Aviseringar
Rensa alla

Moderaterna: Jobba till 75


Ämnesstartare

Randroid:

Bättre att satsa på att sluta låta staten vara min morsa och låta mig ta beslutet själv, vill jag pensionsspara gör jag det så jag kan sluta tidigare, svårare än så är det inte.

Känner du dig förtryckt? [crazy] Är väl bara att spara själv ovanpå den allmänna pensionen och pensionera dig när du vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Så hindret är inte att arbetsgivaren kan kicka en när som helst? Vilket hinder pratade du då om?

Jag har inte pratat om något hinder. Jag har nämnt att det är bra om möjligheten att jobba längre än till 67 öppnas upp med Reinfeldts förslag, eftersom att det nu är helt upp till arbetsgivaren om du får jobba längre än 67.

Du som är för arbetarna (vilket troligtvis de flesta är till viss grad) borde väl inte ha det minsta emot det förslaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Känner du dig förtryckt?

Och bestulen.

Rymdpirat:

Är väl bara att spara själv ovanpå den allmänna pensionen och pensionera dig när du vill?

Det gör jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värdeskaparen:

Jag har inte pratat om något hinder.

Värdeskaparen:

Det är mer fritt om man tillåts jobba längre utan några hinder, eller hur? 🙂

Tänkte på den meningen. Går det inte emot dina vanliga resonemang att det inte bör vara helt upp till arbetsgivaren om du får arbeta på platsen eller inte?

Värdeskaparen:

Du som är för arbetarna (vilket troligtvis de flesta är till viss grad) borde väl inte ha det minsta emot det förslaget?

Mja. Ogillar riktningen att normalisera mer arbetstid, men har sedan trådstarten hajat att förslaget (om det håller sig till att enbart erbjuda mer skydd för anställda över 67 år) är helt rimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Tänkte på den meningen. Går det inte emot dina vanliga resonemang att det inte bör vara helt upp till arbetsgivaren om du får arbeta på platsen eller inte?

Inte i detta fall. Jag tycker inte åldern ska vara ett hinder för att jobba. Man ska inte bli uppsagd för att man är för gammal.

Rymdpirat:

Ogillar riktningen att normalisera mer arbetstid, men har sedan trådstarten hajat att förslaget (om det håller sig till att enbart erbjuda mer skydd för anställda över 67 år) är helt rimligt.

Det håller jag också med om. Att alla, eller ens majoriteten ska jobba till 75 låter absurt. Men det är som sagt inte det Reinfeldt menade med sitt uttalande.

Jag tror att han menade att den delen som vill jobba längre ska få göra det, och det kommer att underlätta pensionssystemet.


   
SvaraCitera

Är det bara jag som faktiskt läst hela uttalandet statsministern gjorde?

Pension vid 75år är något som förslagsvis skall införas i steg fram till 2050, dessutom skall det vara frivilligt att jobba så länge, men man skall ha rätt till det om man själv vill.

Det är alltså inte tal om att tvinga ALLA att jobba till 75 som en del här verkar tro. Idag har man bara rätt att jobba til 67år, och det är det Reinfeldt vill ändra på.


   
SvaraCitera
b1son

tkr man kan göra d om man inför 6 timmars arbetsvecka elr ngt sånt så man e fräsch nog att jobba till 75 (eller längre) + isåfall känns  d inte lika jävligt att jobba hela livet heller

obs e inte modeart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker man kan jobba så länge man kan. Om man inte kan jobba mer när man är 45 - pensionering. Om man kan jobba tills man är 75 så visst, varför inte.


   
SvaraCitera