är din poäng?
Vi borde gå framåt istället för bakåt, kan man ju tycka.
Jörg Buttgereit:
Finns ju inga hinder?
Jo.
Värdeskaparen:
Jag har inte nämnt LAS, det är du som tjafsar om LAS.
Men hindret i fråga var ju att arbetsgivaren kan kicka en när som helst? Vilket är precis vad LAS syftar till att åtgärda.
Rymdpirat:
Vi borde gå framåt istället för bakåt, kan man ju tycka.
Pensionen var bara tänkt att vara en avrundning på de sista åren. Inte en livstid utan arbete. Det kostar. Man kan pensionsspara själv.
Rymdpirat:
Men hindret i fråga var ju att arbetsgivaren kan kicka en när som helst? Vilket är precis vad LAS syftar till att åtgärda.
Va?
Det jag påpekar att det är väl bra att möjligheten att jobba längre än 67 oavsett vad arbetsgivaren tycker och tänker eventuellt införs?
Randroid:
Pensionen var bara tänkt att vara en avrundning på de sista åren. Inte en livstid utan arbete. Det kostar. Man kan pensionsspara själv.
Har väl knappast påstått att man ska gå en livstid utan arbete. Vad jag säger är att det är rätt illa att gå tillbaka i tiden till en lägre standard istället för att sträva mot att skära ner på mängden arbete (eller åtminstone behålla den fritid vi har). Bättre att satsa på att låta unga ta över den delen av arbetet istället.
Värdeskaparen:
Det jag påpekar att det är väl bra att möjligheten att jobba längre än 67 oavsett vad arbetsgivaren tycker och tänker eventuellt införs?
Så hindret är inte att arbetsgivaren kan kicka en när som helst? Vilket hinder pratade du då om?
Rymdpirat:
Bättre att satsa på att låta unga ta över den delen av arbetet istället.
Bättre att satsa på att sluta låta staten vara min morsa och låta mig ta beslutet själv, vill jag pensionsspara gör jag det så jag kan sluta tidigare, svårare än så är det inte.